7. února letošního roku se zástupcům indické kosmické agentury ISRO podařilo provést zkušební zážeh kryogenního raketového motoru plně domácí výroby CE-20, který má pohánět horní stupeň rakety LVM-3. Při zkoušce byl otestován víceprvkový zapalovač ve vakuu, což simuluje zážeh motoru v kosmickém vzduchoprázdnu. Test proběhl na stanovišti High Altitude Test Facility, které je součástí střediska agentury ISRO pro vývoj pohonných systémů u hory Mahendragiri v nejjižnějším indickém státě Tamil Nadu. Jak už bylo zmíněno výše, během této zkoušky došlo k zážehu ve spalovací komoře pomocí víceprvkového zapalovače ve vakuu, přičemž tlak v nádržích odpovídal podmínkám, které mají podle očekávání převládat v čase restartu motoru horního stupně za letu. Chování motoru na testovacím stanovišti během testu bylo normální a podle očekávání.
Restart kryogenního raketového motoru je z vlastní podstaty náročný. V rámci studií spojených s činnostmi restartu ISRO zkoumá možnost spuštění turbočerpadel v režimu bootstrap (samonastartování bez vnějšího impulsu) namísto systému s uskladněným plynem. V tomto režimu se mají spalovací komora i plynový generátor opětovně zažehnout podle podmínek v kopuli nádrže. ISRO nastínila sérii testů zaměřených na spouštění motorů v režimu bootstrap s cílem zvýšit schopnost vícenásobného kryogenního znovuzapálení motoru během letu. Dříve se zkouška zapalování motoru pomocí víceprvkového zapalovače prováděla v pozemních podmínkách mimo vakuovou komoru. Motor je již způsobilý k provozu pro úrovně tahu od 19 do 22 t za letu s jedním startem a je způsobilý pro mise z programu Gaganyaan. Motor vyvinulo Středisko kapalinových pohonných systémů agentury ISRO.
Přeloženo z:
https://www.isro.gov.in/
Zdroje informací:
https://www.isro.gov.in/media_isro/image/index/Latest/LVM3_CE20_vacuum_ignition_trial_cryogenic01.png