Výzkum na ISS: Biologie, fyzika a pilotáž robotů

Vědecká činnost na ISS je nikdy nekončící proces. Členové 63. expedice se 15. září věnovali celé řadě úkolů, které se týkají právě výzkumu – od servisování vědeckých přístrojů, přes aktualizace softwaru, který řídí pokročilý výzkum až po zkoušky zdravotní formy nebo obecnou údržbu laboratoří. Ještě než si jednotlivé body popíšeme podrobněji, musím jako obvykle upozornit, že články v této sérii nemají za úkol přinést kompletní přehled všech vědeckých experimentů, které na ISS probíhají. Jde spíše o výběr zajímavých momentů.

ELF (Electrostatic Levitation Furnace)

V úterý se pozornost posádky zaměřila hlavně na tři vědecká zařízení, která se používají k biologickému a fyzikálnímu výzkumu. Velitel expedice, Chris Cassidy, nejprve připojil svůj notebook k přístroji ELF (Electrostatic Levitation Furnace) a aktualizoval jeho software, který ovládá výzkum za extrémních teplot v tomto zařízení. ELF je (stejně jako celá řada dalších přístrojů) umístěn v evropském laboratorním modulu Columbus, který je součástí stanice od února 2008.

Následně se jediný Američan na palubě přesunul ke konfokálnímu mikroskopu, jehož úkolem je sledovat fungování buněk a tkání s použitím fluorescence a technik prostorového filtrování. Cassidy následně vyměnil filtry v ochranné kóji LSG (Life Science Glovebox), ve které mohou dva členové posádky současně provádět biologické a technologické experimenty. Jak konfokální mikroskop, tak LSG bychom našli v japonském laboratorním modulu Kibó.

LSG (Life Science Glovebox)

Nezaháleli pochopitelně ani Cassidyho ruští kolegové. Ivan Vagner prováděl testy zdravotní kondice na běžeckém pásu v modulu Zvezda. Tyto testy se provádí jednou měsíčně, trvají 90 minut a kosmonauta při nich monitorují senzory připojené na tělo. Údaje se odesílají na Zemi, kde se následně vyhodnocují. Vagner také věnoval svůj čas experimentu, který hledá způsoby, jak by mohli kosmonauti ovládat kosmické lodě a roboty na budoucích výpravách mimo nízkou oběžnou dráhu Země.

Anatolij Ivanišin v průběhu úterý deaktivoval zařízení, které při přeletech nad noční polokoulí sledovalo atmosféru v blízké ultrafialové části spektra. Ve zbytku dne pak prováděl inspekci systémů podpory života v ruské sekci stanice.