„Dvojče“ teleskopu Euclid dorazilo do řídícího centra

Evropský teleskop Euclid zahájil jedinečný průzkum miliard galaxií, v rámci kterého se pokusí ze vzdálenosti 1,5 milionu kilometrů od Země poodhalit záhady temné energie a temné hmoty. Provoz observatoře řídí týmy ze střediska ESOC, kteří k teleskopu posílají pokyny a stahují data i systémové informace, aby se ujistili o dobrém stavu a fungování Euclidu. Tyto týmy při diagnostice a řešení potíží teleskopu spoléhají na jedinečný zkušební exemplář označovaný jako model avioniky, na kterém si mohou vyzkoušet postupy i softwarové aktualizace ještě předtím, než je provedou na skutečné kosmické observatoři.

Přesun modelu avioniky teleskopu Euclid do střediska ESOC.

Model avioniky je po elektronické stránce věrnou kopií elektroniky avioniky teleskopu Euclid. Toto označení se používá pro zařízení, hardware a software na kosmickém teleskopu, které umožňují jeho ovládání ze Země, včetně řízení pohonu, orientace, komunikace, počítačů a navigace i vědeckých přístrojů. Model avioniky Euclidu vznikl u výrobce skutečné observatoře, tedy ve firmě Thales Alenia Space v italském Turíně a nedávno byl doručen do střediska ESOC v německém Darmstadtu.

Tým řízení letu mise Euclid má nyní přímý přístup k plně funkční replice útrob teleskopu,“ říká Micha Schmidt, manažer provozu observatoře a dodává: „Model avioniky již svůj význam pro misi prokázal. Intenzivně byl využíván během fáze zavádění Euclidu do provozu, když se na něm prověřovala bezpečnost a účinnost kriticky důležitých aktualizací senzorů jemného řízení orientace a dalších částí palubního softwaru na Zemi před jejich odesláním ke kosmické observatoři.“ Tým zodpovědný za řízení letu nyní prochází tréninkovou fází, ve které se učí, jak používat a udržovat model avioniky Euclidu, který ve středisku ESOC zůstane až do konce mise.

Model avioniky teleskopu Euclid.

Pracovníci střediska ESOC se seznamují s modelem avioniky kosmické observatoře Euclid.

Pracovníci střediska ESOC se seznamují s modelem avioniky kosmické observatoře Euclid.