sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (MTG-S1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

GOSAT-GW

Japonská raketa H-2A 28. června úspěšně vynesla vědeckou družici GOSAT-GW neboli Ibuki GW, na sluneční synchronní oběžnou dráhu. Družice bude snímat skleníkové plyny a koloběh vody. Start byl posledním letem rakety H-2A.

Muon Space

Společnost Muon Space zveřejnila první tepelné infračervené snímky ze své družice FireSat Protoflight, což představuje milník pro konstelaci družice specializovanou na detekci lesních požárů. Snímky jsou pořízené pomocí šestikanálového multispektrálního infračerveného přístroje.

NASA

Úřadující správce NASA očekává, že o nové vrcholové struktuře agentury se rozhodne během několika týdnů, ale administrátor potvrzený Senátem nemusí být jmenován dříve než příští rok.

Ministerstvo letectva USA

Ministerstvo letectva USA znovu zvažuje nákup družic pro vojenskou konstelaci na nízké oběžné dráze Země a pozastavuje financování programu ve fiskálním roce 2026, zatímco zkoumá, zda by družice Starshield společnosti SpaceX mohly poskytovat stejné funkce za nižší cenu.

Isar Aerospace

Společnost Isar 25. června oznámila, že získala finanční prostředky od společnosti Eldridge Industries se sídlem v Miami, která investuje do různých odvětví, včetně technologií. Investice má podobu konvertibilního dluhopisu, dluhového nástroje, který lze později převést na akcie společnosti.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab 25. června oznámila, že od Evropské kosmické agentury získala kontrakt na vynesení dvou malých družic k testování navrhované budoucí konstelace LEO-PNT na nízké oběžné dráze Země.

NRO

Američtí poskytovatelé družicových snímků zintenzivňují svá varování před navrhovanými škrty v rozpočtu Národního průzkumného úřadu na komerční snímky a tvrdí, že tyto škrty představují rostoucí riziko pro národní bezpečnost a životaschopnost domácího kosmického průmyslu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Motory na tuhé pohonné látky Vegy-C jsou otestovány

Umělecká představa rakety Vega-C za letu.

Nový malý evropský kosmický nosič Vega-C má přinést lepší výkon a také rozšířit možnosti evropské kosmonautiky. Evropská kosmická agentura vede vývoj projektu a spolupracuje s celou řadou firem. Raketové motory na tuhé pohonné látky pro nosnou raketu Vega-C vyvinula společnost Avio a všechny již mají za sebou statické zážehy, které jsou nezbytné k jejich kvalifikaci pro použití v ostrém provozu. První stupeň s motorem P120C, druhý stupeň s motorem Zefiro-40 i třetí stupeň s motorem Zefiro-9 využívají tuhé pohonné látky. Společně s horním stupněm AVUM+ na kapalné pohonné látky umožní raketě Vega-C dopravit na referenční polární oběžnou dráhu ve výšce 700 kilometrů až 2300 kilogramů nákladu.

Statický zážeh motoru P120C na tuhé palivo pro raketu Vega-C.
Statický zážeh motoru P120C na tuhé palivo pro raketu Vega-C.
Zdroj: https://www.esa.int/

Motor P120C na prvním stupni bude hořet po dobu 130 sekund, během kterých spálí 142 tun pohonných látek a díky tomu vyvine tah zhruba 4500 kN. S jeho pomocí se malá nosná raketa dostane do výšky zhruba 60 kilometrů, kde se slova ujme stupeň druhý. Ale zůstaňme ještě u stupně prvního. Pro jeho zkoušky byly postaveny tři testovací exempláře, které vyrobila firma Europropulsion, kterou společně vlastní firmy Avio a ArianeGroup. Jeden exemplář byl označen jako vývojový, zbylé dva pak byly určeny ke kvalifikačním testům. Všechny motory se dočkaly statického zážehu.

První kvalifikační model v konfiguraci pro raketu Vega-C podstoupil statický zážeh v lednu 2019. Druhý kvalifikační model podstoupil statický zážeh letos 7. října a při něm se ověřovala konfigurace stupně pro použití na chystané raketě Ariane 6. Jelikož bude raketový motor P120C použit na dvou nosných raketách, bylo možné ušetřit náklady na vývoj a využít výhod výroby více kusů. Díky tomu má evropská kosmonautika možnost rozšiřovat své výrobní kapacity.

Zkušební exemplář motoru Zefiro-40 na testovacím stanovišti.
Zkušební exemplář motoru Zefiro-40 na testovacím stanovišti.
Zdroj: https://www.esa.int/

Opusťme teď stupeň první a zaměřme se na ten druhý. Na něm bude pracovat raketový motor Zefiro-40, který obsahuje 36 tun pohonných látek. Jeho vývoj a výrobu zajišťuje firma Avio v továrně u italského města Colleferro jihovýchodně od Říma. První statický zážeh tohoto motoru proběhl 8. března roku 2018 a druhý test proběhl 10. května 2019. Zatímco první stupeň podstoupil své statické zážehy v Jižní Americe na kosmodromu v Kourou, druhý stupeň byl otestován na Sardinii. Motor Zefiro-40 generuje během zážehu průměrný tah 1300 kN, což ESA pohotově přirovnává ke čtyřnásobku běžného dopravního letounu. S pomocí druhého stupně se raketa Vega-C dostane do výšky 123 kilometrů.

Statický zkušební zážeh motoru Zefiro-9.
Statický zkušební zážeh motoru Zefiro-9.
Zdroj: https://www.esa.int/

Tady přijde ke slovu poslední motor na tuhé pohonné látky – Zefiro-9 na třetím stupni. Jedná se o vylepšenou verzi, která se používá již na současné raketě Vega. Nový typ se od staršího liší třeba novým zážehovým systémem. Prvního října byl motor Zefiro-9 usazen na testovací stanoviště u Cagliari na Sardinii, kde měl provést svůj závěrečný statický zážeh. Ten trval 120 sekund, během kterých spálil 10 tun pohonných látek. V ostrém provozu se tento motor postará o to, aby se horní stupeň AVUM+ s nákladem dostaly do výšky zhruba 190 kilometrů.

Na vývoji rakety Vega-C se podílí firmy z mnoha evropských států – Rakouska, Belgie, České republiky, Francie, Německa, Irska, Itálie, Nizozemí, Norska, Rumunska, Španělska, Švédska a Švýcarska. „Průmysloví partneři pracují usilovně a v těsném kontaktu s ESA, aby dokončili kvalifikační program rakety Vega-C. Společně překonáváme překážky způsobené pandemií COVID-19 a jsme odhodláni dokončit všechny činnosti spojené s přípravou premiérového startu rakety Vega-C,“ říká Giorgio Tumino, šéf zodpovědný za vývoj rakety Vega-C a hlavní technický poradce pro kosmický transport v ESA.

Na vývoji rakety Vega-C se podílí celá řada evropských firem z různých států.
Na vývoji rakety Vega-C se podílí celá řada evropských firem z různých států.
Zdroj: https://www.esa.int/

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/17559154-2-eng-GB/Artist_s_view_of_Vega-C.jpg
https://www.esa.int/…/Hot_firing_of_P120C_solid_rocket_motor_for_Vega-C.jpg
https://www.esa.int/…/Zefiro-40_DM_on_test_bench.jpg
https://www.esa.int/…/22273737-1-eng-GB/Zefiro-9_test_fire.jpg
https://www.esa.int/…/22274114-1-eng-GB/Industry_cooperation_to_build_Vega-C.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.