První dokončený exemplář horního stupně rakety Ariane 6 opustil výrobní závod firmy ArianeGroup v německých Brémách, kde byl vyroben a sestaven. Jeho dalším stanovištěm bude německý Lampoldshausen – konkrétně testovací stanoviště Německé agentury DLR. Tento přesun k testům představuje důležitý krok ve vývoji nové evropské rakety Ariane 6, která by měla poprvé vzlétnout ve druhém čtvrtletí roku 2022. Horní stupeň tvoří především dvě nádrže (na kapalný kyslík a kapalný vodík), které jsou spojeny s restartovatelným raketovým motorem Vinci. Součástí stupně jsou samozřejmě i další systémy – od veškerých rozvodů přes ventily a elektroniku až po hydraulické jednotky a řídící systémy.
Práce na plně dokončeném exempláři byly dokončeny v říjnu 2020 a v dalších týdnech probíhaly v Brémách funkční zkoušky. Ty zahrnovaly testy hydraulických, elektrických a avionických jednotek. Tento exemplář se také označuje zkratkou HFM (Hot Firing Model) a nyní bude naložen na loď v brémském přístavu Neustadt. Po řece Vezeře (Weser) zamíří vstříc Severnímu moři. Odsud se vydá k Rýnu a řece Neckar, po které dopluje do Bad Wimpfenu ve spolkové zemi Bádensko-Würtembersko. Tady má být přeložen na silniční tahač, který jej dopraví do Lampoldhausenu.
Na středisku dojde k usazení HFM do speciálního stanoviště, které bylo otevřeno v roce 2019. Po nezbytné kontrole správného usazení dojde k až čtyřem statickým zážehům. K těmto závěrečným zkouškám by mělo dojít už ve druhém čtvrtletí roku 2021 a jejich úkolem bude kvalifikovat horní stupeň a dokázat, že je jeho návrh připraven k ostrému letu. Celá zkouška je součástí celkového kvalifikačního procesu jednotlivých částí rakety Ariane 6.
„Dokončení tohoto stupně pro statické zážehy je velkým krokem pro Ariane 6, pro Německo i pro celou evropskou kosmonautiku. Tento první dokončený horní stupeň a jeho převoz na kvalifikační testovací stanoviště podtrhují kvalitu práce firmy ArianeGroup a našich partnerů stejně jako naše odhodlání a flexibilitu,“ říká Karl-Heinz Servos, šéf ArianeGroup a dodává: „Další stupeň určený pro kombinované testy integrace nosné rakety v Kourou se nyní dokončuje v Brémách. První letový model horního stupně pro premiérovou misi Ariane 6 je již ve fázi integrace. Chtěl bych poděkovat všem kolegům z ArianeGroup a všem našim průmyslovým partnerům za jejich zapojení v tomto složitém období. Můj dík patří také agenturám DLR, CNES a ESA za jejich podporu, účast a důvěru.“
Díky opakovaně zažehnutelnému motoru Vinci bude horní stupeň Ariane 6 ideálním prostředkem pro komplexní mise jako je třeba vynášení družic pro družicové sítě. „Dosáhli jsme dalšího milníku ve vývoji Ariane 6, která se blíží ke startu. Když vidím, jak se postupně objevují jednotlivé díly, jsem z toho nadšený. S nadcházejícími statickými zážehy horního stupně získáme cenný pohled nad technologické srdce tohoto nového evropského nosiče,“ uvedl Daniel Neuschwander, ředitel oddělení kosmické dopravy Evropské kosmické agentury.
„Výroba horních stupňů nosných raket má v Brémách dlouhou tradici a je klíčovým prvkem v rámci německých high-tech schopností. Stupně vyrobené v hanzovním městě Brémy úspěšně vynesly na oběžnou dráhu mnoho družic a pomohly evropským raketám Ariane dostat se mezi nejspolehlivější nosiče světa. My z DLR jsme byli vždy nakloněni konstantnímu vývoji a rozšiřování zkušeností brémských expertů s horními stupni,“ uvedl Walter Pelzer, šéf agentury DLR a dodal: „První exemplář horního stupně Ariane 6 nyní opouští výrobní areál ArianeGroup a tím začíná nová kapitola příběhů evropské kosmické dopravy. Poté, co stupeň podstoupí statické zážehy na novém zkušebním stanovišti P5.2 v Lampoldhausenu, budeme výrazně blíže prvnímu startu Ariane 6.“
Z 550 vysoce kvalifikovaných zaměstnanců, kteří pracují v brémské pobočce firmy ArianeGroup jich zhruba stovka připravuje komponenty pro Ariane 6. Hardware vzniká v budově vybavené moderními prostředky, které odpovídají standardům výrobních procesů průmyslu 4.0. Tím, je zajištěna optimalizovaná výroba z hlediska ceny, efektivity a také vůči životnímu prostředí. Jak již bylo uvedeno výše, vznikají tu další dva horní stupně Ariane 6. Kombinovaný testovací exemplář se označuje zkratkou CTM (Combined Test Model), první letový model pak má označení FM1 (Flight Model 1). Agentura CNES nyní pracuje na dokončování výroby systémů pro vzletovou rampu, zatímco v pobočce ArianeGroup ve francouzském Les Mureaux vzniká centrální stupeň, který je určen pro kombinované zkoušky a také se rodí jeho první letový exemplář.
Přeloženo z:
https://www.ariane.group/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/Es4s-3nXYAcynbo?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Es4tA9mXMAQ0igl?format=jpg&name=4096×4096
https://upload.wikimedia.org/…/Ariane_62_and_64.svg/1200px-Ariane_62_and_64.svg.png
A uz to zacina mackanice na obezne draze 😀 : https://vtm.zive.cz/clanky/mezi-spacex-a-amazonem-vypukl-konflikt-kvuli-pozadavku-na-zmenu-vysky-nekterych-satelitu-starlinku/sc-870-a-208182/default.aspx
Az se zacnou srazet ohorozovat iss to bude teprve mazec.
Chlapce, tvoj prispevok ma aku suvislost s clankom? Poprosim ta, skus si svoje vylevy davat niekam kde sa to hodi.
Dědo, starej se o svoje…
Takže takhle ne. Na osobně mířené dehonestující komentáře tu nejsme zvyklí a ani si na ně zvykat nehodláme. Buďto začnete diskutovat slušně, nebo u nás nebudete diskutovat vůbec – pravidla jsou jednoduchá a je pouze na vás, jak se rozhodnete. Tenhle můj komentář berte jako důrazné varování.
Omlouvám se, teprve se rozkoukávám.
Tedy oslovení „chlapče“ je v pořádku, zatímco „dědo“ je osobní a dehonestující komentář?
Ano, pokud by mi někdo řekl chlapče, neurazil bych se, ale zdůrazňovat něčí vysoký věk (zvlášť pokud ani na internetu nevíte, jak starý je druhý člověk) není slušné.
A ve svém prvním komentáři jsem se navíc věnoval pouze tomu oslovení a nereagoval jsem na zbytek. Teď to tedy napravím. Nesnažte se prosím rozhodovat o tom, čeho si má kdo všímat. Uživatel měl zcela správný postřeh, že prvotní komentář nemá absolutně žádnou souvislost s tématem článku. Jelikož se tu tedy rozkoukáváte, můžete si tedy zapamatovat další pravidlo – diskuse mimo téma tu nemáme rádi. Pod článkem by se mělo diskutovat pouze o tématu, kterému se článek věnuje. Daný uživatel proto zcela správně zareagoval, aby pisatele upozornil na to, že jeho komentář nesouvisí s tématem. Tohle upozornění bylo správné, takže vaše reakce byla zcela zbytečná.
Kromě toho, co napsal již další čtenář (že jste tematicky mimo), tak já ještě doplním, že družice Starlink jsou na vyšší oběžné dráze než ISS.
Nepochopil jsem váš komentář, podle mě je to správně, jsou na vyšší dráze a pokud by se srazily, tak trosky budou postupně klesat a mohou ohrozit ISS a nebo je to jinak?
Ano, to je pravda, ale podle toho původního komentáře se mi zdálo, že si autor myslí, že hrozí přímo srážka Starlinků s ISS. Proto jsem mu vysvětlil, že jsou na různě vysokých drahách a tudíž taková srážka nehrozí. V případě vzniku kosmické tříště by pak tyto trosky postupně klesaly na nižší dráhy, to je pravda. Od doby, kdy jsem viděl Gravitaci, kde jsou ISS, Tiangong a HST na stejné dráze, si na to dávám pozor, protože mnoha lidem tento rozdíl uniká.
Smím se zeptat, motor Vinci má pouze 180 kN? Pokouším se nějak se vyznat v dostupných, či připravovaných druhých stupních.
Ano, ten údaj je správný. Viz tohle pdf od Arianespace.
The Vinci upper stage re-ignitable engine, with its 18 metric tons of thrust (180 kN), completed its qualification tests in October 2018.
Moc dekuji
Není zač, rádo se stalo.