křišťálová lupa

MIN
SEK

krátké zprávy

MaiaSpace

Francouzská vesmírná agentura CNES si vybrala MaiaSpace, startup podporovaný ArianeGroup, který vyvíjí znovu použitelnou malou nosnou raketu, aby převzal odpalovací rampu ve Francouzské Guyaně původně postavenou pro raketu Sojuz.

Starfish Space

NASA udělila smlouvu ve výši 15 milionů dolarů společnosti Starfish Space pro financování vývoje mise na inspekci trosek. Mise Small Spacecraft Propulsion and Inspection Capability je naplánována na konec roku 2026.

D-Orbit

Italská firma D-Orbit, zabývající se vesmírnou logistikou, získala 150 milionů eur (168 milionů dolarů) ve dvoudílném kole financování série C. Prostředky umožní společnosti D-Orbit vyvinout vesmírné cloud computing a servisní systémy na oběžné dráze.

Hydrosat

Společnost Hydrosat rozšiřuje oblast svého podnikání v Latinské Americe. V Mexiku a Guatemale využívají nástroje Hydrosatu ke zlepšení efektivity využívání vody, zvýšení výnosů plodin a podpoře udržitelného zemědělství prostřednictvím firemní platformy IrriWatch.

Space Rapid Capabilities Office

Space Rapid Capabilities Office (Space RCO), specializovaná divize v rámci US Space Force, zahájila první fázi projektu zaměřeného na vývoj infrastruktury pro družicové operace založené na cloudu.

Federální komise pro komunikace

Federální komise pro komunikace odhlasovala 26. září otevření širšího spektra pro Starlink a další negeostacionární družicové operátory. Operátorům NGSO se tak umožní přístup k frekvencím v pásmu 17,3-17,7 gigahertzů pro družicovou komunikaci.

Radian Aerospace

Společnost Radian Aerospace oznámila 25. září, že provedla první sérii pojížděcích testů prototypu PFV01, prototypu znovupoužitelného orbitálního kosmického letounu.

Satellite Control Network

Americké vesmírné síly postupují vpřed s plány na rozšíření své stárnoucí Satellite Control Network (SCN) využitím komerčních satelitních antén. Vesmírné síly čelí nedostatku kapacity, kdy se roční vypouštění družic podporovaných SCN od roku 2012 ztrojnásobilo.

Outside Analytics

Společnost Outside Analytics získala zakázku ve výši 25 milionů dolarů na integraci dat z družic pro varování před raketami a dalších senzorů v Laboratoři nástrojů, aplikací a zpracování (TAP) při U.S. Space Force.

NASA změní systém práce Hubbleova teleskopu

Po provedení celého souboru komplexích zkoušek a pečlivém zvážení všech dostupných možností agentura NASA v úterý 4. června oznámila, že pracuje na přechodu Hubbleova kosmického teleskopu do režimu, ve kterém by využíval pouze jediný gyroskop. Legendární kosmická observatoř totiž 24. května vstoupila do tzv. bezpečného režimu, ve kterém zůstane, dokud nebude připraven nový pracovní režim. Oznámená změna umožní teleskopu pokračovat v průzkumu tajemství vesmíru i ve zbytku této dekády i v té další, přičemž většina jeho vědeckých pozorování nebude ovlivněna.

Na palubě Hubbleova kosmického teleskopu bychom celkem napočítali šest gyroskopů, ovšem pouze polovina z nich je dnes aktivní. Úkolem těchto zařízení je sledovat, jak se mění orientace observatoře v trojrozměrném prostoru. Gyroskopy jsou součástí rozsáhlejšího systému, který určuje a také řídí směr, kterým se teleskop dívá. V průběhu uplynulých šesti měsíců začal jeden konkrétní gyroskop ve zvýšené míře vykazovat chybné údaje. To několikrát způsobilo přechod observatoře do bezpečného režimu. S tím pokaždé souvisí také přerušení vědeckých pozorování, jelikož teleskop očekává další pokyny z řídícího střediska.

Umístění gyroskopů (gyros) a dalších systémů v útrobách HST.
Umístění gyroskopů (gyros) a dalších systémů v útrobách HST.
Zdroj: https://science.nasa.gov/

Zmíněný gyroskop zmateně hlásí stav označovaný jako saturace, kdy indikuje maximální možnou hodnotu rychlosti otáčení bez ohledu na to, jak rychle se teleskop reálně otáčí. Ačkoli se týmu opakovaně podařilo provést restart elektroniky gyroskopu a vrátit se k normálním hodnotám, výsledky byly pouze dočasné. Problém se po nějaké době znovu vrátil, jako tomu bylo koncem května.

Ještě jeden pohled na systémy Hubbleova teleskopu zodpovědné za sledování a řízení jeho orientace v prostoru.
Ještě jeden pohled na systémy Hubbleova teleskopu zodpovědné za sledování a řízení jeho orientace v prostoru.
Zdroj: https://cdn.esahubble.org/

Aby se mohla kosmická observatoř vrátit ke stabilním vědeckým pozorováním, převede NASA Hubbleův teleskop do nového provozního režimu, který byl zvažován již dlouho. Legendární dalekohled bude pracovat pouze s jedním setrvačníkem, zatímco ty zbylé zůstanou v záloze pro budoucí použití. během páté a poslední servisní mise amerického raketoplánu v roce 2009 se teleskop dočkal výměny všech šesti gyroskopů. Dnes z nich zůstaly funkční pouze tři, přičemž do tohoto čísla je započítán i gyroskop, který poslední dobou zlobí a pozemní týmy budou jeho chování i nadále sledovat.

Hubble používal tři gyroskopy k dosažení maximální účinnosti, ale ve sběru vědeckých dat může pokračovat i s jediným gyroskopem. NASA tento plán připravila už před více než 20 lety jako nejlepší provozní režim k prodloužení životnosti Hubbleova teleskopu, který mu umožní úspěšně provádět konzistentní vědecká pozorování i s méně než třemi funkčními gyroskopy. Hubble už v minulosti (mezi roky 2005 a 2009) fungoval i v režimu se dvěma gyroskopy, což se od režimu s jedním gyroskopem liší jen nepatrně. Fungování v režimu s jedním gyroskopem si už experti na krátký čas vyzkoušeli v roce 2008 a tehdy nepozorovali žádné účinky na kvalitu vědeckých pozorování.

Ačkoliv se Hubble bude moci vrátit ke svým vědeckým pozorováním, bude režim s jedním gyroskopem představovat určitá drobná omezení. Teleskop například bude potřebovat více času na změnu orientace a fixaci na pozorovaný objekt. Nebude už také tak flexibilní z hlediska toho, kam se může v kteroukoliv chvíli podívat. Nebude také schopen sledovat rychle se pohybující objekty, které se nachází blíže než planeta Mars. Je ale fér poznamenat, že takové cíle pozorování jsou pro Hubbleův teleskop poměrně vzácné.

Gyroskop Hubbleova teleskopu.
Zdroj: https://science.nasa.gov/

Přechod na nový pracovní režim vyžaduje rekonfiguraci samotného teleskopu, ale i pozemních systémů, přičemž experti zatím stále vyhodnocují dopady na budoucí plánovaná pozorování. Tým odborníků očekává opětovné obnovení vědeckého provozu v polovině června. Až se Hubble dostane do režimu s jedním gyroskopem, měl by podle očekávání NASA umožnit této mimořádné kosmické observatoři fungovat po několik dalších let a dělat významené objevy ruku v ruce s dalšími velkými ksomickými teleskopy – ať už je řeč o Teleskopu Jamese Webba nebo o chystaném Nancy Grace Roman Space telescope.

JP77
3 měsíců před

Možná tady chybí popis jakým způsobem se HST otáčí pomocí jednoho gyroskopu. Já to chápu tak, že kdyby osa gyroskopu byla např kolmo k ose dalekohledu, tak se dalekohled může otáčet jen v rovině, jako např v rovině ekliptiky bez možnosti podívat se na sever a jich. Jestli osy nejsou navzájem kolmo, tak může sledovat jen plášť kužele. Připadá mě, že nemá možnost podívat se kamkoliv. Jedině kdyby byl gyroskop uchycený na otočném rameni, takže by bylo možné jeho osu natočit jiným směrem vůči HST, ale takový mechanizmus hádám nemá.

hynekol
Odpovědět  JP77

Teleskopem neotáčejí gyroskopy, ale hlavně reaktivní kola. Na obrázku nahoře Reaction Wheels. Gyroskopy jsou pak zařízení pro měření změny polohy.

AI na to říká:
* **Gyroskop je těžké kolo, které se otáčí vysokou rychlostí.** Tato rotace vytváří moment hybnosti, který má tendenci udržovat gyroskop v jeho orientaci.
* **Při změně orientace teleskopu se gyroskopy také otáčejí, a to v opačném směru.** Tato rotace je měřena senzory a používá se k určení směru a rychlosti rotace teleskopu.
* **Systém řízení orientace pak používá informace z gyroskopů a dalších senzorů (např. hvězdných senzorů) k vypočítání optimálního pohybu reakčních kol a motorů.** To umožňuje přesné a stabilní nasměrování teleskopu na cíl.

Odpovědět  hynekol

Pokud bychom chtěli mluvit česky, tak by bylo fajn říkat „setrvačník“ místo „reakční kolo“. A gyroskop nemusí být jen těžké rotující kolo, jsou i jiné způsoby, jak měřit otáčení. Jen je to většinou nejpřesnější řešení.

Jinak ano, poškozené jsou gyroskopy. Teleskop se sice může nasměrovat kamkoliv, ale přesnost a stabilita je bohužel dost omezená.

Borin
Odpovědět  hynekol

:Setrvačník je základem jak gyroskopu, tak reakčního kola. Reakční kolo je zařízení využívající vlastnosti setrvačníku ve smyslu akce a reakce.

JP77
Odpovědět  hynekol

OK, takže se to jmenuje reakční kolo, dík za info. Ty vidím 4 a ty jim teda asi fungují.

Odpovědět  JP77

Já dávám přednost výrazům měřící gyroskop a silový setrvačník. Připadá mi to srozumitelnější.

Odpovědět  hynekol

Reakční kolo je součást některých druhů turbín. Jako „silový setrvačník“ (ano, takto je to asi nejlepší) jsem to viděl jen v souvislosti s překladem z angličtiny.

Radek V.
3 měsíců před

Už uběhlo 34 let od vypuštění HST a 15 let od poslední opravy. Je důkazem výtečné práce všech zúčastněných, že HST ještě funguje a provádí pozorování. Tak snad ještě chvíli vydrží.

Odpovědět  Radek V.

Ano, jeho konstruktéři odvedli skvělou práci, ale je potřeba jedním dechem dodat, že HST výrazně modernizovaly (a také mu hodně prodloužily životnost) servisní mise.

Regulus sector
3 měsíců před

ještě bych připomněl výraz GYRODYN – což by měl být ekvivalent výrazu silový setrvačník alias reakční kolo.

Možná ,že by vůbec systémy orientace v prostoru – a to jak aktivní, tak pasivní stály za to -rozebrat podrobně ve VESMÍRNÉ TECHNICE.

Odpovědět  Regulus sector