sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Electron vynesl družici pro inspekci kosmického odpadu

Umělecká představa družice ADRAS-J na oběžné dráze.

Malá japonská družice ADRAS-J, která má za úkol provést inspekci vysloužilého horního stupně rakety, byla 18. února vynesena na oběžnou dráhu. Její tvůrci předpokládají, že během následné mise nasbírané údaje a zkušenosti pomohou při vytváření technik pro odstraňování vysloužilého kosmického hardwaru, aby se minimalizovalo množství kosmické tříště. Zmíněnou inspekční družici postavila japonská společnost Astroscale a o její vynesení na oběžnou dráhu se postarala raketa Electron, kterou americká společnost RocketLab vypustila z kosmodromu Mahia na Novém Zélandu v 15:52 našeho času.

Detailní pohled na devět motorů Rutherford, které pohánějí první stupeň rakety Electron s družicí ADRAS-J
Detailní pohled na devět motorů Rutherford, které pohánějí první stupeň rakety Electron s družicí ADRAS-J
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Plán mise nově vypuštěné družice ADRAS-J (Active Debris Removal by Astroscale-Japan) je stručný. Družice se na oběžné dráze přiblíží k vysloužilému hornímu stupni japonské rakety H-IIA, která odstartovala v lednu 2009 s družicemi GOSAT (Ibuki), SDS-1, STARS (Space Tethered Autonomous Robotic Satellite) (Kūkai), KKS-1 (Kiseki), PRISM (Hitomi), Sohla-1 (Maido 1), SORUNSAT-1 (Kagayaki) a SPRITE-SAT (Raijin). Družice ADRAS-J bude celý proces přibližování k hornímu stupni dokumentovat. Patří totiž do širšího programu Japonské kosmické agentury JAXA, který hledá možnosti komerční demonstrace odstraňování úlomků z oběžné dráhy. Úkolem aktuální mise je položit základy pro budoucí misi, která už bude mít za úkol stažení horního stupně z oběžné dráhy. Start této likvidační mise je zatím předběžně naplánován na rok 2026, ale kontrakt na druhou fázi programu zatím ještě nebyl podepsán.

Umělecká představa družice ADRAS-J u horního stupně rakety H-IIA.
Umělecká představa družice ADRAS-J u horního stupně rakety H-IIA.
Zdroj: https://spaceflightnow.com/

Družice ADRAS-J byla vypuštěna 64 minut po startu po dvou zážezích motoru Curie na dodatečném horním stupni rakety Electron. Doručovací dráha byla pečlivě zvolena tak, aby se družice mohla snadno vydat vstříc setkání se zmíněným vysloužilým horním stupněm. „Stoprocentní úspěch,“ hýřil radostí v příspěvku na sociálních sítích Peter Beck, výkonný ředitel firmy RocketLab a dodal: „Velký den pro tým GNC (Guidance Navigation and Control – Navigace a řízení), který perfektně dosáhl argumentu perigea.“ Firma RocketLab ráda pojmenovává své mise netradičními způsoby. Ta aktuální nesla označení „On Closer Inspection“, což by se dalo přeložit jako „Při bližším pohledu“ a jednalo se o druhý start firmy RocketLab v roce 2024.

Závěrečná předstartovní příprava družice ADRAS-J.
Závěrečná předstartovní příprava družice ADRAS-J.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Družice ADRAS-J se v první fázi bude k vysloužilému hornímu stupni přibližovat s využitím dat pořízených ze Země, ale poté přejde na své vlastní palubní senzory, aby dokončila proces přibližování. Družice je vybavena kamerami ve viditelné a infračervené části spektra, ale také lidary. Jakmile se ADRAS-J je dostane k hornímu stupni, provede zhodnocení jeho stavu a především zjistí, jak moc objekt rotuje. Družice obkrouží horní stupeň a provede těsné přiblížení. Nedojde však k žádnému pokusu o spojení s horním stupněm. Ten se momentálně nachází na dráze ve výšce 557 – 622 kilometrů, která je vůči rovníku skloněna o 98,2°. Jedná se o třítunové těleso s délkou 11 metrů a průměrem 4 metry.

Pořizování fotek ve vesmíru může vypadat jednoduše, ale provádět tyto činnosti na nepřipraveném objektu, který sám o sobě neposkytuje žádné lokalizační údaje a pohybuje se rychlostí zhruba 7,5 km/s, je extrémně náročné,“ vysvětluje Nobu Okada, zakladatel a výkonný ředitel firmy Astroscale a dodává: „Realita je taková, že tento typ činností patří mezi nejnáročnější schopnosti potřebné pro služby na oběžné dráze.“ Společnost Astroscale byla založena v roce 2013, aby nabízela služby spojené se servisováním družic na oběžné dráze a odstraňováním objektů z oběžné dráhy. Její sídlo se nachází v Japonsku, ale dceřiné firmy najdeme ve Velké Británii, Spojených státech, Francii a Izraeli.

Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2024/02/AS_c03_A_4K.0001.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GGoiJ46aIAAk2Ju?format=jpg&name=4096×4096
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2024/02/20240218-ADRAS-J-Feature-Image.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GFw-8qQbYAIYdbz?format=jpg&name=4096×4096

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.