sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Zkoušky Mechazilly v plném proudu

Minulý týden jsme Vás formou krátkého článku informovali o prvním pohybu obřích ramen na obslužné věži u orbitální rampy na základně Starbase (Boca Chica). Po pouhých šesti dnech se totiž k tématu vracíme. Zatímco minulý týden se ramena pohnula podle odhadů jen o metr a půl vertikálně a testovalo se jejich otevírání a zavírání, během včerejška už mechanismus vyrazil až k vrcholu věže a poté se testovalo jejich pomalé spouštění – odhadem o zhruba 20 metrů. Připomeňme, že tento systém by mohl zprvu sloužit k usazování Starship na Super Heavy a později by mohl zajišťovat i zachytávání přistávajících raket Super Heavy.

Díky nonstop přenosu, který ze základny Starbase zajišťují členové zpravodajského týmu portálu nasaspaceflight, máme k dispozici povedená videa, která zachycují celý proces testů obřích ramen.

Jedinečné příležitosti, kdy jsou zachytávací ramena v horní části věže, využila SpaceX k natočení působivých záběrů z dronu. Elon Musk se tímto natočeným materiálem zakrátko pochlubil na Twitteru.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FIsdOjOXMAohDXC?format=jpg&name=large

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
davelolek
davelolek
3 let před

Zajímalo by mne jaká bude celková váha kterou bude mechazilla zachytávat, neskutečné 🙂

pave69
pave69
3 let před
Odpověď  davelolek

Ta váha je jen jedním parametrem, minimálně stejně důležité je, jak mají vymyšlené zatlumení dosednutí a tím pádem, jaká může být dopadová rychlost. Vypadá to, že by mohli mít nějakou brzdu na laně, takže při vyšší rychlosti by prostě „probrzdili“ delší dráhu. To je velká výhoda proti běžným tlumičům, které končí dorazem (i když tady je samozřejmě taky dole doraz v podobě té plošiny). Samotná váha nebude až tak kritická, ramena jsou krátká, i s věží jsou robustní, pár set tun nebude problém. Ale musí se vyvarovat dosednutí se zpomalením, které by ke statickému g přidalo nějakou významnou část, nedej bože násobek g.

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpověď  davelolek

Prázdná hmotnost boosteru Super Heavy se odhaduje na 160-200 tun. K tomu malý zbytek rezervy paliva, řekněmež 5 tun. Ramena jsou dlouhá cca 30 m.

JanHonnza
JanHonnza
3 let před

Jen dotaz, bude SH přistávat do statické konfigurace ramen, nebo jsou plánovany nějaké pohyby během zachytávání? Třeba (asymetrické) sevření pro kompenzaci nepřesnosti v navedení prvního stupně. Pak ale bude muset být pohyb relativně rychlý a hýbat svižně 30m ramenem, no ZdravasMaria…

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  JanHonnza

Při zachytávání má Mechazilla průběžně klesat, až srovná rychlost se Super Heavy. Pak se sevře a jemně zpomalí.

JanHonnza
JanHonnza
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Děkuji za odpověď, je to technicky neuvěřitelně, kéž by to fungovalo…

Ferda
Ferda
3 let před

Existuji nejake kvalifikovane odhady ci dokonce informace od SpaceX, s jakou max povolenou silou vetru se pocita behem zachytavani / pristavani? Diky!

Pokud ne, jaky maji nazor mistni kapacity? 😉

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpověď  Ferda

Limity počasí pro orbitální lety SS/SH zatím bohužel neznáme. SpX je sama bude muset nejdřív ověřit při testovacích letech, ač je má určitě už nasimulované v CFD.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.