sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly 8. července představily svou první Strategii mezinárodního partnerství , plán, jak nejnovější americká vojenská složka hodlá přejít od sporadické globální spolupráce k promyšlenější a integrovanější vesmírné koalici.

Neuraspace

Společnost Neuraspace vyvíjí s podporou Evropské kosmické agentury software založený na umělé inteligenci, který má operátorům pomoci lépe využívat navigační signály GNSS pro sledování družic a předcházení kolizím.

Maxar Intelligence

Společnost Maxar Intelligence, poskytovatel družicového snímkování a geoprostorových dat, podepsala tři smlouvy v celkové hodnotě 204,7 milionu dolarů s nezveřejněnými vládními zákazníky na Blízkém východě a v Africe.

TraCSS

Koalice zástupců průmyslu žádá vedení podvýborů pro rozpočtové prostředky Sněmovny reprezentantů a Senátu aby financovaly systém koordinace vesmírného provozu (TraCSS) Úřadu pro vesmírný obchod (Office of Space Commerce).

Neptun

Čínští vědci navrhují první čínskou misi k Neptunu v roce 2033. Cílem je vypustit sondu s radioizotopovým pohonem na oběžnou dráhu Neptunu a studovat i jeho měsíc Triton.

European Launcher Challenge

Evropská agentura ESA 7. července oznámila, že společnosti Isar Aerospace, MaiaSpace, Orbex, PLD Space a Rocket Factory Augsburg postoupily do soutěže European Launcher Challenge. Každá společnost bude mít nárok na kontrakty v hodnotě až 169 milionů eur na vynesení institucionálních užitečných nákladů.

PTS-R

Americké vesmírné síly zrušily soutěž mezi společnostmi Boeing a Northrop Grumman na stavbu nové třídy komunikačních družic odolných proti rušení. Zrušený program, známý jako Protected Tactical Satellite Communication-Resilient (PTS-R), byl spuštěn v roce 2020.

Johnston

Americké letectvo odložilo návrh na výstavbu dvou raketových přistávacích ploch na atolu Johnston, odlehlém ostrově ve střední části Tichého oceánu. Důvodem jsou obavy o životní prostředí. Dne 5. července o tom informoval americký vojenský deník Stars and Stripes.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Testy 3D tištěné součástky pro motor lodi Orion

Kosmická loď Orion, která bude vozit astronauty k Měsíci a zpět bude spoléhat na evropský servisní modul dodávaný agenturou ESA. Jeho úkolem bude poskytovat elektrickou energii, pohon, řízení teploty, ale také skladování spotřebních materiálů a to vše od startu až do chvíle, než se oddělí od návratové kabiny před návratem do zemské atmosféry. Prvních šest misí lodí Orion (tedy mise po Artemis VI) budou NASA a ESA jakožto hlavní pohonný systém lodi Orion využívat zásoby motorů OMS (Orbital Maneuvering System) z programu raketoplánů. Po misi Artemis VI však budou zapotřebí nové motory.

Společná fotografie expertů, kteří na zkušební základně White Sands v Novém Mexiku prověřovali fungování nového vstřikovače pohonných látek pro raketový motor OME, který najde uplatnění na kosmických lodích Orion počínaje misí Artemis VII.
Společná fotografie expertů, kteří na zkušební základně White Sands v Novém Mexiku prověřovali fungování nového vstřikovače pohonných látek pro raketový motor OME, který najde uplatnění na kosmických lodích Orion počínaje misí Artemis VII.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Tuto potřebu mají naplnit motory OME (Orion Main Engine), které vyrábí Aerojet Rocketdyne (dnes součást L3 Harris). Jenže než bude moci motor OME poprvé letět, musí být všechny jeho součástky důkladně otestovány. Přesuňme se proto do Nového Mexika na testovací základnu White Sands, kde najdeme Kancelář zkoušek pohonných systémů. Od listopadu 2023 do ledna 2024 zde tým provedl zevrubné testy kriticky důležité součástky motorů OME. Šlo o vstřikovač, který dodává pohonné látky určené ke spálení do spalovací komory, kde následně vzniká tah potřebný k výraznému manévru – třeba návratu lodi Orion od Měsíce k Zemi.

Zkoušky proběhly na testovacím stanovišti 301A v oblasti označované jako White Sands’ Propulsion 300 Area. Vstřikovač byl připojen k testovacímu motoru a během 21 zkoušek došlo k opakovaným třísekundovým zážehům. Při každé zkoušce se tým snažil demonstrovat schopnost vstřikovače OME udržet konstantní a řízené spalování. Stejně tak se sledovala schopnost vrátit se do normálního provozu, když byl proces spalování uměle narušen. Výsledky potvrdily, že vstřikovač pro OME dokáže udržet stabilní spalování a tým se shodl, že testy byly úspěšné.

Za pozornost stojí skutečnost, že vstřikovač pro motor OME byl vyroben tzv. aditivním procesem, který se označuje jako selektivní laserové sintrování. V zásadě se jedná o 3D tisk z kovového prášku. Zkoušky tak můžeme považovat za další demonstraci efektivity 3D tištěných dílů, které by mohly pomoci kosmickým agenturám i jednotlivým firmám snížit náklady a zvýšit efektivitu výrobních procesů. Samotný vstřikovač nyní bude zapracován do celého motoru OME, který bude na White Sands otestován, jakmile bude připraven.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/05/hsome6.png
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/05/wstf2023e16413.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.