sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Fram2)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Space Systems

Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.

CFO NASA

Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.

Gravitics

Společnost Gravitics oznámila 26. března, že obdržela navýšení strategického financování, neboli STRATFI, ocenění od SpaceWERX, komerční složky Space Force, v hodnotě až 60 milionů dolarů.

Vulcan

Velitelství vesmírných systémů Space Forces oznámilo 26. března, že dokončilo dlouho očekávanou certifikaci rakety Vulcan po analýze dat ze dvou certifikačních startů rakety v lednu a říjnu 2024.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Zkoušky softwaru pro Artemis I

S tím, jak na Kennedyho středisku na Floridě pokračuje sestavování lunární rakety SLS pro misi Artemis I, přišel čas, aby experti nainstalovali letový software, s jehož pomocí bude moci raketa zatáčet, aby letěla po plánované dráze. Inženýři 6. srpna uložili software do počítačů centrálního stupně. Bylo to poprvé od chvíle, kdy začalo sestavování rakety. Když byl software uložen, mohli inženýři z Marshallova střediska, kteří letové programy vyvinul, zahájit závěrečné kontroly a testy, které jsou nezbytné k certifikaci programového balíčku pro jeho použití na této misi.

Raketa SLS je na cestě vstříc rampě a aplikační software pro její letový počítač je ukončen a připraven k provedení mise,“ uvedl David Beaman, manažer zodpovědný za integraci rakety i její systémy a dodává: „Certifikace mise a certifikační testy zaměřené na chování stroje jsou dalším krokem celého softwaru na jeho cestě vstříc startu a letu mise Artemis I.“ Software je uložen ve třech letových počítačích, které se společně s avionikou nachází v centrálním stupni rakety SLS. V okamžiku startu dojde k zážehu dvojice pomocných urychlovacích stupňů na tuhé pohonné látky a čtyř motorů RS-25. Tím vznikne celkový tah okolo 4 000 tun, který odlepí raketu od rampy a cesta lodi Orion k měsíci tak začne. Software a avionika budou ve spolupráci se třemi letovými počítači usměrňovat tah rakety během vzestupné fáze a také obstarají komunikaci s avionickými systémy v motorech.

Raketa SLS byla 6.srpna aktivována a došlo k nahrání letového softwaru.
Raketa SLS byla 6.srpna aktivována a došlo k nahrání letového softwaru.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Stejný software je v reálném čase sledován týmy zodpovědnými za pozemní segment a inženýry z programu SLS včetně lidí v podpůrném centru na Marshallově středisku. Jakmile bude raketa SLS kompletně sestavena na mobilní vypouštěcí plošině, projde ještě mnoha dodatečnými testy, které jí otevřou cestu ke startu. Software je navržen tak, aby se dal otestovat a certifikovat pro každé startovní okno, přičemž parametry vzestupné fáze mohou být aktualizovány až do chvíle těsně před startem, aby byla podpořena pravděpodobnost úspěchu. „Je důležité testovat a certifikovat letový software SLS pro každou startovní příležitost, abychom mohli zohlednit vlivy počasí a další faktory,“ říká Dan Mitchell, softwarový inženýr a vedoucí integrace avioniky SLS a dodává: „Tyhle zkoušky také prověří, že všechny prvky softwaru a systémů na raketě, Orionu a pozemní infrastruktuře během předstartovních kontrol a příprav, startu i vzestupné fáze hladce spolupracují.

NASA již provedla integrované komplexní testy softwaru, hardwaru, avioniky a dalších integrovaných systémů nezbytných k letu misí Artemis. Kromě testů každého hardwarového prvku před jeho dodáním na Kennedyho středisko, testy v sofistikovaných laboratořích pro vývoj softwaru používaly skutečný letový hardware i software rakety SLS, lodi Orion či pozemního vybavení. Ke slovu se ale dostaly také emulátory, verze softwaru, které každý tým využil k testům, jak jejich kód pracuje v integrovaném systému. Bylo tak možné podpořit jak testy rozhraní na systémové úrovni, tak i integrované testy mise, aby se ověřilo, že si software a avionické systémy budou rozumět.

V letošním roce dokončil letový software i avionické systémy sérii zkoušek v rámci komplexního osmikrokového procesu Green Run na Stennisově středisku blízko Bay St. Louis, stát Mississippi. Klíčové testy a kontroly obnášely zapnutí stupně, simulaci odpočtu před startem a provoz letových počítačů i avionických systémů během osmiminutového statického zážehu, ke kterému došlo 18. března. Během fáze Green Run si letové počítače, software i avionické systémy vedly podle očekávání. Týmy totiž sledovaly chod letového softwaru stejně, jako kdyby šlo o skutečný start. Tato nasbíraná data byla využita pro rozšíření balíku informací pro certifikační zkoušky letového softwaru pro Artemis i.

Aplikační software letového počítače pro Artemis I již také dokončil pečlivé testy na Marshallově středisku v System Integration Lab. Tady softwaroví inženýři vytvořili simulace startu v reálném čase, aby mohli dále testovat letový software za normálních i neočekávaných scénářů. „Kampaň zkoušek letového softwaru pro misi Artemis I obnášela více než 300 000 různých scénářů mise, aby byly splněny všechny požadavky na letový software,“ vzpomíná Shaun Phillips, vedoucí projektového týmu z Marshallova střediska, který zodpovídá za letový software a dodává: „Každý scénář byl zaměřen na zhodnocení jiných rozhraní a situací, které mohou raketu potkat při startu i letu.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků
https://cbsnews2.cbsistatic.com/…/313646-skyfly-block-1-r1-copy.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/ksc-20210705-ph-kls01_0123_orig.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
marekproc
marekproc
3 let před

Diky za clanek. Je vyborne se neco docist o software, ktery ma stale vetsi roli nejen u raket ale taky v robotickych a pilotovanych misich. I napr. v Gateway je nominalne mnohem vice autonomie nez na ISS a tudiz vyssi naroky na software.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.