Indická GSLV Mk3 vynese družice Oneweb

Nejsilnější indická raketa si zkusí poprvé komerční vynášení nákladu. První takový start je naplánován na letošní říjen a další pak na leden příštího roku. Britská společnost Oneweb projevila zájem a podepsala s ISRO kontrakt, jak nedávno potvrdil ředitel agentury S. Somanath. To je samozřejmě vítané, protože zmíněná raketa podobný náklad ještě nevynášela. Přitom je to další krok v rozvoji tohoto nosiče. Komerční zahraniční starty přitom běžně obstarává raketa PSLV, která je schopna na polární oběžnou dráhu dopravit asi 1750 kg. GSLV Mk3 ovšem dokáže na přechodovou dráhu ke geostacionární (GTO) dostat až 4 t. Jde o třístupňový nosič, který je zamýšlen také pro vynášení kosmické lodi s posádkou. ISRO se dlouhodobě snaží přilákat komerční zákazníky z kosmického sektoru. Jednou z překážek je slabá kadence a pak taky horší legislativa, kterou v současné době již projednává vláda. Nová úprava zákona umožní i větší zapojení tamního komerčního sektoru, který by mohl nabídnout vlastní kosmické rakety i nejrůznější družice.

V plánu má letos ISRO celkem 6 startů. Využité by měly být všechny kosmické rakety, které má Indie k dispozici. Dva starty jsou v plánu pro PSLV (oba již proběhly), dva zkušební pro novou raketu SSLV a po jednom letu si odbude GSLV a GSLV Mk3. Ve výčtu ale chybí měsíční sonda Čandraján-3, která měla startovat letos v říjnu. Je tedy jasné, že se tak nestane. Odkládá se dále do budoucnosti i první testovací let programu Gaganyaan. Zda se ovšem podaří naplánovaných šest startů zatím jisté také není. Podle ISRO pandemie a následné lockdowny způsobily narušení a zpoždění startovací aktivity indické státní vesmírné agentury, která se teď snaží vrátit k normálu.

Příprava družic Oneweb na jeden z minulých startů.

Příprava družic Oneweb na jeden z minulých startů. Foto: Airbus

Komerční zakázky jsou přesně to, co potřebují. Společnost Oneweb byla nucena po invazi na Ukrajinu najít jiného poskytovatele, protože její družice byly vynášeny raketou Sojuz. Starty z Indie jsou prý i možností zjistit, zda Oneweb využije služeb ISRO i v budoucnu pro další várku družic. Indická vesmírná asociace (ISpA) rovněž uvítala toto partnerství. Generální ředitel ISpA, generálporučík AK Bhatt ve výslužbě, uvedl: „Je to historický vývoj a toto jistě připraví cestu pro větší účast soukromých vesmírných hráčů, což povede k posílení indické vesmírné ekonomiky. Toto partnerství má potenciál upoutat pozornost mnoha mezinárodních hráčů na schopnosti Indie, což povede k výraznému zvýšení našeho podílu v mezinárodní vesmírné ekonomice, který je v současnosti pouze 2,6 %, a zároveň přispěje k hospodářskému růstu země.“

Jeden komentář ke článku “Indická GSLV Mk3 vynese družice Oneweb”

1. PetrDub napsal:

Vypadá to, že Oneweb poletí místo Čandraján-3. Víc raket nemají nejspíš k dispozici a peníze z komerčního sektoru se jim jistě hodí. Navíc je možné, že Čandraján-3 má zpoždění ve vývoji/výrobě, takže jim zájem od Onewebu přišel velmi vhod.