sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Space Systems

Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.

CFO NASA

Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.

Gravitics

Společnost Gravitics oznámila 26. března, že obdržela navýšení strategického financování, neboli STRATFI, ocenění od SpaceWERX, komerční složky Space Force, v hodnotě až 60 milionů dolarů.

Vulcan

Velitelství vesmírných systémů Space Forces oznámilo 26. března, že dokončilo dlouho očekávanou certifikaci rakety Vulcan po analýze dat ze dvou certifikačních startů rakety v lednu a říjnu 2024.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: Odhalení rakety Neutron

Společnost Rocket Lab vstoupila na trh s raketovými nosiči poměrně nedávno, ale přinesla do odvětví tolik potřebný svěží vítr. Jejich raketa Electron na trhu našla uplatnění, a o zákazníky rozhodně není nouze. Společnost ovšem nezůstává na místě a snaží se dále posouvat, jednak je v plánu opětovné použití prvních stupňů raket Electron, a od března tohoto roku, také víme, že se chystá úplně nový nosič. Má být výkonnější, opakovaně použitelný a dokonce i schopný vynášet lidskou posádku. Tím vším má být Neutron a právě dnes bychom se o něm měli dozvědět mnohem více podrobností, protože ředitel společnosti Peter Beck chystá veřejně dostupný živý přenos s dalšími podrobnostmi. Očekávání jsou velká. Proto jsme se rozhodli, že Vám z této události zprostředkujeme živě psaný přenos, který začíná právě teď.

Vůbec poprvé by měly zaznít informace o designu, plánovaných materiálech, pohonu, opětovné použitelnosti a celkové architektuře rakety Neutron. Vysílání události začíná ve 14 hodin a můžete ho sledovat anglicky přímo na youtube, a navíc pro vás bude na této stránce připraven česky psaný textový přenos, o který se budou starat Dušan Majer a Karel Zvoník. Stránku nemusíte obnovovat, nové příspěvky se vám budou ukazovat automaticky.

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FFd3M3D

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
tonda
tonda
3 let před

Hezký kluci,děkuji!Dobrý nápad!Jen těch informací bylo málo,spoustu dalších otázek se vyrojilo,ale to je tak vždycky,když se prezentuje něco nového.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  tonda

Já bych řekl, že informací jsme se dozvěděli mnoho. Až doposud jsme o Neutronu moc nevěděli. Teď je celá řada otázek zodpovězena.

Homer
Homer
3 let před

Vyzerá to pekne. Ak som dobre rozumel, v roku 2025 by sme to mohli vidieť naživo?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Homer

Spekuluje se o 24/25.

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před

Díky za článek. Zajímavá koncepce, zdá se mi optimální, doufám že se jim ji podaří zrealizovat. Mají pro to zkušenosti z Electronu. Zdá se mi však její nosnost pro pilotovanou loď dost malá, ale uvidíme.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Jan Jancura

Nosnost 15 tun (v režimu jednorázového použití stupně) by na nízkou oběžnou dráhu stačilo. Prakticky všechny pilotované kosmické lodě dneška jsou lehčí.

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

To určitě ano, já spíš myslel na případ s opakovatelně použitelným 1. stupněm. Zajímalo by mne, zda v tom případě chtějí vyvíjet i tu pilotovanou loď. V tom případě by ty pilotovaná a nákladní verze měly vycházet ze stejného základu (jako Dragon) a pak by ta opakovatelnost byla asi nutná.

vik_tor
vik_tor
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Vzdyt pilotovanu Sojuz vazi 7500 kg. 8000 kg pro pilotovanou lod na LEO je OK

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  vik_tor

Ono není vhodné chodit u pilotovaných misí s nosností až na krev, je vhodné mít nějakou rezervu. Ale je fakt, že kdyby se Sojuz zmenšil, aby nebyl pro tři lidi, tak by tam rezerva vzniknout mohla.

Vojta
Vojta
3 let před
Odpověď  Jan Jancura

U pilotované verze bych se nebál ani tak o hmotnost lodě (zmenšený Dragon pro dva to unést musí), ale spíš o, to, jak ji namontují, když je celý druhý stupeň i s nákladem pod aerodynamickým krytem. Teoreticky mohou jít stylem Starship, že se záchranou během startu se počítat nebude, ale i tak je potřeba nějak řešit nastupování na rampě. OK, i průlezy v krytu jsme viděli, ale to mi v tomto případě připadá zvláštní. A dá se taky vyrobit Frankensteinovo monstrum podobné Atlasu se Starlinerem, které umožní i tu záchranu při poruše nosné rakety. Nakonec je tu varianta Starship, u které by kryt úplně vyhodili a loď spojili s druhým stupněm možná odhazovatelným jako servisní modul. Pokud se do toho opravdu pustí, bude o zábavu postaráno.

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před
Odpověď  Vojta

S tou záchranou u pilotované verze to bude zajímavé, jak to vyřeší. Nechci zde hádat.

baykanur
baykanur
3 let před

Tato prezentace mi připomněla, co bych chtěl, aby Evropa udělala, konkrétně: odpalovací zařízení prvního stupně založené na Themis (ocelová nádrž) a Prometheus (metanový motor); a poslední stupeň pro vysoké oběžné dráhy odvozený od Vega E (velmi ekonomický kompozitní stupeň, snižuje celkové náklady z 5 milionů EUR na méně než 1 milion) a na Mira (malý metanový motor schopný vícenásobného zážehu a fungovat jako služba modul pro znovupoužitelné vesmírné letadlo Space Rider).

Vzhledem k tomu, že první stupeň je určen pro tahovou raketu 10 t a poslední stupeň pro tahovou raketu 3 t, je zapotřebí přepracování tohoto stupně. Kromě toho by mohl být žádoucí mezistupeň, který by zpočátku mohl být poháněn pouze jedním Prometheem (nebo mnoha Mira) a v budoucnu (po naučení se s prvním stupněm) by bylo možné jej obnovit pomocí jednoho nebo dvou Mira jako re. – vstupní tryska.

Tato raketa by mohla vynést na oběžnou dráhu až 3 orbitální laboratoře Space Rider nebo jeden větší Space Rider (o celkové hmotnosti 10 t) a doufejme, že by byla schopna vynést na oběžnou dráhu malou posádku.

Mira a Themis už mají za sebou roky experimentování… poslední stupeň Vega (poháněný Mirou) a Prometheus nedávno zažily inauguraci svých příslušných testovacích stolic pro první horké testy.

ldx
ldx
3 let před
Odpověď  baykanur

Evropu k tomu nic nenutí, svých pár startů mají jisté – takže zatím nemají žádný velký důvod pouštět se do takové změny…

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.