Nancy Grace Roman Space Telescope prošel zhodnocením

Návrh nového amerického teleskopu úspěšně zvládl kritické zhodnocení návrhu. Fáze návrhu a inženýrského vývoje je tedy u konce. „Po analýze našich rozsáhlých zkoušek hardwaru a sofistikovaného modelování mohla nezávislá kontrolní komise potvrdit, že námi navržená observatoř bude fungovat,“ konstatovala Julie McEnery, vědkyně z Goddardova střediska zapojená do programu Nancy Grace Roman Space Telescope a dodala: „Víme, jak bude vypadat a co všechno zvládne. Nyní, když máme položené základy, se tým nemůže dočkat až bude pokračovat ve stavbě a testování observatoře, kterou si naplánoval.

Roman Space Telescope bude observatoří nové generace, která má zkoumat infračervené spektrum vesmíru v obrovských časoprostorových úsecích. Díky tomu, že teleskop nabídne ohromné zorné pole a velkou rychlost snímání, budou moci astronomové sledovat tisíce planet, miliony galaxií a miliardy hvězd. Odborníci očekávají, že Roman odhalí značné množství kamenných světů v oblastech, kde by mohla existovat kapalná voda. Pozorování také vnesou světlo do dvou největších kosmických záhad – otázek temné energie a temné hmoty.

Fotografie ze zkoušky neletového inženýrského testovacího modelu konstrukce, které na Nancy Grace Roman Space Telescope ponese fotovoltaické panely a zároveň bude fungovat jako sluneční štít. Zajistí tak dodávky elektrické energie a zároveň bude bránit slunečnímu světlu, aby se dostalo k citlivým přístrojům. Testovací exemplář se právě chystal na environmentální testy simulující podmínky v kosmickém prostoru.

Fotografie ze zkoušky neletového inženýrského testovacího modelu konstrukce, které na Nancy Grace Roman Space Telescope ponese fotovoltaické panely a zároveň bude fungovat jako sluneční štít. Zajistí tak dodávky elektrické energie a zároveň bude bránit slunečnímu světlu, aby se dostalo k citlivým přístrojům. Testovací exemplář se právě chystal na environmentální testy simulující podmínky v kosmickém prostoru.

Když máme dokončené zhodnocení, můžeme vstoupit do úžasné fáze, ve které budeme sestavovat a testovat hardware pro Roman Space Telescope, se kterým budeme chtít letět,“ uvedla Jackie Townsend, zástupkyně projektového manažera mise z Goddardova střediska a dodala: „Až bude v roce 2024 připraven veškerý hardware, bude nás čekat zhodnocení integrace systémů a následné budování a skládání samotného teleskopu. Nakonec otestujeme celou observatoř v prostředích, které simulují start a kosmický prostor, abychom se ujistili, že Roman bude fungovat podle návrhu.“ Start je aktuálně plánován nejpozději na květen 2027.

Nancy Grace Roman Space Telescope má poskytnout stejně podrobné infračervené snímky jako Hubbleův teleskop, jen jeho zorné pole bude 200× větší. Roman tak bude moci provést rozsáhlá pozorování, na která by Hubble potřeboval stovky let. Nový teleskop má mapovat hvězdy, galaxie i temnou hmotu. Měl by prozkoumat vznik a vývoj velkých kosmických struktur jako jsou kupy a nadkupy galaxií, ale také studovat temnou energii, o které se předpokládá, že urychluje rozpínání vesmíru.

Teleskop by měl objevit celou řadu planet a to i těch, které obíhají daleko od své hostitelské hvězdy. Takové světy byly až doposud většinou nedosažitelné pro mise hledající nové exoplanety. Roman má také provádět široký astrofyzikální výzkum, v rámci kterého bude zkoumat například hvězdy v blízkých galaxiích, ale i hledat nové planetky, komety a menší planety ve vzdálených částech Sluneční soustavy. Vědci využijí tato měření k tomu, aby nám pomohli lépe pochopit vesmír a naše místo v něm. Projekt spravuje Goddardovo středisko v Greenbeltu, stát Maryland. Svůj podíl tu má i Jet Propulsion Laboratory a Caltech/IPAC z jižní Kalifornie, Space Telescope Science Institute v Baltimoru a vědecký tým tvořený experty z různých výzkumných institucí. Hlavním průmyslovým partnerem je Ball Aerospace and Technologies Corporation z coloradského Boulderu, dále L3Harris Technologies z floridského Melbourne a Teledyne Scientific & Imaging z kalifornského Thousand Oaks.

6 komentářů ke článku “Nancy Grace Roman Space Telescope prošel zhodnocením”

1. Libor Lukačovič Redakce napsal:

Aký bol pôvodný názov tohto teleskopu?

2. MartinH napsal:

Chci se zeptat, víte jaký princip bude použit na objevování vzdálených exoplanet (myslím od mateřské hvězdy, ne od nás)?