Dámy a pánové, dnes mám tu čest Vás informovat o projektu, který se chystá už několik měsíců. Oslovil nás náš čtenář, pan Dušan Pirošík, s nabídkou, že by pro náš portál udělal redesign webu. Jedná se o úkol komplexní a půjde o běh na dlouhou trať, přesto bychom do celého procesu rádi už od začátku zapojili Vás, naše čtenáře. Právě Vám totiž bude design našeho webu sloužit a je proto žádoucí, aby Vám co možná nejvíce vyhovoval. Pan Pirošík pro Vás připravil jednoduchý formulář s osmi otázkami, které se týkají Vás, ale i toho, čemu na našem webu dáváte přednost. Na konci formuláře navíc dostanete možnost se přihlásit k testování nové verze našeho webu.
Náš web používá stejný design od svého založení v roce 2012. Od té doby se web značně rozšířil, přibyly nové funkce, ale graficky se na starý základ jen nabalovaly další rubriky. Redesign je tedy určitě zapotřebí. Na tomto místě bych chtěl panu Pirošíkovi upřímně poděkovat za jeho ochotu. Zároveň budu moc rád, když přiložený formulář vyplní co nejvíce lidí. Pak bude mít tvůrce designu k dispozici komplexní data, na kterých bude moci založit nový, moderní návrh. Vyplňujte, prosím, všechny údaje pravdivě, aby měl formulář smysl. Sluší se na závěr poznamenat, že formulář můžete odevzdat i anonymně.
Moc se těším na nový design mého nejčtenějšího webu a moc rád se zapojím do testování! 🙂
Děkujeme!
Já se spíš bojím. Nové návrhy webových stránek vedou (nikoliv z principu) k horšímu uživatelskému zážitku.
Právě proto chceme nový design ladit přímo s uživateli. 😉
Nelíbí se mi tři věci formuláře:
Povinné odpovědi pohlaví a věk. (To s redesignem těžko souvisí.)
Chybějící otazka na preference vzhledu webu.
Chybějící otázka na zachování vyhovujících položek/prvků, které usnadňují orientaci.
Mám také svou otázku na šéfredaktora: Pokud nový vzhled bude možné označit slovem moderní ale nikoli slovem účelný nebo příjemný, zůstanete u stávajícího?
Děkuji
Dotazy na pohlaví a věk jsou podle mého názoru důležité, aby autor věděl, kdo je cílovou skupinou. Není tajemstvím, že starší čtenáři jsou spíše umírněnější v designu, zatímco mladší se nebojí experimentovat. Znalost cílové skupiny je nezbytná.
Spíše se budeme snažit nový design předělat tak, aby tyto požadavky splňoval. Nikdo neříká, že vezmeme první návrh tak, jak přijde. Společně se zájemci z řad čtenářů budeme dávat panu Pirošíkovi připomínky, návrhy a postřehy na možná vylepšení a úpravy, aby design co nejvíce plnil svůj účel.
Ať už pohlaví a věk jsou podle vašho názoru důležité, nemají být povinné.
Abyste mi rozumněl – odpověděl jsem a přihlásil k testování.
Ale názor na povinnost a dobrovolnost uvést údaje mám jiný.
Chápu jiný názor, ale zase na druhou stranu pokud to někomu vadí, nemusí formulář vyplňovat. Pro vyhodnocení jsou vhodnější komplexní údaje a ty by nebyly, pokud by možnost nebyla povinná.
Chtěl bych větší písmenka.
Děkuji Ježíšku.
Ježíšek si tuhle zprávu určitě přečte. 😉
Ach, už teraz mám obavy. Ešte som nezažila web, ktorý by svoj design zmenil k lepšiemu. U viac než polovice boli zmeny natoľko zlé, že som dané stránky jednoducho opustila, nedalo sa nato skrátka pozerať. Dúfam, že to nebude tento prípad, rada sem chodím. Btw, prečo sa vlastne design bude meniť?
Jak jsem psal, na design webu se od založení nesáhlo, neustále se jen přidávaly nové služby a současný stav je docela přeplácaný. Navíc je potřeba se více zaměřit na mobilní verzi webu, vyhledávání, strukturu diskuse, rozložení okna na obrazovkách s vyšším rozlišením a tunu dalších drobností, které se za ty roky změnily.
a když už se to bude celé dělat, chtěli bychom zároveň web vizuálně posunout do současnosti. V době, kdy byl založen, patřil svým vizuálem mezi moderní a tím jistě nalákal mnohé zájemce k delší návštěvě. Jenže v průběhu let ostatní weby prošly modernizací a dnes už je náš web tím, který za ostatními lehce zaostává. Výše zmíněných změn bychom chtěli využít k jeho opětovnému omlazení. Na změnu nespěcháme a budeme se společně se zájemci z řad uživatelů snažit nový návrh vypiplat tak, aby vyhovoval co nejvíce uživatelům.
Nuž, môj web je len o dva roky mladší, ale žiadnu zmenu designu som na ňom nerobila, ani o nej neuvažujem. Nerobím druhým to, čo nechcem, aby robili mne.
To je samozřejmě na majiteli každého webu.
..tu by som sa pripojil, ze s desktopovou verziou by som bol tiez opatrny. Tie nove univerzalne spagetove designy sa mi nezdaju ako cesta v pred – napr. novy web NASA. Design by mal byt podmieneny tym kam uzivatelia najviac klikali v minulosti + co je akurat trendy – najrychlejsie pristupne linky. Kazdopadne drzim palec s navrhom a rad sa zucastnnim testovania.
a ano, kosmonautix definitivne potrebuje pohodnu mobilnu verziu.
Na nový design určitě nespěcháme a budeme se společně se zájemci z řad čtenářů ladit design tak, aby vyhovoval co nejvíce lidem. Je mi jasné, že nikdy nebude nic vyhovovat všem, ale budeme se snažit vyjít vstříc všem.
Redesign webu je určitě vítaný. Tedy z mé strany. Na rozdíl od Adhary jsem zažil i úspěšné redesigny. Největší úskalí starých webů je kromě neustálého nabalování i špatné zobrazení na jiných zobrazovacích platformách. Chyběla mi v anketě otázka právě ohledně preference zobrazování (PC-macOS/mobil/tablet), ale předpokládám, že tahle data se dají získat jinak. Aby bylo jasno, programování webu vůbec nerozumím.
Data tohoto typu poskytuje služba Google Analytics, kterou využíváme. 😉
Dobrý den, také mám obavy o vzhled mého oblíbeného webu. Chápu potřebu nového desingu, ale zvláště u PC verze buďte hodně opatrní. Souhlasím s Adharou, všechny weby které používám a mají nový vhled mne zklamali. Od jednoduché a přehledné struktury se změní ma barevnou změť ruzných klikátek, kde se těžko něco hledá a není to intuitivní. Přirovnávám to k přechodu Win 7 na Win 8, kdy si MS myslí, že ví co je pro uživatele nejlepší.
K testování jsem se přihlásil a doufám, že opravdu budete přihlížet k názorům čtenářů.
Kdybychom k názorům čtenářů nepřihlíželi, tak bychom nevydávali tento článek a nezvali zájemce k testování. 😉
Súhlasím s niektorými predrečníkmi v tom, aby ste sa pri Desktopovej verzii neuchýlili k nejakej „tapetovej vlne“, prípadne k „responzívnemu dizajnu“ s rozťahovaním textu na celú šírku obrazovky, čo absolútne znižuje čitateľnosť pri dnešných veľkých monitoroch. Šírka textu by mala byť primeraná a pevne definovaná. Nie nadarmo je aj v tlačených novinách a časopisoch text vysádzaný v „úzkych“ stĺpcoch.
Považujem sa v tomto smere za „staromódneho“ a aktuálna podoba mne osobne vyhovuje. Zároveň ale chápem argumenty potreby sa posunúť niekam inam, tak snáď tie zmeny nebudú veľmi „drastické“ a zvyknem si… 😉
Kupříkladu redesign anglických webů o kosmonautice NSF a SFN provedený před pár lety považuji za velmi vkusný a povedený. Rádi bychom šli podobným směrem. Nemusí se jednat o revoluci, někdy stačí jen evoluce.
nasaspaceflight.com na první pohled nevypadá úplně špatně. Na ten druhý jsou tam typické „moderní“ otravnosti: vyskakující horní menu, pravý sloupeček, který na konci textu přestane skrolovat.
ESA mívala před mnoha lety úžasně přehledný a zároveň krásný web. Pak ho po vzoru NASA „zmodernizovali“ a dnes je to stejně jako web NASA jeden z nejhorších, nejméně přehledných a nejneužitečnejších webů, které občas navštívím.
Jinak naprosto chápu nutnost řešit například displeje s větším rozlišením. Ale jestli můžu prosit, podržte se klasického modelu, kde stránka je prostě stránka, která se dá skrolovat a vyhnout se nějakým divočinám.
V názoru na nový web ESA se bohužel shodneme. Touto cestou určitě nechci jít. Budeme se snažit ctít názory našich čtenářů a jelikož na změnu nespěcháme, bude možné nový design ladit libovolně dlouho.
Osobně bych v případě Kosmonautixu uvítal reklamy a stejně tak zapnutou monetizaci na kanálech youtube.
Než mě ukamenujete, tak je to proto, že si myslím že Kosmonautix si zaslouží příjem z těchto zdrojů. Osobně bych to toleroval, jako způsob jak pomoci dobré věci, která mě stejně nic nestojí.
Díky za názor, vážíme si toho. Zatímco reklamu na náš web rozhodně dávat nechceme, o monetizaci našeho YT kanálu v poslední době již uvažujeme, jelikož YouTube začal dávat reklamy všude, takže se lidem ukazují i když videa nejsou monetizovaná.
To je dobrý argument a webu reklama z YT jen pomůže
Prechod Kosmonautixu na Youtube vnimam velice pozitivne, dirvejsi problemy neexistuji, diky CDN mame i my z dalekeho zahranici videa slusna bez kostickovani ci zamrzani. Ovsem pravdou je ze Youtube bez premium se pouzivat neda (tedy alespon pro mne).
Jinak hodne stesti s novym designem, formular vyplnene vcetne emaily, tak se tesim na beta testovani 🙂
Děkujeme za zapojení! 😉
Současný design mi vyhovuje. Mám rád jednoduché, přehledné, prosté stránky.
Bohužel je dnes v módě spousta blikátek, hejbátek, klikátek „menu v menu“, nesmyslných animací a jiných hrůz, které zabijí obsah a ruší pozornost. Rád bych, aby kosmonautix zůstal podobný současnému stavu. Světlý, statický a nepřeplácaný vzhled. Další užitečná vlastnost je, že běží na jakémkoliv prohlížeči, včetně méně běžných.
Hlavně, že se na redesign nespěchá a že se můžou zapojit čtenáři.
Dotazník jsem vyplnil a přihlásil se na testování.
Děkujeme. Při ladění a testování se budeme snažit vyjít vstříc většině. záměrně nepíšu všem, protože to nikdy nejde.
Dobrý večer.
Vyplnil jsem formulář jak nejlépe jsem dovedl (některé otázky podle mě nešly zodpovědět zcela pravdivě a textové pole na podrobnosti chybí), i jsem se samozřejmě přihlásil k testování. Myslím, že design (má tady hodně kladů (To už také zmiňuje více čtenářů přede mnou.) ale také pár mušek hlavně v oblasti UI/UX. Snažím se už nějakou dobu si pamatovat různé příklady a situace, abych vám je mohl popsat. Jestli máte teď zájem, moc rád se podělím (řekněte si jestli sem do komentářů nebo kam) – a samozřejmě budu testovat apod. Rád pomůžu, co bude v mých silách.
Asi nejjednodušší bude, když je dáte sem, aby si je mohl pan Pirošík v klidu přečíst, až bude procházet tuto diskusi. A moc děkujeme za pomoc!
Dobře. Snad to bude čitelné i v tomto omezeném prostoru („nudli“). Však ono se to dá kdyžtak zkopírovat do textového editoru, že…
Tedy moje postřehy. Předesílám, že záměrně nerozlišuji, co má dělat grafik, co programátor apod. Snažím se popsat čistou uživatelskou zkušenost.
Předně spousta věcí funguje výborně a nechtěl bych o ně přijít. Ty hlavní:
1. stránka je jednoduchá. Načítá se rychle a celá – nesnaží se vlastním programem řídit, kdy se mi načte další část apod.
2. zobrazuje se už teď celkem dobře na počítači i na mobilu. Na mobilu na šířku i na výšku.
3. díky bodu 1 stránky kosmonautixu fungují i s „nestandardním“ nastavením prohlížeče, různými doplňky nebo rovnou celými jinými prohlížeči. Kdo potřebuje zvětšení kvůli zraku nebo jiné speciality, tak mu kosmonautix nehází klacky pod nohy. Samozřejmě je možné, že by to šlo ještě vylepšit, ale hlavní je to neztratit.
Detaily, co bych rád zlepšil:
1. lepší integrace „přihlášení“. Např. na hlavní stránce ani není NIKDE vidět, že jsem přihlášený. Chce to přidat klasickou položku v horním menu. Zároveň když se kdykoli přihlásím, tak aby mě to vrátilo zpátky na stejné místo – a ne na hlavní stránku.
2. lepší podpora seriálů. Dnes jsou jako související články typicky náhodné díly seriálu. Rád bych jednotnou grafiku, „boxík“, s odkazem na díl minulý, následující a na rozkliknutí seznam dílů. A samozřejmě automaticky, aby se o to nemusel nikdo starat ručně. Stejně jako zařazení do seznamu seriálů. Tam např. chybí X-planes, takže z toho usuzuji, že je to také ručně psaný článek – čili spousta práce a zároveň nevděčné, protože náchylné na chybu. Nahradit automatem.
3. (vím, veliké téma) vylepšit práci s datovými položkami. Aby mohl redaktor jednou zadat např. údaje o následujícím startu a propsalo se to do kalendáře startů i do boxíku v článku s přenosem i na další místa dle potřeby. To samé při odkladu startu. To samé kalendář Živě a česky. To samé kalendář přednášek… A to jsou jen příklady. Asi by se musela udělat analýza… Myšlenka/cíl je, aby bez navýšení práce redaktorů ty údaje byly všude stejně a aktuální. A přehledné.
4. vylepšit souvislosti mezi články. Štítky jsou nedostatečné, obzvlášť když lze hledat naráz pouze podle jednoho. Nelze např. hledat „‚živě a česky‘ a zároveň ‚Starlink'“ apod. A je otázka, jestli jsou štítky na vše vhodný nástroj. („Když jako jediný nástroj máš kladivo, koukáš na všechny problémy jako na hřebíky.“). Např. mi hodně chybí rozcestník misí, raket, vesmírných agentur, firem apod. Bez rozcestníku nemůžu tušit, jaké štítky vůbec jsou. Vědí to vůbec autoři článků, aby se třeba mohli zamyslet, jestli neoznačit svůj nový článek nějakým už existujícím vhodným štítkem? Stejně tak u štítku není nikde napsaná „priorita“ – tím myslím, že stejný štítek dostane článek s popisem mise jako ten s popisem úplně jiné mise zmiňující tuto jen okrajově. Proto je otázka, jestli vše řešit pomocí štítků. Podotýkám, že správně navržený systém by i autorům a redaktorům práci usnadnil a zrychlil, ne že přidal hromadu práce s rozcestníkem.
5. chybí mi vyhledávání v komentářích. Textové i podle autora. Např. i své komentáře, protože často si podle toho najdu ten článek.
6. krátké zprávy jsou plnohodnotné. Mohou mít i diskusi apod. Ale na stránce to není vidět a dostat se k tomu dá těžko. Ví to vůbec někdo? A chceme to nebo to raději zakážeme? 🙂
7. V pravém sloupci je už toho opravdu hodně. Podle mě by šly věci i sdružit, např. vše kolem přednášek, do jednoho boxíku.
8. Horního menu jsem si všiml po více než roce 🙂 A tedy např. i toho rozcestníku seriálů. Zároveň tam jsou smíchané odkazy nesouvisející mezi sebou. Není jasné výběr čeho to vlastně je. A důležité provozní věci tam chybí, jako např. boxík s přihlášením – už výše zmíněný.
Díky moc, myslím, že se to bude panu Pirošíkovi určitě hodit.
Je možné se někde podívat na jiná designová díla pana Pirošíka, jiné weby které designoval? Designéři mají nějaký styl, který je poznat na všem co dělají, tak mě to z pohledu mé práce docela zajímá. Na svých stránkách nic nemá, na Linkedin jen certifikát z letošního června z kurzu na UI/UX design …
Formulář jsem vyplnila, testování se ráda zúčastním, případně mohu pomoci, pokud bude potřeba …
Díky moc za vyplnění a za zájem. O dalších dílech pana Pirošíka zatím nevím.
Děkuji za odpověď. S ohledem na velikost stránek, jejich popularitu a čtenost, bych z vlastní zkušenosti doporučila vědět, na jakých projektech designer již pracoval. UI/UX design není úplně jednoduchá disciplína a bez zkušeností to může dopadnout dost špatně. Jen sděluji vlastní zkušenost z mnoha let praxe z oboru, než ve kterém se pohybujete Vy. (vím, nikdo mě o moje hraběcí rady neprosil, vyprovodím se sama :-)).
Každopádně díky za radu. Na redesign nepospícháme a nikde není psáno, že nasadíme první návrh, který nám dorazí. I proto se chystá fáze testování a ladění, do které jsou pozváni čtenáři, aby bylo možné optimalizovat design tak, aby vyhovoval co nejvíce lidem. Teprve až poté (bez ohledu na to, jak dlouho tato fáze potrvá) nasadíme nový design.
Jasný, kdyby bylo potřeba, tak dejte vědět.
Do rozhodovacího procesu můžete v případě zájmu klidně vstoupit i bez vyzvání z mé strany. Stojíme o postřehy a názory od čtenářů. 😉
Jasně, nemůžeme všem vyjít vstříc, ale budeme se snažit uspokojit návrhy co možná největšího množství lidí.
To ráda udělám, ale raději vytvořím návrh alternativní, pokud budete chtít … :-).
V tom vám samozřejmě bránit nemohu a děkuji moc za ochotu. Ale stejně jako pana Pirošíka vás musím upozornit, že za tuto činnost Vám nemůžeme poskytnout žádný honorář.
Tak to bych po Vás ani nechtěla … Počkám na první verzi a pak se uvidí
dobrý den,
tak jste mě po letech přinutili se zaregistrovat 😀
Mých pár komentářů:
– prosím udržte redesign v rozumných mezích a testujte, prosím, s blokátory obsahu.
– můžu se mýlit, ale nikde nevidím možnost přispět Vám pomocí panteonu, předplatného nebo podobné služby.
– u otázek v dotazníku mi chybí možnost nepoužívám.
– možnost automatického překladu do angličtiny by byla fajn. Žiju v zahraničí a čas od času cituju články přátelům.
– Rád se vracím ke starým seriálům o historii. Snažší přístup by se hodil.
Děkuji za zajímavý obsah, práci celého týmu a přeju hodně štěstí
Děkujeme za tipy. Pan Pirošík se na to jistě podívá. Velice si vážíme Vašeho zájmu o náš portál.
Poprosím o reformát mého předchozího komentáře.
Další idea: Nové okno pro psaní komentářů by mohlo zdůraznit formátovací možnosti.
Komentáře uživatelů ze zásady needitujeme (pokud neporušují pravidla a dobré mravy), ale i tento dodatečný komentář stačí jako doplnění Vašich myšlenek z prvního komentáře. Děkujeme! 😉
Tak to bych po Vás ani nechtěla 🙂 … Počkám na první verzi a pak se uvidí 🙂
Hehe, práce kvapná … mělo patřit o vlákno níže …
Skoda, ze v dotazniku nebol zaujem o nazor na komentovaciu sekciu pod clankami.
Aj ked to asi nie je predmetom redizajnu.
Kazdopadne, strasne by som privital moznost odfiltrovania si prispevkov konkretnych prispievatelov. 🙂
O nedostatcích diskuse víme, na to se není potřeba ptát.
Vámi navržená novinka je zajímavá, ale zatím nedokážu slíbit, zda ji zavedeme. Osobně se mi ten nápad ne úplně líbí, abych to řekl diplomaticky. 😉