sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Přípravy rakety Sojuz 5 pokračují

Společnost Energomaš v plném rozsahu dokončila testy druhého raketového motoru RD-171MV. V blízké době se tento motor vydá do Samary, konkrétně do Raketového a kosmického střediska Progress, kde bude sestaven první stupeň nosné rakety Sojuz-5. Na motor RD-171MV budou čekat další zkoušky, kterými projde celý první stupeň. „Připravovaný nosič Sojuz-5 bude schopen vynést na nízkou oběžnou dráhu Země až 17 tun užitečného nákladu, s použitím horního stupně dopraví až 5 tun na dráhu přechodovou ke dráze geostacionární a až 2,5 tuny na geostacionární dráhu. Bude to univerzální raketa pro různé úkoly. Náš podnik přísně dodržuje všechny termíny výroby motorů, takže v roce 2023 zahájí Sojuz-5 letové zkoušky. Nyní se v naší montážní hale skládají další exempláře motorů RD-171MV,“ uvedl generální ředitel NPO Energomaš Igor Arbuzov.

RD-171MV
RD-171MV
Zdroj: https://www.roscosmos.ru/

RD-171MV je nejvýkonnějším raketovým motorem na kapalné pohonné látky na světě – motor vážící 10 tun vyvine tah přes 800 tun. NPO Energomaš jej založil na modifikacích motoru RD-170/171, který byl vyvinut 80. letech v rámci programu Eněrgija-Buran. Kromě dvou startů na raketě Eněrgija byl úspěšně používán na středně silné raketě Zenit, kterou poháněl až do ukončení jejího provozu (v projektu Sea Launch přišel poslední start v květnu 2014, v rámci pozemních startů v prosinci 2017).

Jedná se o nový raketový motor. Od svých předchůdců se RD-171MV liší novým řídicím systémem, či vylepšenou tepelnou ochranu. Turbína, která je nejvíce namáhaným prvkem konstrukce motoru, se méně zahřívá, což prodlužuje její životnost. Motor si zachovává stejný tah, ale má vyšší specifický impuls. Tím, že byl motor navržen v digitálním prostředí, se zjednodušuje další modernizace jeho dílů,“ uvedl Pjotr Ljovočkin, hlavní konstruktér společnosti NPO Energomaš.

Přeloženo z:
https://www.roscosmos.ru/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/E-rgdJSXoAACoAz?format=jpg&name=large
https://www.roscosmos.ru/media/gallery/big/26349/5588379046.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
David Suchomel
David Suchomel
3 let před

Takže je to 4 komorový motor? A s uzavřeným cyklem, jest tak?

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před
Odpovědět  David Suchomel
Marw
Marw
3 let před
Odpovědět  David Suchomel

Áno, je to pomerne zaujímavá konštrukcia. Motor má 4 spaľovacie komory, dve samostatné predspaľovacie komory (priznám sa netuším ako sa správne volá preburner po slovensky) a jedno spoločné turbočerpadlo.

Dali2
Dali2
3 let před
Odpovědět  David Suchomel

No neviem, ja tam vidim oxidizer-rich, takze nie full-flow.

Dan
Dan
3 let před
Odpovědět  Dali2

Já tam vidím Oxidizer-rich staged combustion. Doufám, že reagujete na to že to je čtyřkomorák s uzavřeným cyklem. Ano, je. Čtyřkomorový na společné hřídeli, s uzavřeným palivovým cyklem s přebytkem okysličovadla.

ldx
ldx
3 let před

Je to takový „mírný pokrok v mezích zákona“. V podstatě od dob raketoplánu Buran tady máme nový, vylepšený motor, od toho, který tam byl původně použitý. Takže více než 30 let. A předpokládaný první start v roce 2023 taky nijak neoslní…

Dan
Dan
3 let před
Odpovědět  ldx

Jako bych četl o STS -> SLS. Jen název orbiteru je jiný. 🙂

ldx
ldx
3 let před
Odpovědět  Dan

Tak SLS poletí snad na jaře příštího roku (konečně). A technologie je jiná, nemá to motor na kapalná paliva. Ani nosič se výkonově nemůže rovnat, to by museli mít něco na úrovni té Eněrgie nebo Angary.

Jiří Hošek
3 let před
Odpovědět  ldx

Zima 2021/2022

Dan
Dan
3 let před
Odpovědět  ldx

Chápu 🙂 jen jsem rád, že se to i tam trochu hýbe.

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před

A proč by měl pokud je funkční. U chemických raketových motorů nic převratného nevymyslíte, vývoj každého nového je riskantní a drahý a hlavně je drahá jeho výrobní technologie.

PetrV
PetrV
3 let před
Odpovědět  Jan Jancura

Raptor to posunul s metanem trochu jinam.
Navíc jsou zajímavé modifikace raptoru na jedné raketě.
Spíš let sojutu 5 až za 2 roky. A jenisej je pokračování.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Irtysh_(rocket)

https://kosmonautix.cz/2021/09/08/pripravy-rakety-sojuz-5-pokracuji/