NASA poskytla firmám, které se zabývají starty raket, vývojovou verzi svého softwaru NAFTU (NASA Autonomous Flight Termination Unit). Jde o důležitý krok vstříc závěrečné certifikaci tohoto programu, ke které by mělo dojít v únoru 2022. NAFTU je podle NASA systém povelů a řízení, který zcela mění dosavadní pravidla. Má být dostupný všem raketám startujícím z amerických kosmodromů a jeho úkolem je zajistit bezpečnost veřejnosti během startů těchto raket. Mezi firmami, které pracují se softwarem NAFTU, je Rocket Lab, která má novou rampu na základně MARS (Mid-Atlantic Regional Spaceport), který je součástí Wallops Flight Facility ve Virginii.
„Jde o významný krok, který umožní firmě Rocket Lab i dalším americkým poskytovatelům startů integrovat software do hardwaru svých raket a provádět simulace chování,“ vysvětluje David L. Pierce, ředitel Wallops Flight Facility a dodává: „Je to klíčový krok vstříc tomu, aby Rocket Lab mohla startovat ze základny Wallops, souběžně se závěrečnými kroky týmů NASA v oblasti bezpečnostní certifikace, které v současné době probíhají. Používání softwaru NASA společností Rocket Lab umožní vysokou míru jistoty při přípravě na start.“ NASA již požádala partnerské firmy ASRC Federal, Axient/MEI a KBR, aby agentuře pomohly s vývojem testovacích postupů softwaru a také podpořily certifikační testy.
K zajištění úspěchu závěrečné bezpečnostní certifikace provedla NASA koncem prosince formální zkoušky softwaru alias „official timed dry runs“ testovacích postupů. Tyto simulace se dělaly jak na základně Wallops, tak i v areálu firmy Axient v Melbourne na Floridě. Zkoušky dopadly dobře a ukázaly, že jak testovací procedury, tak i software pracovaly podle návrhu. „Jsem velice hrdý na celý tým kolem programu NAFTU za to, jak dokázal dosáhnout kriticky důležitých milníků, když uvolnil software firmám. Podařilo se také dokončit testovací procedury oficiálních nácviků,“ zmínil Pierce a doplnil: „Když jsou nyní tyto testy dokončeny, máme více než 99% jistotu, že závěrečné testy softwaru a všech procedur, které jsou plánované na leden, budou úspěšné. To by pak následně vedlo k certifikaci letové bezpečnosti softwaru na konci února 2022.“
Základna Wallops ve spolupráci s ústředím NASA, americkým letectvem, americkými kosmickými silami a Federálním úřadem pro letectví zahájila vývoj systému pro autonomní ukončení letu v roce 2020, kdy program získal plné financování. Systém NAFTU je podle NASA složitější než jiné systémy automatického ukončení letu (AFSS). Je prý totiž navržen tak, aby byl přizpůsobitelný a podporoval širokou škálu nosných raket na libovolné vzletové rampě. „Tato snaha je sice náročnější, ale celkově bude mít největší dopad a největší ekonomický přínos, protože umožní komerčním poskytovatelům startů společný certifikovaný systém pro ukončení letu,“ uvedl generálmajor letectva ve výslužbě Ted Mercer, generální ředitel a výkonný ředitel společnosti Virginia Space. Tato společnost vlastní a provozuje tři orbitální vzletové rampy na Wallops Flight Facility, mezi kterými je i LC-2 využívaná firmou Rocket Lab.
Autonomní systémy ukončení letu (jako je NAFTU) jsou klíčovým prvkem kosmických startů budoucnosti. Jde také o povinný požadavek ze strany ministerstva obrany, který vejde v platnost v roce 2025. Systém poskytuje celou řadu výhod – delší startovní okna, užší letové koridory ve dráze letu a snižuje potřebu pozemních systémů. „Automatické systémy ukončení letu by měly v budoucnu představovat klíčový prvek pro zajištění startů s nižšími náklady,“ říká Mercer a dodává: „NAFTU má být systémem, který povede tyto snahy vstříc dalším rokům.“ Jako první své rakety Falcon vybavila vlastním autodestrukčním systémem firma SpaceX. Na vývoji tohoto sofistikovaného zařízení se podílel i Čech, David Pavlík. Díky autodestrukčnímu systému také dostaly Falcony povolení létat z Floridy na desítky let nevyužívanou jižní dráhu. V současné době není známo, zda si SpaceX ponechá svůj autodestrukční systém, či zda nějak využije služeb projektu NAFTU.
Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/naftu_hardware_002.jpg
https://www.gps.gov/cgsic/meetings/2019/valencia.pdf
https://www.nasa.gov/…at_rocket_lab_launch_complex_2_002.jpg
Proč by NAFTU mělo používat i SpaceX. Když je to právě NASA která to od SpaceX okopírovala?
Detaily jednotlivých řešení neznám. Rozhodně bych si tedy netroufl tvrdit, že jde o kopii.
NASA Wallops, in collaboration with NASA Headquarters, the U.S. Air Force, U.S. Space Force, and the Federal Aviation Administration, began development of the NASA Autonomous Flight Termination System in 2020, when the program became fully funded. The NAFTU system is more complicated than other, proprietary automated flight safety systems (AFSS) in that it’s designed to be customizable and support a wide array of launch vehicles at any launch range.
– to je původní informace, v článku je překlad. Kde jste přišel na to, že NAFTU kopíruje design AFSS od SpaceX? Můžete uvést zdroj?