Pokud vše půjde podle plánu, uzavře nám pracovní týden start rakety Vulcan, která se vydá na svou druhou certifikační misi. Plány se ovšem změnily a místo raketoplánu Dream Chaser, který nabral další zpoždění, se bude pod aerodynamickým krytem nacházet pouze hmotnostní simulátor. Důvod, proč společnost ULA spěchá na tuto misi a nepočká na dokončení Dream Chaseru, je poměrně jednoduchý. Raketa Vulcan má již nasmlouvané starty pro armádu, ovšem je stanovena podmínka, že musí nejdříve proběhnout dva certifikační lety.
Závěrečný přehled:
- Čas a datum startu: 4. října v 12:00 SELČ
- Startovní okno: 12:00 – 15:00 SELČ
- Místo startu: Rampa SLC-41, Cape Canaveral Space Force Station, Florida
- Raketa: Vulcan
- Primární náklad: Hmotnostní simulátor
- Hmotnost nákladu: 1 500 kilogramů
- Oběžná dráha: Heliocentrická
Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 11:45 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.
Zdroje informací:
https://www.ulalaunch.com/
https://nextspaceflight.com/
https://en.wikipedia.org/
https://everydayastronaut.com/
Zdroje obrázků:
https://live.staticflickr.com/65535/54034877516_d64c2a693a_o_d.jpg
preteky o dalsieho, kto zachrani raketu, su pekne rozbehnute. vulcan planuje v buducnu zachytavat raketu na helikopteru, na to sa fakt tesim. new glen bude pristavat ako falcon na vode, cina tiez nieco podobne. snad bude v 2025 uz v tomto aspon nejaka konkurencia pre spacex. aj ked, ked si spomeniem, kolko pokusov na to potrebovali oni, budu ohnostroje este.
Dobry den. Pokud vim, tak zhruba nekdy kolem 2022 se plany zmenily ze zachytavani helikopterou na pouziti nafukovaciho tepelneho stitu. Plus pouziti padaku a nasledne zuchnuti do vody, kdy ten nafukovaci tepelny stit slouzi jako plovouci raft. Zachranovat se ma pouze motorova sekce, nikoliv cely prvni stupen. Podle ULA by se tak mohly snizit naklady na prvni stupen o 65%.
Prijde mi to celkove jako spolehlivejsi a hlavne bezpecnejsi metoda, nez vrtulnikove rodeo 🙂
Jeste malou poznamku nakonec: ULA ten nafukovaci stit nazyva „inflatable aeroshell decelerator“.
Vrtulníkové rodeo by se teoreticky mohlo hodit pro malé rakety typu Electron, ale ani tam to moc nedopadlo.
SpaceX zase prováděla rodeo s loděmi, než zjistili, že bude výhodnější udělat kryty tak, aby přežily koupel v moři.
diki za info, tak toto ich asi zo zavodu dost vylucuje, kedze take nieco sa ani neblizi rychlej znovupouzitelnosti a budu to v podstate stavat odznovu, len trochu lacnejsie..
s tou helikopterou to inak bol aj rocket lab, spravili aj test, podla mna uspesny, kedze tu najtazsiu cast zvladli.
Podle mě dosud nedošlo k úspěšnému zachycení 1.st. Electronu helikoptérou, ale klidně mě opravte.
no co viem, tak ho zachytili, ale neskor pustili z lana dolu. ci to bolo hned v tej sekunde, alebo o 5 minut, to neviem. ale pride mi, ze udrzanie rakety na lane je nasobne menej narocne ako jej zachytenie, preto to osobne ratam ako uspech, minimalne ciastocny uspech.
Díky za článek, chtěl jsem se zeptat na důvod problémů s Dream Chaserem? Nevíte o co se jedná? Na SNC nic není…
Detaily nejsou k dispozici, zřejmě se jedná o doladění celkového stavu před prvním letem, kdy nechtějí nic podcenit.
Anomálie
https://x.com/NASASpaceflight/status/1842172643425853463
No, ULA měla víc štěstí než rozumu. Chvíli po startu došlo k prohoření trysky SRB motoru GEM 63XL u kritického průřezu. V T+38 sekund došlo k destrukci celé trysky. Kusy se rozlétly na všechny strany, konec trsky dokonce zůstal vcelku a je na záběrech dobře patrný. Jen naprostou náhodou úlomky nepoškodili trysky hlavních motorů. Na záběrech je videt vybočení rakety, ale hlavní motory to dokázaly vyrovnat.
Bude to mít vliv na certifikaci rakety?
To v tuhle chvíli nikdo neví. Důležité je, že raketa i přesto dosáhla plánované dráhy.
Tohle si v Northrop Grumman rozhodně za rámeček nedají. Pro zbytek rakety to byl solidní test robustnosti, pokud se dostala na plánovanou orbitu,
Start jsem zatim nevidel, ale na Twitteru jsem videl komentare lidi, kteri se podivuji jak mohlo ridici stredisko v prenosu neustale hlasit, ze je vse nominal! No nic, budu drzet palce at to doladi…je to dalsi z rady selhani motoru na pevne latky – i kdyz se obecne ma za to, ze jsou spolehlivejsi nez kapalinove motory v poslednich par letech mi to prijde spis naopak;-/