sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Firma RFA pokračuje v testech motoru Helix

Společnost Rocket Factory Augsburg (zkráceně RFA) byla založena v roce 2018 s cílem umožnit obchodní modely vytvářející ve vesmíru data pro lepší monitorování, ochranu a propojení naší planety. V této souvislosti je cílem firmy RFA nabízet služby v podobě vynášení nákladů na nízkou oběžnou dráhu Země i mimo ni a to s týdenní frekvencí za bezkonkurenční ceny. Společnost chce nejen snížit náklady na start v kosmickém průmyslu, ale také rozšířit okruh zájemců. To rozhodně nejsou skromné plány. Pomoci s jejich realizací má raketa RFA ONE, která chce vsadit na tři základní předpoklady. Tím prvním jsou služby zaměřené na zákazníka s důrazem na přesné doručení nákladu s vysokou úrovní flexibility misí v orbitální fázi. Druhým předpokladem jsou silně konkurenceschopné ceny umožněné technologií uzavřeného pracovního cyklu raketového motoru a třetím je využívání průmyslových komponent a nízkonákladových struktur.

Raketový motor Helix během statického zážehu.
Raketový motor Helix během statického zážehu.
Zdroj: https://www.rfa.space/

Pohon rakety RFA ONE budou obstarávat raketové motory Helix a zrovna nedávno se firma RFA pochlubila dalším úspěchem v jejich vývoji. Během testů totiž jeden exemplář motoru Helix v letové konfiguraci zvládl kumulativní dobu zážehů 74 sekund. To sice nestačí pro let na oběžnou dráhu, ale i tak jde o významný pokrok. Testovací kampaň tvořily dva statické zážehy s délkou 30 a 40 sekund, kterým předcházel krátký čtyřsekundový test. Všechny tři zážehy byly provedeny na stejném exempláři motoru a bylo při nich dosaženo požadované délky trvání. Důležitá je i skutečnost, že i vypnutí motorů proběhlo bezpečně.

Helix během zážehů s celkovou délkou 74 sekund pracoval perfektně, což platí i pro tři zážehové a vypínací sekvence, které proběhly bez nutnosti výměny jakéhokoliv dílu v motoru. Tato první kvalifikační kampaň obnášela také krátkodobé navýšení tahu raketového motoru na 130 % nominální úrovně. Jsme opravdu nadšeni z toho, jak spolehlivá a výkonná se naše konstrukce ukázala,“ nešetřil chválou Stefan Brieschenk, provozní ředitel firmy RFA a dodal: „Máme dostatek dat k tomu, abychom se mohli zaměřit na další milník, kterým je test integrovaných systémů horního stupně. V rámci této zkoušky bude motor Helix zažehnut po dobu, která bude odpovídat jeho provozu na horním stupni při ostré misi. Právě jsme prostřednictvím dokončení první kvalifikační kampaně udělali ohromný skok vstříc prvnímu startu.

Tento test uzavřel úspěšnou testovací kampaň statických zážehů motoru Helix v letové konfiguraci. Tyto zkoušky, které proběhly ve švédské Kiruně, představují nejdůležitější milník v rámci dosavadního vývoje. Během 74 sekund fungování motoru byl jeho chod hladký a firma prokázala jeho odolnost a schopnost opakovaných zážehů. Cenná data nasbíraná během testů se využijí pro další optimalizaci motorů, které si firma RFA stoprocentně vyrábí sama. Společnost se chce nyní zaměřit na zmíněnou zkoušku integrovaného systému a zároveň zahájí údržbu a rozšíření testovacího stanoviště. S dalším testem se nyní počítá zhruba na konci letošního roku.

Graf zobrazující průběh 40 sekund dlouhého statického zážehu raketového motoru Helix.
Graf zobrazující průběh 40 sekund dlouhého statického zážehu raketového motoru Helix.
Zdroj: https://www.rfa.space/

Aktuální trojice zážehů s celkovou délkou 74 sekund se možná nezdá moc úctyhodný, ale ještě před rokem se firma radovala z mnohem menšího úspěchu. V červenci 2021 totiž jejich motor Helix dočkal zážehu s délkou 8 sekund. Pokrok, který nastal během jednoho roku je tedy značný. Firma k události z minulého roku na svém webu poměrně směle prohlašuje, že se díky němu stala první soukromou firmou z Evropské unie, která úspěšně vyvinula a otestovala raketový motor s uzavřeným pracovním cyklem. Dále uvádí, že se stala teprve třetí soukromou firmou na světě, která dokázala úspěšně otestovat raketový motor s uzavřeným pracovním cyklem ve velkém měřítku. Tato prohlášení však raději nechme stranou, protože bychom se dostali ke vcelku složité definici toho, co ještě lze považovat za soukromou firmu a co už nikoliv.

Na prvním stupni rakety RFA ONE bude devět motorů Helix.
Na prvním stupni rakety RFA ONE bude devět motorů Helix.
Zdroj: http://www.b14643.de/

Firma RFA na svém webu vysvětluje, že po uzavřeném pracovním cyklu sáhla z důvodu vyšší účinnosti a celkového výkonu ve srovnání s konvenčními raketovými motory s otevřeným pracovním cyklem. Částečně spálené výfukové plyny z turbočerpadla se zavádí přímo do spalovací komory, takže nedochází k uvolnění nespáleného paliva do okolí. Firma také zmiňuje, že „recyklace výfukových spalin“ (mimochodem velmi originální výraz) výrazně zvyšuje efektivitu nosiče při snížení nákladů na start a zároveň minimalizuje emise oxidu uhličitého. RFA však dříve s uzavřeným pracovním cyklem nepočítala. Až do roku 2020 používali otevřený pracovní cyklus, ale pak přešli na cyklus uzavřený, který je bohatý na kyslík. Část potřebných dílů (třeba turbočerpadlo) pro první vývojové verze motorů Helix si firma objednala od ukrajinské společnosti Južmaš, aby zkrátila dobu vývoje. Pozdější verze těchto součástek si však už společnost vyrobila sama.

Zdroje informací:
https://www.rfa.space/
https://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
https://orbitaltoday.com/wp-content/uploads/2020/11/RFA-launcher-one.png
https://www.rfa.space/wp-content/uploads/IEQ-HOT-1A-ULTRASLOMO-1520_HDR_incr.low_.jpg
https://www.rfa.space/wp-content/uploads/Dataplot.png
http://www.b14643.de/Spacerockets_3/Rocket-Factory/Gallery/RFA_7.JPG

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Maniak
Maniak
2 let před

Díky za info, slyším o něm poprvé. Jen doplním, že má tah 100 kN, specifický impuls 325 sec a spaluje RP-1/LOX.
Raketa má plánovanou nosnost 1350 kg na LEO ve výšce 300 km.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Maniak

Rádo se stalo a díky za doplnění.

Ivo
Ivo
2 let před
Odpověď  Maniak

mám trochu obavu, že až se konečně dostanou do operačního stádia, tedy pokud se tam vůbec dostanou, tak na LEO bude jezdit klasicky MHD v podání SpaceX za směšné ceny a na LEO pak budou dál rozvážet tahače dle potřeby konkrétní dráhy. To vše za docela směšné peníze i když asi ne až tak moc, protože nebude konkurence. A ano, chtělo by to konkurenci jako sůl, bohužel se nikde žádná nerýsuje a to je velká škoda, takže nezbývá než doufat, že EM nasadí solidní cenu i když asi bude chtít vydělávat na lety na Mars.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Ivo

SpaceX určitě posune kosmonautiku vpřed, ale nevěřím tomu, že by se všechny starty posunuly právě na SH/SS.

Ivo
Ivo
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

To se určitě nestane, posunou se tam ty komerční, ty státní ne, ale bude větší a větší problém lidem vysvětlit proč mají platit za x krát dražší starty.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Ivo

Podpora domácí ekonomiky je v mnoha ohledech více než dostatečným důvodem.

Ivo
Ivo
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Víte podpora je fajn, ale ne formou zaostávání. Bohužel EU si myslí, že když schopným sebere peníze a dá je jiným, tak tím dělá něco dobrého. Bohužel toto je často pravým opakem toho, co je potřeba. No a když už někdo chce investovat, tak často raději uteče jinam, kde mu nebudou házet klacky pod nohy.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Ivo

Tohle ale není zaostávání.

Ivo
Ivo
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Já bych řekl, že bohužel je, protože pokud by letěli zítra, tak by to bylo pozdě, ale oni ještě nemají ani motor, který by vydržel délku hoření na prvním stupni.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Ivo

To je marná diskuse. Vývoj probíhá u všech bez rozdílu postupně.

Karel Zvoník
Editor
2 let před
Odpověď  Ivo

Opět jen demagogie. Jeden typ rakety neobslouží všechny druhy nákladů, ať už státních, či soukromých. SH/SS je jako nosič lehkých družic celkem nevhodný. Bude mít velkou nosnost a jeho účel je někde jinde. Primárně vzniká, jako systém pro Mars a Měsíc. Už z časových důvodů vychází start na malé raketě výhodněji. Navíc, čím více těch raket bude a čím více poroste konkurence tím nižší ceny budou celkově. Jsem zvědav zda za pár let uznáte, že jste se mýlil. Jak Vás znám tak ne. Stejně jako jste to neuznal nikdy v minulosti. Proto je každá diskuse s Vámi marná. Přesně jak píše Dušan.

Radek
Radek
2 let před
Odpověď  Ivo

Ne, nebudou.

Ivo
Ivo
2 let před
Odpověď  Maniak

Pardon, ještě jsem chtěl poděkovat za informace, které mi přesně v článku chyběly.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.