sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Přípravy rakety Sojuz 5 pokračují

Společnost Energomaš v plném rozsahu dokončila testy druhého raketového motoru RD-171MV. V blízké době se tento motor vydá do Samary, konkrétně do Raketového a kosmického střediska Progress, kde bude sestaven první stupeň nosné rakety Sojuz-5. Na motor RD-171MV budou čekat další zkoušky, kterými projde celý první stupeň. „Připravovaný nosič Sojuz-5 bude schopen vynést na nízkou oběžnou dráhu Země až 17 tun užitečného nákladu, s použitím horního stupně dopraví až 5 tun na dráhu přechodovou ke dráze geostacionární a až 2,5 tuny na geostacionární dráhu. Bude to univerzální raketa pro různé úkoly. Náš podnik přísně dodržuje všechny termíny výroby motorů, takže v roce 2023 zahájí Sojuz-5 letové zkoušky. Nyní se v naší montážní hale skládají další exempláře motorů RD-171MV,“ uvedl generální ředitel NPO Energomaš Igor Arbuzov.

RD-171MV
RD-171MV
Zdroj: https://www.roscosmos.ru/

RD-171MV je nejvýkonnějším raketovým motorem na kapalné pohonné látky na světě – motor vážící 10 tun vyvine tah přes 800 tun. NPO Energomaš jej založil na modifikacích motoru RD-170/171, který byl vyvinut 80. letech v rámci programu Eněrgija-Buran. Kromě dvou startů na raketě Eněrgija byl úspěšně používán na středně silné raketě Zenit, kterou poháněl až do ukončení jejího provozu (v projektu Sea Launch přišel poslední start v květnu 2014, v rámci pozemních startů v prosinci 2017).

Jedná se o nový raketový motor. Od svých předchůdců se RD-171MV liší novým řídicím systémem, či vylepšenou tepelnou ochranu. Turbína, která je nejvíce namáhaným prvkem konstrukce motoru, se méně zahřívá, což prodlužuje její životnost. Motor si zachovává stejný tah, ale má vyšší specifický impuls. Tím, že byl motor navržen v digitálním prostředí, se zjednodušuje další modernizace jeho dílů,“ uvedl Pjotr Ljovočkin, hlavní konstruktér společnosti NPO Energomaš.

Přeloženo z:
https://www.roscosmos.ru/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/E-rgdJSXoAACoAz?format=jpg&name=large
https://www.roscosmos.ru/media/gallery/big/26349/5588379046.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
David Suchomel
David Suchomel
3 let před

Takže je to 4 komorový motor? A s uzavřeným cyklem, jest tak?

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před
Odpověď  David Suchomel
Marw
Marw
3 let před
Odpověď  David Suchomel

Áno, je to pomerne zaujímavá konštrukcia. Motor má 4 spaľovacie komory, dve samostatné predspaľovacie komory (priznám sa netuším ako sa správne volá preburner po slovensky) a jedno spoločné turbočerpadlo.

Dali2
Dali2
3 let před
Odpověď  David Suchomel

No neviem, ja tam vidim oxidizer-rich, takze nie full-flow.

Dan
Dan
3 let před
Odpověď  Dali2

Já tam vidím Oxidizer-rich staged combustion. Doufám, že reagujete na to že to je čtyřkomorák s uzavřeným cyklem. Ano, je. Čtyřkomorový na společné hřídeli, s uzavřeným palivovým cyklem s přebytkem okysličovadla.

ldx
ldx
3 let před

Je to takový „mírný pokrok v mezích zákona“. V podstatě od dob raketoplánu Buran tady máme nový, vylepšený motor, od toho, který tam byl původně použitý. Takže více než 30 let. A předpokládaný první start v roce 2023 taky nijak neoslní…

Dan
Dan
3 let před
Odpověď  ldx

Jako bych četl o STS -> SLS. Jen název orbiteru je jiný. 🙂

ldx
ldx
3 let před
Odpověď  Dan

Tak SLS poletí snad na jaře příštího roku (konečně). A technologie je jiná, nemá to motor na kapalná paliva. Ani nosič se výkonově nemůže rovnat, to by museli mít něco na úrovni té Eněrgie nebo Angary.

Jiří Hošek
3 let před
Odpověď  ldx

Zima 2021/2022

Dan
Dan
3 let před
Odpověď  ldx

Chápu 🙂 jen jsem rád, že se to i tam trochu hýbe.

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před

A proč by měl pokud je funkční. U chemických raketových motorů nic převratného nevymyslíte, vývoj každého nového je riskantní a drahý a hlavně je drahá jeho výrobní technologie.

PetrV
PetrV
3 let před
Odpověď  Jan Jancura

Raptor to posunul s metanem trochu jinam.
Navíc jsou zajímavé modifikace raptoru na jedné raketě.
Spíš let sojutu 5 až za 2 roky. A jenisej je pokračování.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Irtysh_(rocket)

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.