sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

CZ-3B

Z kosmodromu Si-čchang odstartovala raketa CZ-3B ve verzi s vylepšeným prvním stupněm a pomocnými urychlovacími motory. Na oběžnou dráhu dopravila vojenskou družici TJS 13. Družice bude sloužit k telekomunikaci a také ke sběru zpravodajských informací.

CZ-12

Čína vypustila z kosmodromu Wen-čchang raketu CZ-12. Jednalo se o její premiérový start. Na nízkou oběžnou dráhu byly dopraveny testovací komunikační družice.

Andrius Kubilius

Andrius Kubilius, nový komisař Evropské unie odpovědný za vesmír, uvedl, že se zaměří na zlepšení evropské konkurenceschopnosti a bezpečnosti ve vesmíru, včetně schválení dlouho odkládaného vesmírného zákona.

OpenCosmos

Agentura ESA a společnost OpenCosmos formálně podepsali smlouvu na vývoj mise NanoMagSat během ESA Earth Observation Commercialization Forum. Smlouva v hodnotě 34,6 milionů eur pokrývá vývoj, vypuštění a uvedení družic do provozu.

Raytheon

Americké vesmírné síly navýšily společnosti Raytheon smlouvu o 196,7 milionu dolarů pro modernizaci Globálního polohovacího systému nové generace. Operational Control System je kritický upgrade infrastruktury GPS, který je roky pozadu oproti plánu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Stennisovo středisko se chystá na další zkoušky pro Artemis

Stennisovo středisko, které se nachází ve státě Mississippi blízko Bay St. Louis, dosáhlo během minulého týdne velmi důležitého milníku v rámci přípravy na zkoušky nového raketového stupně pro raketu SLS (Space Launch System). Ten má v rámci programu Artemis létat k Měsíci a dále. 10. října začala zhruba dva týdny trvající etapa, v rámci které se zdejší pracovníci věnovali zvedání a instalaci takzvaného simulátoru mezistupně na pozici B-2 na testovacím stanovišti Thada Cochrana. Zmíněný simulátor mezistupně je potřebný pro budoucí zkoušky vylepšeného horního stupně EUS (Exploration Upper Stage). Reálný mezistupeň (nikoliv jeho usazený simulátor) bude na raketě spojovat centrální a horní stupeň a zároveň bude v jeho útrobách ochráněna část horního stupně.

Simulátor mezistupně pro zkoušky horního stupně EUS před usazením na testovací stanoviště.
Simulátor mezistupně pro zkoušky horního stupně EUS před usazením na testovací stanoviště.
Zdroj: www.nasa.gov

Stennisovo středisko se blíží ke konci kriticky důležité cesty pro budoucí kosmický průzkum,“ říká Barry Robinson, projektový manažer pro zkoušky Green Run horního stupně EUS na testovacím stanovišti Thada Cochrana a dodává: „Instalace simulátoru mezistupně je významným krokem vpřed v naší přípravě, která má zajistit, aby byl nový a výkonný horní stupeň připraven bezpečně létat na budoucích misích programu Artemis.

Samotný stupeň EUS, který staví firma Boeing na Michoud Assembly Facility v New Orleans, bude použit jako horní stupeň na vylepšené verzi rakety SLS, která se označuje Block 1B. Tato verze umožní agentuře NASA vypouštět i ty nejambicióznější kosmické mise. Tento nový stupeň nahradí aktuálně používaný horní stupeň ICPS (Interim Cryogenic Propulsion Stage), který létá na SLS ve verzi Block 1. ICPS disponuje jediným raketovým motorem a raketa SLS Block 1  dokáže k Měsíci dopravit 27 tun nákladu.

Jenže vylepšený horní stupeň EUS bude poháněn rovnou čtyřmi raketovými motory RL10, které vyrábí firma L3Harris. Nasazení horního stupně EUS zvýší nosnost raket SLS k Měsíci o 40 %. NASA tak bude moci poslat k Měsíci 38 tun nákladu v případě letu s posádkou a nebo až 42 tun v případě bezpilotních letů.

Ovšem ještě než dojde na misi Artemis IV, při které bude horní stupeň EUS poprvé použit, bude muset projít sérií zkoušek Green run. V jejím rámci se na Stennisově středisku prověří fungování všech jeho integrovaných systémů. Celá série testů vyvrcholí statickým zážehem všech čtyř raketových motorů RL10 – stejně, jako tomu bude u skutečné kosmické mise.

Simulátor mezistupně usazený na zmíněné zkušební stanoviště Stennisova střediska váží 103 tun, jeho průměr činí 9,4 metru a na výšku měří 10 metrů. Při testech bude plnit roli letového mezistupně, takže ochrání elektrické a pohonné systémy stupně EUS během série testů Green run. Horní část simulátoru bude navíc sloužit jako systém pro odběr tahu, který absorbuje tah ze zážehu EUS a tuto sílu přenese zpět na testovací stanoviště. Čtyři motory RL10 vyvinou tah více než 430 kN. Pracovníci Stennisova střediska před usazením na místo zvedli simulátor mezistupně, aby jej změřili a zarovnali vzhledem ke zkušebnímu stanovišti. Nyní je zařízení vybaveno veškerým potrubím a elektrickými systémy potřebnými pro budoucí zkoušky Green Run.

Instalace na zkušební stanoviště umožňuje týmům ze Stennisova střediska zahájit výrobu mechanických a elektrických systémů, které zajistí propojení různých zařízení se simulátorem. Jakmile bude výroba těchto systémů dokončena, provedou zdejší pracovníci aktivační zkoušky, aby zajistili, že zkušební stanoviště bude moci fungovat tak, aby splňovalo všechny požadavky na testy.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/10/s24-049-6-front-image.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/10/s24-049-2.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 7

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
15 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
MilanV
MilanV
1 měsíc před

Díky za zprávičku, obsahem je to opravdu zajímavá záležitost. Teď chci ale víc než obsah okomentovat tu zbytečně složitou formu sloužící k horšímu pochopení obsahu. I když je mi jasné, že jde o překlad, a tak je toho dost dané už originálem. Proto to prosím neberte osobně, jen jako ukázku, jak se tím musí čtenář prokousávat, když nechce jen rádoby moudře pokývat hlavou, ale opravdu pochopit, co se snaží původní autoři sdělit. Vypíchnu jen pár bodů:

nesouvisející vsuvky. To nás učila už paní učitelka na ZŠ, že ve větě o přípravě na první rande je správně použitá jen druhá vedlejší věta, zatímco ta první je zbytečná a matoucí: „Těšil na dnešní večerní setkání se svou dívkou, která má dvě nohy a každý čtvrtek chodí plavat, před divadlem, kam ji pozval.“. V každé zprávě od NASA je několik důkazů, že by si u dotyčné paní učitelky potřebovali zaplatit pár lekcí.snaha zapůsobit dramaticky (nevysvětleným) odborným termínem mimo hlavní téma, tj. podobný problém jako u vsuvek. Zde např. „kritická cesta“. Pokud čtenář shodou náhod není vzdělaný v terminologii projektového managementu, marně přemýšlí, jaká cesta na Měsíc se myslí a v čem je tak kritická. Apollo 13?kde nepoužijí zvláštní termit, zkusí rovnou celou formulaci, opět se stejným výsledkem: nejenže nic neozřejmí, ale naopak působí ještě víc magicky. Zde např. „Horní část simulátoru bude navíc sloužit jako systém pro odběr tahu, který absorbuje tah ze zážehu EUS a tuto sílu přenese zpět na testovací stanoviště.“. Ručně namaluju obrázek kosmonauta prvnímu, kdo mi dokáže toto vysvětlit, jen se znalostí této zprávičky, a později společně ověříme, že se trefil. Samozřejmě očekávám s obrázkem těch sil a jejich typů – obrázek za obrázek 🙂
K bodu 3 jen dodám, že takovou definici splňuje perfektně i prázdná „plechovka“ místo toho mezistupně. Když se pevně přidělá k testovacímu stojanu a následně se nad ní spustí statický zážeh těch motorů horního stupně, jejichž plameny se všechny napřou do dna té plechovky, to by v tom byl čert, aby se ty síly nepřenesly na testovací stojan! A možná víc, než by kdo chtěl 🙂

Naposledy upraveno 1 měsíc před by MilanV
MilanV
MilanV
1 měsíc před
Odpověď  MilanV

Omlouvám se za místní komentářový systém, který mi opět pomršil formátování – smazal odrážky seznamu.

TritonJ
TritonJ
1 měsíc před

Mně zarazily ty údaje o hmotnosti a rozměrech.
103t váží zhruba celá prázdná Starship. To je opravdu hmotnost i budoucího letového stupně? Ale asi to je možné, pokud jsou těžší motory. Co se týká průměru 9,4m, to znamená, že se zvětší o 1m oproti průměru prvního SLS Block1 ?

Jakub S.
Jakub S.
1 měsíc před

Já moc nechápu tu část „takže ochrání elektrické a pohonné systémy stupně EUS“. Pochpil sem že ta maketa bude pod EUS. Takže elektrické systémy sou pod motorem? A jaké pohonné systémy chrání, trysky? Já to pochopil jen tak že je to prstenec na který se usadí EUS a přišroubuje se.

Jakub S.
Jakub S.
1 měsíc před
Odpověď  Dušan Majer

Pokud se nepletu tak reálný mezistupeň je(bude) před zážehem EUS odhozen. Takže s jeho „pomocí“ se počítat nemůže. Jedině že na testovacím stanovišti sou jiné podmínky (atmosféra, odraz plamene, atd.). Pak je tedy zajímavé nakolik je test blízký reálnému použití.
Jinak sem předtím nepoděkoval za článek, děkuji dodatečně

Jiří Hošek
1 měsíc před
Odpověď  Jakub S.

Ano, na testovacím stanovišti budou jiné podmínky než při letu. Během letu bude EUS pracovat ve výškových a vakuových podmínkách. Trysky motorů RL10 jsou proto optimalizovány pro provoz ve vakuu a nemohou být v provozu v testovacím stanovišti B-2, které se nachází v úrovni moře. Aby bylo možné motory otestovat, budou trysky pro test Green Run nahrazeny takzvanými tryskami s pahýlem. Pro snížení rizika navíc nebudou při Green Run použity letové motory, ale speciální testovací motory. Délka zážehu je v současné době rozvržena na přibližnou dobu trvání 350 sekund. Tato délka umožní sběr dat potřebných pro ověření návrhu a pro certifikaci stupně pro kosmický let.
Simulátor mezistupně má na rozdíl od letového mezistupně dno. V něm jsou čtyři otvory, skrz které budou pahýly vyvedeny ven. Díky tomu simulátor mezistupně ochrání elektrické a pohonné systémy stupně EUS. Spodní pohled na dno s otvory je ve videu v článku v čase 0:24. Horní pohled je tady:
https://pbs.twimg.com/media/GZjb2A2XYAYWHsa?format=jpg

MilanV
MilanV
1 měsíc před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky za zajímavé podrobnosti, takhle to dává hned větší smysl. Nevíte i jak se liší ty testovací motory od letových, že jejich otestováním můžou získat certifikaci pro letovou konfiguraci? Říkám si, že způsob fungování a hlavně způsob komunikace s tím horním stupněm (ovládání motorů atp.) musí být stejný jako u letového kusu, naopak vše okolo výstupu (trysky apod.) bude uzpůsobené testům, jak píšete. Je to tak?

Jiří Hošek
1 měsíc před
Odpověď  MilanV

Chápu to stejně. Mým zdrojem informací jsou dva články:
1) https://www.nasaspaceflight.com/2021/03/nasa-boeing-begin-sls-eus-2021/
(na konci článku)

MilanV
MilanV
1 měsíc před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky za všechny tři odkazy, mám čtení na večer 🙂

Jiří Hošek
1 měsíc před
Odpověď  MilanV

2) https://www.nasaspaceflight.com/2024/01/nasa-sls-eus-qualification-phase/
(čtvrtý odstavec v kapitole Path to Green, first flight – potvrzuje informace z předchozího článku z roku 2021)

Jiří Hošek
1 měsíc před
Odpověď  MilanV

Testovací stanoviště pro samostatné zážehové zkoušky letových motorů RL10
https://www.l3harris.com/all-capabilities/rl10-engine

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.