OBRAZEM: Přípravy na první start rakety Vulcan (2. díl)

Právě v tento den, tedy 24. února, kdy píšu tyto řádky, jsme se dozvěděli první oficiální termín startu rakety Vulcan od společnosti ULA. K pokusu dojde 4. května. Všechny přípravy pokračují a raketa na kosmodromu dostává svůj tvar. V minulé části jsme skončili u převozu nákladu na kosmodrom a přípravy prvního stupně s motory BE-4. Práce však pokročily a raketa již má i stupeň druhý a to druhý díl vychází přesně měsíc po tom prvním. Rýsují se také některé podrobnosti a detaily o nákladu rakety. Nosič Vulcan je zajímavý například tím, že do střední kategorie (medium) nosičů přináší raketu s kapacitou těžkých raket značených jako Heavy. Na své rozměry má tedy Vulcan poměrně velkou nosnost a nahradí tak nejen Atlas V, ale i daleko silnější Delta IV Heavy. Přinášíme druhý obrazový materiál z příprav na jeden z nejočekávanějších startů letošního roku.

Mezistupeň United Launch Alliance (ULA) o výšce 5,7 metru je připojen k vrcholu prvního stupně rakety Vulcan Cert-1. Tento dutý segment spojuje stupně Vulcan k sobě. Foto: ULA

Mezistupeň United Launch Alliance (ULA) o výšce 5,7 metru je připojen k vrcholu prvního stupně rakety Vulcan Cert-1. Tento dutý segment spojuje stupně Vulcan k sobě. Foto: ULA

Mezistupeň byl přepraven z haly k raketě na tahači podobně jako ostatní části. Foto: ULA

Mezistupeň byl přepraven z haly k raketě na tahači podobně jako ostatní části. Foto: ULA

Mezistupeň, mimo jiné, chrání také dvojici motorů RL-10 horního stupně během první části stoupání. Foto: ULA

Mezistupeň, mimo jiné, chrání také dvojici motorů RL-10 horního stupně. Zde během první částí stoupání. Foto: ULA

Moment zvednutí mezistupně z tahače. V pozadí centrální část, na kterou bude připojen. Foto: ULA

Moment zvednutí mezistupně z tahače. V pozadí centrální část, na kterou bude připojen. Foto: ULA

O přesné usazení se stará několik pracovníků. Na obrázku lze vidět jednoho z nich s ovladačem jeřábu. Foto: ULA

O přesné usazení se stará několik pracovníků. Na obrázku lze vidět jednoho z nich zřejmě s ovladačem jeřábu. Foto: ULA

Spojení obou částí při maximálním soustředění pracovníků v obslužné hale. Foto: ULA

Spojení obou částí při maximálním soustředění pracovníků v obslužné hale. Foto: ULA

Na vrcholu rakety pak najdeme druhý stupeň Centaur-V. Na fotografii při výjezdu do budovy Vertical Integration Facility (VIF) sousedící se startovacím komplexem-41 na Cape Canaveral Space Force Station. Foto: ULA

Na vrcholu rakety pak najdeme druhý stupeň Centaur-V. Na fotografii při výjezdu z hangáru. Směřuje do budovy Vertical Integration Facility (VIF) sousedící se startovacím komplexem-41 na Cape Canaveral Space Force Station. Foto: ULA

Centaur-V měří na výšku 11,7 m a pohání ho dvojice časem prověřených motorů RL-10. Foto: ULA

Centaur-V měří na výšku 12,7 m a pohání ho dvojice časem prověřených motorů RL-10. Foto: ULA

Cestu na vrchol prvního stupně dobře ukazuje také toto krátké video od ULA.

Na pokračující práce na kosmodromu dohlíží ředitel společnosti ULA Tory Bruno. Foto: Tory Bruno

Centaur-V během vykládky z tahače. Foto: ULA

Centaur-V během vykládky z tahače. Foto: ULA

Povedený záběr na spodní část horního stupně Centaur-V s dvojicí motorů RL-10. Foto: ULA

Povedený záběr na spodní část horního stupně Centaur-V s dvojicí motorů RL-10. Foto: ULA

Pohled do útrob montážní budovy VIF. Každá cesta raket Vulcan do kosmu bude začínat právě zde. Foto: ULA

V pozadí dobře patrná rampa LC-41. Po dokončení sestavení právě tam zamíří Vulcan na další testy. Foto: ULA

V pozadí dobře patrná rampa LC-41. Po dokončení sestavení právě tam zamíří Vulcan na další testy. Foto: ULA

Další parádní pohled z podhledu na stupeň Centaur-V. Foto: ULA

Další parádní pohled z podhledu na stupeň Centaur-V. Foto: ULA

Centaur-V je doposud nejsilnějším horním stupněm společnosti ULA. Ta si pochopitelně mnohé slibuje. Počítá se s navyšováním výkonu do budoucna. Stupeň by prý měl umožnit mise, které je dnes i těžké si jen představit. Na obrázku v porovnání s předchozí verzí. Foto: ULA

Centaur-V je doposud nejsilnějším horním stupněm společnosti ULA. Ta si pochopitelně mnohé slibuje. Počítá se s navyšováním výkonu do budoucna. Stupeň by prý měl umožnit mise, které je dnes i těžké si jen představit. Na obrázku v porovnání s předchozí verzí. Foto: ULA

Nákladem prvního startu je lunární modul Peregrine, který ovšem bude mít na palubě i takovýto rover o rozměrech krabice od bot. Vozítko je studentský počin a na palubě má kamery k pořizování záběrů z jízdy po povrchu Měsíce. Foto: Carnegie Mellon University

Primárním nákladem prvního startu je lunární modul Peregrine, který ovšem bude mít na palubě i takovýto rover o rozměrech krabice od bot. Vozítko je studentský počin a na palubě má například kamery k pořizování záběrů z jízdy po povrchu Měsíce. Foto: Carnegie Mellon University

Detailnější pohled na malý studentský rover během příprav na start. Foto: Carnegie Mellon University

Další zajímavostí, která bude na palubě, krom roveru je například kapsle obsahující DNA slavných osobností. Díky tomu se do kosmu dostane čtveřice amerických prezidentů. Konkrétně Washington, Eisenhower, Kennedy, a Reagan. Do hlubokého vesmíru bude dále vynesena DNA tvůrce Star Treku Gena Roddenberryho, jeho manželky a první dámy Star Treku: Majel Barrett Roddenberryové. DNA jejich syna Eugena "Roda" Roddenberryho, DNA Nichelle Nichols (poručík Uhura), DNA Nicholsova syna Kylea Johnsona, DNA Dr. McCoye DeForesta Kelleyho a popel pana Scotta: Jamese Doohana. Kromě toho bývalý astronaut NASA Dr. Philip Chapman uskuteční svůj druhý vesmírný let. Ironií přitom je, že doopravdy se mu to nikdy nepovedlo. Foto: ULA

Další zajímavostí, která bude na palubě rakety, krom roveru a lunárního modulu, je například kapsle obsahující DNA slavných osobností. Díky tomu se do kosmu dostane čtveřice amerických prezidentů. Konkrétně Washington, Eisenhower, Kennedy, a Reagan. Do hlubokého vesmíru bude dále vynesena DNA tvůrce Star Treku Gena Roddenberryho, jeho manželky a první dámy Star Treku: Majel Barrett Roddenberryové. DNA jejich syna Eugena „Roda“ Roddenberryho, DNA Nichelle Nichols (poručík Uhura), DNA Nicholsova syna Kylea Johnsona, DNA Dr. McCoye DeForesta Kelleyho a popel pana Scotta: Jamese Doohana. Kromě toho bývalý astronaut NASA Dr. Philip Chapman uskuteční svůj druhý vesmírný let. Ironií přitom je, že doopravdy se mu to nikdy nepovedlo… Foto: ULA

Moment před usazením horního stupně na centrální část rakety. Foto: ULA

Historicky první spojení obou části rakety dokončeno. Sestavu nyní čeká řada zkoušek, které vyvrcholí krátkým zážehem. Foto: ULA

Zdroj obrázků:

4 komentářů ke článku “OBRAZEM: Přípravy na první start rakety Vulcan (2. díl)”

TLI ma cca 12t, to neni spatne.
    Nakladni Dragon ve verzi pro ISS ma cca 8tun.
    Muze slouzit jako doplnek pri programu Artemis.

Pro srovnani FH ma TLI cca 18t, N1 mela cca 23t.

Při pohledu na kola studentského lunárního roveru se člověk těžko ubrání divokým představám o tom, jak asi tak vznikaly první prototypy.