Tianwen-1 poslala na Zemi svůj autoportrét

Čínská kosmická agentura uvolnila dvě fotografie sondy Tianwen-1 – první čínské mise k Marsu. Snímky pořídila kamera, kterou sonda odhodila do okolního prostoru během přeletové fáze. Ta v tomto případě trvá sedm měsíců a sonda je tak zhruba v polovině cesty. Kamera určená k odhození byla vybavena dvěma širokoúhlými objektivy a měla za úkol pořizovat každou sekundu jeden snímek. O přenos dat na Zemi se pak postarala sama sonda Tianwen-1, na kterou kamera údaje odeslala během vzdalování od sondy. Na fotkách vidíme fotovoltaické panely, nebo talířovitou vysokoziskovou anténu. Bílá část je pouzdro určené ke vstupu do atmosféry Marsu vybavené tepelným štítem ukrývající čínské vozítko určené k průzkumu rudé planety. Na snímcích je také vidět (byť trochu špatně) čínská vlajka.

Snímky byly zveřejněny na Čínský národní den, takže je vidět, že těmto fotkám Číňané přisuzují velký význam. Mise Tianwen-1 odstartovala 23. července letošního roku na nejsilnější čínské raketě Dlouhý pochod 5. Do dnešních dní provedla dvě drobné korekce dráhy a všechny její systémy jsou připraveny na zážeh, který ji v únoru příštího roku umístí na oběžnou dráhu kolem Marsu. Z této dráhy pak sonda provede průzkum nadějných lokalit pro přistání, který bude trvat dva až tři měsíce.

Sonda Tianwen-1 vyfocená odhozenou kamerou zhruba na půli cesty mezi Zemí a Marsem.

Sonda Tianwen-1 vyfocená odhozenou kamerou zhruba na půli cesty mezi Zemí a Marsem.

Poté se od orbiteru oddělí přistávací pouzdro s landerem a roverem, které vstoupí do atmosféry a pokusí se přistát. Pokud to zvládne, stane se Čína třetím státem, který zvládl měkce přistát na Marsu – po Sovětském svazu a Spojených státech amerických. Zároveň má šanci stát se teprve druhým státem světa, který na Mars vysadil své vozítko. Orbiter bude ve své práci pokračovat i po oddělení přistávacího pouzdra – jeho mise je plánována nejméně na jeden marsovský rok (cca dva roky pozemské). Šestikolové vozítko čerpající energii z fotovoltaických panelů by podle čínských úřadů mělo fungovat zhruba 90 dní. Mise Tianwen-1 má umožnit globální průzkum Marsu, měřit chemické složení kamenů a regolitu, případně pátrat po stopách podpovrchové vody, studovat magnetosféru planety i její atmosféru. Orbiter a rover se také zaměří na počasí na Marsu a na vnitřní stavbu planety.

17 komentářů ke článku “Tianwen-1 poslala na Zemi svůj autoportrét”

Snímky mají i vypovídací hodnotu o stavu sondy, konfiguraci sestavy a orientaci v prostoru.

2. Radim Pretsch napsal:

Za tohle pí-ár Číně tleskám.

Tak tomuhle říkám překvapení. Buď tady tu kameru a záměr s ní tajili a nebo jsem nedával pozor. Nápad to samozřejmě není původní, ale vyšel na výbornou.

4. Libor Lukačovič napsal:

Díky za článok! 🙂