Kalibrátor pro Nancy Grace Roman Space Telescope

Důležitý subsystém pro nově připravovaný Kosmický dalekohled Nancy Grace Roman byl nedávno doručen do firmy Ball Aerospace v coloradském Boulderu, kde byl instalován do přístroje WFI (Wide Field Instrument). Daný systém se označuje zkratkou sRCS (Simplified Relative Calibration System) a umožní astronomům s extrémní přesností měřit celkové množství světla, které vydávají kosmické objekty jako jsou galaxie a supernovy. Až Nancy Grace Roman Space Telescope v květnu 2027 odstartuje, budou vědci používat data ze sRCS k odhalení tajemství temné energie a temné hmoty, ale také k objevování exoplanet a studování mnoha oborů infračervené astronomie.

Bez tohoto kalibračního zařízení bychom nebyli schopni nasbírat dostatek měření k tomu, abychom dosáhli nové úrovně vědeckého výzkumu, ke které je Teleskop Nancy Grace Roman předurčen,“ popisuje Joshua Schlieder, astrofyzik z Goddardova střediska v marylandském Greenbeltu. Původní plány nové kosmické observatoře počítaly s využitím odlišné verze kalibrátoru. Aby však bylo jisté, že přístroj bude připraven včas a na úrovni, kterou projekt vyžaduje, rozhodli se inženýři z Goddardova střediska pro jiný přístup. Využili některé komponenty z původní verze a postupně přepracovali, postavili a otestovali systém sRCS. Tento proces povětšinou trvá několik let, ale díky mimořádnému nasazení se to stihlo jen za zhruba rok a půl. Vysoké tempo však nemělo vliv na kvalitu. V průběhu celého vývoje se důsledně dohlíželo na to, aby byly dodrženy všechny specifikace mise.

Srce systému sRCS, koule vydávající kalibrační světlo. Záření vychází ze sRCS skrz zlatý válec v horní části.

Srce systému sRCS, koule vydávající kalibrační světlo. Záření vychází ze sRCS skrz zlatý válec v horní části.

Tohoto mimořádného úspěchu bylo možné dosáhnout jen díky mimořádným inženýrům a vědcům z mnoha oborů, kteří byli vzornými příklady týmové práce a odhodlání, kterým se NASA pyšní,“ uvedla Hali Flores, vedoucí vývoje sRCS z Goddardova střediska. Celý subsystém byl nyní dopraven do firmy Ball Aerospace, kde byl integrován do přístroje WFI (viz náhledový obrázek článku). Zlaté a stříbrné díly ve střední spodní části snímku je elektronická jednotka, která řídí sRCS, Můžeme také vidět načervenalé světlo, které vydává zhruba uprostřed fotky. Srdcem systému je dutá koule o velikosti míčku na softball, kterou vyrobili na Hawaii Aerospace Corporation v Honolulu. Její vnitřek je tvořen difuzně reflexním materiálem, kterému se říká Spectralon. Ten interaguje se světlem 24 LED diod v šesti různých pásmech vlnových délek, které odpovídají filtrům přístroje WFI pro viditelnou a infračervenou část spektra. Vytvořené světlo bude přesně řízenou intenzitou osvětlovat soustavu detektorů, která bude vložena do otvoru ve tvaru, který trochu připomíná široký úsměv v okolí červeného světla.

Vědci budou pravidelně porovnávat, jak detektory reagují na toto světlo, což ve výsledku sníží nepřesnosti měření teleskopu. Systém sRCS je navržen tak, aby umožnil detektorům měřit relativní jasnost kosmických objektů s přesností na zhruba desetinu procenta dokonce i když se jas objektů liší stotisícinásobně. „Systém sRCS pomůže vědcům přesně porozumět tomu, jak naše detektory reagují na světlo z objektů, které pozorujeme. Jde především o to, jak se tato reakce mění podle barvy či intenzity světla,“ popisuje Jackie Townsend, zástupkyně projektového manažera teleskopu Nancy Grace Roman z Goddardova střediska a dodává: „Schopnost provádět tuto činnost v kosmickém prostředí a takto přesně je jedinečná u teleskopu Nancy Grace Roman a je také základem dosažení vědeckých cílů.“ Postupně se budou do přístroje WFI integrovat i další části včetně detektorů, na které přijde řada v květnu. Následně začne společné testování sRCS a detektorů. V průběhu termálních zkoušek (plánovány jsou na letošní podzim) má sRCS provést svou první kalibrační sekvenci na detektorech, které skutečně poletí do kosmického prostoru.