NASA vynese první izraelský kosmický teleskop

NASA dnes oznámila, že na oběžnou dráhu dopraví první izraelský kosmický teleskop ULTRASAT (Ultraviolet Transient Astronomy Satellite). Jak již název napovídá, jedná se o teleskop pracující s ultrafialovým zářením, který bude mít široké zorné pole a zaměří se na sledování krátce trvajících jevů jako jsou výbuchy supernov či splynutí neutronových hvězd. Projekt, za kterým stojí Izraelská kosmická agentura ISA a Weizmanův kosmický institut, by se měl na geostacionární oběžnou dráhu Země dostat začátkem roku 2026. NASA se kromě zajištění nosiče bude podílet i na vědeckém programu mise.

Jsme hrdí, že se můžeme připojit k tomuto programu. Mezinárodní spolupráce nám pomůže porozumět tajemstvím horkých a přechodných jevů,“ říká Mark Clampin, ředitel astrofyzikálního oddělení z ředitelství NASA ve Washingtonu a dodává: „ULTRASAT poskytne globální vědecké komunitě další důležité možnosti k novým pozorováním v nově vznikajícím oboru astrofyziky.“ Široké zorné pole teleskopu umožní rychle objevit a zachytit ultrafialové záření z kosmických zdrojů, které se mění v krátkém časovém období. Vědci zkombinují pozorování těchto krátkodobých jevů z ULTRASATu s informacemi od jiných misí – včetně tech, které se věnují částicovým měřením a gravitačním vlnám. Tomuto inovativnímu oboru se říká multimessenger astronomy, tedy doslova víceposlová astronomie. Výsledky si posvítí na fungování všeho – od černých děr a zdrojů gravitačních vln po supernovy a aktivní galaxie.

Umělecká představa izraelského teleskopu ULTRASAT.

Přelomová věda vyžaduje špičkové technologie,“ říká Uri Oron, ředitel Izraelské kosmické agentury z ministerstva inovací, vědy a technologií a dodává: „Naše požadavky na ULTRASAT, například jeho široké zorné pole, vylepšená citlivost na ultrafialové záření, ale i řízení a přenos dat v reálném čase, jsou na špičce technologického vývoje. Izraelský kosmický průmysl je schopen zajistit tyto požadavky. Izraelská kosmická agentura je hrdá na spolupráci s NASA, která je přímým příkladem silného partnerství mezi agenturami, a také na technologické úsilí izraelského kosmického průmyslu, který se podílí na vývoji teleskopu.

Jde o přelomový projekt, který posune Izrael na čelo globálního vědeckého výzkumu,“ raduje se Eli Waxman, astrofyzik z Weizmanova institutu a hlavní vědecký pracovník mise ULTRASAT a dodává: „K tomuto projektu vedenému Izraelem se jako partneři připojily přední mezinárodní organizace, jako je NASA a výzkumný institut DESY, čímž uznaly jeho vědecký význam. Všichni investují značné prostředky do stavby a vypuštění teleskopu, protože se chtějí stát aktivními účastníky této mise a získat přístup k jejím vědeckým výsledkům. Jedná se o partnerství založené na vědeckých poznatcích.“ Na základě dohody mezi NASA a ISA, by měla NASA zajistit start, adaptér pro připojení nákladu a další se startem mise ULTRASAT spojené povinnosti. Agentura ISA pak zajistí doručení dokončené observatoře na Kennedyho středisko na Floridě, odkud má mise odstartovat.

2 komentářů ke článku “NASA vynese první izraelský kosmický teleskop”

Co znamená „NASA vynese“? Nikde není zmínka o raketě.
    Nebo NASA zaplatí start a získá čas na teleskopu? A poletí to na Falconu v rámci množstevní slevy, co NASA u SpaceX má?