sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA hledá podněty na nový astrobus

Počínaje misí Artemis II bude raketa SLS vynášet kosmickou loď Orion s lidskou posádkou. Zbývá však dořešit, jak se astronauti dostanou ke startovní rampě. NASA už dala najevo, že to bude klasicky po silnici, ale zatím není jisté, jak konkrétně bude vypadat dopravní prostředek, který je sem doveze. NASA proto nyní oslovila soukromé firmy a požádala je o zpětnou vazbu, zda mají zájem chopit se této příležitosti a spolupracovat s agenturou. Výsledkem této spolupráce by měl být buďto zbrusu nový dopravní prostředek, nebo se bude jednat o modernizaci jednoho z již existujících strojů ve vlastnictví NASA.

Dá se říct, že NASA hledá partnera, který by využil historického odkazu a přitom jej modernizoval pro novou generaci. Od roku 1984 se každá posádka raketoplánu vydala na 14 kilometrů dlouhou cestu k rampě v autobusu Astrovan (na náhledovém obrázku dnešního článku). Jeho vyleštěný stříbřitý povrch s výrazným logem NASA evokoval v divácích v okolí hrdost a nadšení. Tento pocit by měl přetrvat i u nové generace. Předložené návrhy by tedy měly být jedinečné, využívat nové technologie a zhmotnit ideály programu Artemis pro veřejnost. NASA požaduje, aby se do stroje vešlo osm lidí včetně čtyř astronautů oblečených do skafandrů. NASA očekává, že i díky tomuto partnerství bude možné zaujmout tzv. generaci Artemis od startu až do přistání a přitom inspiruje novou vlnu průzkumníků. Firmy mají na předložení návrhů čas do 22. října.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/astrovan.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Hošek
3 let před

Díky za článek. Jen doplním:
– 14 km dlouhá trasa začíná u budovy O&C
– požadované minimum 8 lidí zahrnuje 1 řidiče, 4 astronauty ve skafandrech, 1 technika pro skafandry, 1 ředitele letového provozu a 1 agenta ochranných služeb
– požadované datum dodání vozidla musí být nejpozději do června 2023

pave69
pave69
3 let před

Jestlipak nabídne Musk své SEMI s nějakou futuristickou nástavbou?

Josef Somik
Josef Somik
3 let před

Pane Majer, když na svém webu dokážete pro čtenáře napsat článek o tak zajímavých věcech ze světa kosmonautiky, chtěl jsem se vás zeptat, jestli máte v plánu napsat pro čtenáře článek o rezoluci, kterou přijala na svém 21. sjezdu Česká astronomická společnost?
https://www.astro.cz/clanky/ostatni/v-praze-skoncil-sjezd-ceske-astronomicke-spolecnosti.html

Já vím, je to astronomická společnost, ale ta rezoluce se týká především kosmonautiky, tak mě jen zajímá, jestli o tom plánujete čtenáře informovat i zde. Stačí ANO nebo NE
🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Josef Somik

Není to na mém seznamu plánů. 😉 Podobných rezolucí se po celém světě objevují spousty. Jak se říká: „Psi štěkají, ale karavana jede dál.“
Ale samozřejmě nebudu žádnému kolegovi bránit, pokud by se chtěl do daného tématu pustit. Já to ale nepovažuju za důležité.

Radek
Radek
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Bagatelizovat problematiku kosmického práva a označit Českou astronomickou společnost, a další organizace jako ESO, za štěkající psi… vy si tu lupu fakt zasloužíte 🙁
Tenhle problém bude stále akutnější a bude dost zajímavé sledovat, jakým způsobem se bude řešit.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Radek

Já chápu, že můj názor v tomto směru je u některých lidí značně nepopulární, ale bohužel mám strach, že podobné regulace mohou velmi negativně ovlivnit technologický rozvoj, který kosmonautiku a s ní spojené služby konečně potkal. Bojím se toho, že podobné regulace utlumí tento rozvoj a přijdeme o spoustu úžasných technologických výdobytků. Právě proto jsem proti regulacím na poli kosmonautiky.
P.S. Jinak si pánů z ČAS samozřejmě vážím. Jen se v tomhle konkrétním bodě neshodneme.

pave69
pave69
3 let před
Odpověď  Radek

Je to sice offtopic vůči článku, ale když už se to nakouslo – to řešení bude ve finále takové, že pořádná (edge and beyond) astronomická věda se bude dát dělat jen z kosmického prostoru; megakonstelace k tomu přispějí (mimo výše zmíněných problémů) výrazným snížením ceny za dosažení oběžné dráhy i snížením ceny družic (standardizace a velkovýroba).
Ale jinak pro běžná pozemní pozorování pořád zbývá velká část noci, kdy satelity nejsou osvětleny a navíc je databáze jejich drah dostupná, takže pro účely digitálního zpracování dat (ke kterému v astronomii beztak dochází) je lze odečíst.

MilanV
MilanV
3 let před

Tak jsem se koukal do originálního dokumentu a jsem z toho docela zmatený. Ten odstavec zmiňující všechny možné znevýhodněné skupiny je tak úřednicky zamotaný, že jsem vůbec nepochopil,co tím chtějí říct. Asi že každá zúčastněná firma musí mít nějaké zákonné potvrzení, že dané osoby zaměstnává nebo přispívá někde na jejich zaměstnanost. Ale fakt netuším.

O vozidle samotném je tam strašně málo požadavků, vlastně jen velikost, počet míst k sezení a pár elektrických zásuvek. Takže spíš jde o image, bych tipl. Pro tu firmu „dodali jsme pro NASA nový Astrovan!“ i pro NASA – pokus o nový ikonický vůz. Zajímavé je, že jako jednu z možností, jak se můžou firmy ucházet o zakázku, je modernizace stávajícího vozu. Asi nějaká kompletní generálka, s ohledem na jeho stáří…

Celé mi to přijde strašně málo o skutečných požadavcích a strašně moc o image, jak píšu. Vlastně nic zajímavého. Ty astronauty odvezou i Tesly a nevím o tom, že by si někdo stěžoval, že by to nedokázaly. A i ty jsou pro image – klidně by posloužily i Dacie – 14 km ujedou 😀

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.