Minulý týden jsme Vás formou krátkého článku informovali o prvním pohybu obřích ramen na obslužné věži u orbitální rampy na základně Starbase (Boca Chica). Po pouhých šesti dnech se totiž k tématu vracíme. Zatímco minulý týden se ramena pohnula podle odhadů jen o metr a půl vertikálně a testovalo se jejich otevírání a zavírání, během včerejška už mechanismus vyrazil až k vrcholu věže a poté se testovalo jejich pomalé spouštění – odhadem o zhruba 20 metrů. Připomeňme, že tento systém by mohl zprvu sloužit k usazování Starship na Super Heavy a později by mohl zajišťovat i zachytávání přistávajících raket Super Heavy.
Díky nonstop přenosu, který ze základny Starbase zajišťují členové zpravodajského týmu portálu nasaspaceflight, máme k dispozici povedená videa, která zachycují celý proces testů obřích ramen.
Mechazilla comes to life!https://t.co/YhZS6pd0Ec pic.twitter.com/Z2tZPJ084d
— Michael Baylor (@MichaelBaylor_) January 10, 2022
This is how the chopsticks move up and down the launch tower in Starbase.https://t.co/YhZS6pd0Ec pic.twitter.com/c06KkSThmZ
— Michael Baylor (@MichaelBaylor_) January 10, 2022
Jedinečné příležitosti, kdy jsou zachytávací ramena v horní části věže, využila SpaceX k natočení působivých záběrů z dronu. Elon Musk se tímto natočeným materiálem zakrátko pochlubil na Twitteru.
Starship launch & catch tower pic.twitter.com/5mLIQwwu0k
— Elon Musk (@elonmusk) January 9, 2022
Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FIsdOjOXMAohDXC?format=jpg&name=large
Zajímalo by mne jaká bude celková váha kterou bude mechazilla zachytávat, neskutečné 🙂
Ta váha je jen jedním parametrem, minimálně stejně důležité je, jak mají vymyšlené zatlumení dosednutí a tím pádem, jaká může být dopadová rychlost. Vypadá to, že by mohli mít nějakou brzdu na laně, takže při vyšší rychlosti by prostě „probrzdili“ delší dráhu. To je velká výhoda proti běžným tlumičům, které končí dorazem (i když tady je samozřejmě taky dole doraz v podobě té plošiny). Samotná váha nebude až tak kritická, ramena jsou krátká, i s věží jsou robustní, pár set tun nebude problém. Ale musí se vyvarovat dosednutí se zpomalením, které by ke statickému g přidalo nějakou významnou část, nedej bože násobek g.
Prázdná hmotnost boosteru Super Heavy se odhaduje na 160-200 tun. K tomu malý zbytek rezervy paliva, řekněmež 5 tun. Ramena jsou dlouhá cca 30 m.
Jen dotaz, bude SH přistávat do statické konfigurace ramen, nebo jsou plánovany nějaké pohyby během zachytávání? Třeba (asymetrické) sevření pro kompenzaci nepřesnosti v navedení prvního stupně. Pak ale bude muset být pohyb relativně rychlý a hýbat svižně 30m ramenem, no ZdravasMaria…
Při zachytávání má Mechazilla průběžně klesat, až srovná rychlost se Super Heavy. Pak se sevře a jemně zpomalí.
Děkuji za odpověď, je to technicky neuvěřitelně, kéž by to fungovalo…
Existuji nejake kvalifikovane odhady ci dokonce informace od SpaceX, s jakou max povolenou silou vetru se pocita behem zachytavani / pristavani? Diky!
Pokud ne, jaky maji nazor mistni kapacity? 😉
Limity počasí pro orbitální lety SS/SH zatím bohužel neznáme. SpX je sama bude muset nejdřív ověřit při testovacích letech, ač je má určitě už nasimulované v CFD.