sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Díly Ariane 6 míří na kosmodrom

Centrální stupeň a horní stupeň nové evropské rakety Ariane 6 určené pro tzv. kombinované zkoušky na rampě ve Francouzské Guyaně opustily výrobní haly v Les Mureaux a Brémách a vydaly se na cestu do Jižní Ameriky, kde se nachází evropský kosmodrom CSG. Zde mají být tyto stupně integrovány v montážní hale BAL, čímž vznikne centrální jádro pro model kombinovaných testů Ariane 6. Tento balík zkoušek je pro vývoj Ariane 6 nezbytný. Vůbec poprvé totiž bude současně testována nová raketa i rampa. Testy budou skutečně komplexní, ale divácky nejatraktivnější budou statické zážehy motoru Vulcain 2.1.

Příprava na transport.
Příprava na transport.
Zdroj: https://www.ariane.group/

Centrální stupeň Ariane 6 vyrobený společností ArianeGroup se před cestou ještě podrobil závěrečným funkčním kontrolám. Ty neodhalily žádnou závadu, která by bránila jeho převozu z výrobního areálu v Les Mureaux do francouzského přístavu Le Havre. Loď ale nezamířila rovnou do Jižní Ameriky, ale do německých Brém, kde byl naložen horní stupeň Ariane 6. Ten byl předtím také sestaven a otestován firmou ArianeGroup. Jakmile byly oba stupně na palubě, mohlo plavidlo vyrazit na cestu přes Atlantik. Loď i s nákladem by měla do svého cíle ve Francouzské Guyaně dorazit během ledna. Hned poté začnou práce, jejichž harmonogram je již naplánován.

Horní stupeň Ariane 6 pro kombinované zkoušky.
Horní stupeň Ariane 6 pro kombinované zkoušky.
Zdroj: https://www.ariane.group/

Jak bylo zmíněno již v úvodu, tyto první kusy Ariane 6 jsou určeny ke kombinovaným zkouškám rakety s nově vybudovanou vzletovou rampou, která vznikla pod dohledem francouzské kosmické agentury CNES. „První setkání nové evropské rakety a její vzletové rampy je rozhodujícím krokem ve vývoji Ariane 6,“ říká Franck Huiban, šéf civilních programů ArianeGroup a dodává: „Týmy expertů z ESA, CNES a ArianeGroup pracují na přípravě kombinovaných testů ve Francouzské Guyaně. Tato činnost obnáší i testovací statické zážehy provedené přímo na vzletové rampě. Současně se také připravují testovací statické zážehy horního stupně, které obstará agentura DLR v německém Lampoldhausenu. Úspěch těchto testů má prokázat odolnost a efektivitu systémů rakety Ariane 6. Je vždycky nezbytné předvídat všechna možná rizika a dokončit potřebné kontroly v podmínkách, které jsou co možná nejbližší podmínkám při skutečném startu. Tím se maximalizuje účinnost testů a šance na úspěch inauguračního letu Ariane 6. První letové stupně jsou již v našich závodech ve Francii a Německu.

Centrální stupeň Ariane 6 pro kombinované zkoušky.
Centrální stupeň Ariane 6 pro kombinované zkoušky.
Zdroj: https://www.ariane.group/

Jakmile se náklad dostane na kosmodrom, budou stupně určené ke kombinovaným zkouškám horizontálně spojeny v nové montážní hale. Jakmile dojde ke spojení centrálního a horního stupně, dojde ke vztyčení sestavy a jejímu usazení do mobilní obslužné věže. Teprve až poté proběhne připojení pomocných urychlovacích stupňů. Jde tedy o velkou změnu oproti stávající Ariane 5, jelikož Ariane 6 dostane pomocné urychlovací stupně a tzv. horní sestavu (včetně aerodynamického krytu a nákladu) přímo na startovní rampě v obslužné věži. Ale zpět ke kombinovaným testům. V jejich rámci není potřeba zapalovat pomocné urychlovací stupně a proto budou místo pohonné směsi naplněny inertním materiálem. Budou však z hlediska hmotnosti a rozměrů odpovídat letovému hardwaru. Pro inženýry bude důležité si na nich vyzkoušet proces jejich připojování k raketě.

Centrální stupeň Ariane 6 pro kombinované zkoušky.
Centrální stupeň Ariane 6 pro kombinované zkoušky.
Zdroj: https://www.ariane.group/

Během kombinovaných testů nedojde k odlepení nosiče od rampy, ovšem můžeme se těšit hned na několik statických zážehů centrálního stupně. Rampa tak tedy poslouží jako zkušební lavice pro statické zážehy raketového motoru Vulcain 2.1, který spaluje osvědčenou směs kapalného kyslíku a vodíku. Během kombinovaných testů by se měla kompletně prověřit veškerá rozhraní a komunikační linky mezi raketou a nově vybudovaným pozemním vybavením. Má se ověřovat také správná funkce letového softwaru, plnění nádrží a jejich následné odčerpávání. Ve všech případech jde o činnosti, které jsou nezbytné k zajištění hladké předstartovní a také letové fáze.

Očekává se, že by kombinované testy rakety a rampy měly začít v dubnu 2022. Souběžně s nimi se v německém Lampoldhausenu připravuje další neletový exemplář horního stupně Ariane 6. Ten nese označení HFM (Hot Firing Model) a měl by podstoupit statické zážehy. Testy by se měly především zaměřit na jednotky APU (Auxiliary Power Unit), inovativní systém, který má zlepšit všestrannost nové rakety Ariane 6.

Centrální stupeň Ariane 6 pro kombinované zkoušky.
Centrální stupeň Ariane 6 pro kombinované zkoušky.
Zdroj: https://www.ariane.group/

Přeloženo z:
https://www.ariane.group/

Zdroje obrázků:
https://www.ariane.group/…Ariane6_Tests-combines-Model-Core-Stage.zip

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.