sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Zkoušky Mechazilly v plném proudu

Minulý týden jsme Vás formou krátkého článku informovali o prvním pohybu obřích ramen na obslužné věži u orbitální rampy na základně Starbase (Boca Chica). Po pouhých šesti dnech se totiž k tématu vracíme. Zatímco minulý týden se ramena pohnula podle odhadů jen o metr a půl vertikálně a testovalo se jejich otevírání a zavírání, během včerejška už mechanismus vyrazil až k vrcholu věže a poté se testovalo jejich pomalé spouštění – odhadem o zhruba 20 metrů. Připomeňme, že tento systém by mohl zprvu sloužit k usazování Starship na Super Heavy a později by mohl zajišťovat i zachytávání přistávajících raket Super Heavy.

Díky nonstop přenosu, který ze základny Starbase zajišťují členové zpravodajského týmu portálu nasaspaceflight, máme k dispozici povedená videa, která zachycují celý proces testů obřích ramen.

Jedinečné příležitosti, kdy jsou zachytávací ramena v horní části věže, využila SpaceX k natočení působivých záběrů z dronu. Elon Musk se tímto natočeným materiálem zakrátko pochlubil na Twitteru.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FIsdOjOXMAohDXC?format=jpg&name=large

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
davelolek
davelolek
3 let před

Zajímalo by mne jaká bude celková váha kterou bude mechazilla zachytávat, neskutečné 🙂

pave69
pave69
3 let před
Odpověď  davelolek

Ta váha je jen jedním parametrem, minimálně stejně důležité je, jak mají vymyšlené zatlumení dosednutí a tím pádem, jaká může být dopadová rychlost. Vypadá to, že by mohli mít nějakou brzdu na laně, takže při vyšší rychlosti by prostě „probrzdili“ delší dráhu. To je velká výhoda proti běžným tlumičům, které končí dorazem (i když tady je samozřejmě taky dole doraz v podobě té plošiny). Samotná váha nebude až tak kritická, ramena jsou krátká, i s věží jsou robustní, pár set tun nebude problém. Ale musí se vyvarovat dosednutí se zpomalením, které by ke statickému g přidalo nějakou významnou část, nedej bože násobek g.

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpověď  davelolek

Prázdná hmotnost boosteru Super Heavy se odhaduje na 160-200 tun. K tomu malý zbytek rezervy paliva, řekněmež 5 tun. Ramena jsou dlouhá cca 30 m.

JanHonnza
JanHonnza
3 let před

Jen dotaz, bude SH přistávat do statické konfigurace ramen, nebo jsou plánovany nějaké pohyby během zachytávání? Třeba (asymetrické) sevření pro kompenzaci nepřesnosti v navedení prvního stupně. Pak ale bude muset být pohyb relativně rychlý a hýbat svižně 30m ramenem, no ZdravasMaria…

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  JanHonnza

Při zachytávání má Mechazilla průběžně klesat, až srovná rychlost se Super Heavy. Pak se sevře a jemně zpomalí.

JanHonnza
JanHonnza
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Děkuji za odpověď, je to technicky neuvěřitelně, kéž by to fungovalo…

Ferda
Ferda
3 let před

Existuji nejake kvalifikovane odhady ci dokonce informace od SpaceX, s jakou max povolenou silou vetru se pocita behem zachytavani / pristavani? Diky!

Pokud ne, jaky maji nazor mistni kapacity? 😉

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpověď  Ferda

Limity počasí pro orbitální lety SS/SH zatím bohužel neznáme. SpX je sama bude muset nejdřív ověřit při testovacích letech, ač je má určitě už nasimulované v CFD.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.