sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Space Systems

Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.

CFO NASA

Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.

Gravitics

Společnost Gravitics oznámila 26. března, že obdržela navýšení strategického financování, neboli STRATFI, ocenění od SpaceWERX, komerční složky Space Force, v hodnotě až 60 milionů dolarů.

Vulcan

Velitelství vesmírných systémů Space Forces oznámilo 26. března, že dokončilo dlouho očekávanou certifikaci rakety Vulcan po analýze dat ze dvou certifikačních startů rakety v lednu a říjnu 2024.

Tianlian-2

Raketa Dlouhý pochod 3B vynesla ve středu novou družici Tianlian-2 pro sledování dat a přenosovou komunikaci. Tianlian-2 (04) je součástí čínského družicového systému druhé generace na geostacionární oběžné dráze (GEO).

NASA

V prohlášení pro SpaceNews koncem 24. března tisková tajemnice NASA Bethany Stevensová potvrdila příspěvek ministerstva vládní efektivity (DOGE), že NASA vypověděla nepotřebné kontrakty za zhruba 420 milionů dolarů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

První zážeh motoru GEM-63XL

První exemplář motoru GEM-63XL na tuhé pohonné látky prošel statickým zážehem. Motor, který se má používat v urychlovacích stupních rakety Vulcan of firmy ULA hořel při zkoušce zhruba 90 sekund a kromě výrazného plamene, hluku a vibrací generoval tah zhruba 200 tun. Zkouška proběhla v americkém Utahu u města Promontory, kde má firma Norhtop Grumman své testovací zázemí. Zkouška QM-1 byla prvním ze dvou zkušebních zážehů, které jsou potřeba k tomu, aby mohl být GEM-63XL používán v operačním provozu na raketách Vulcan. Spolehlivost musí být opravdu vysoká, protože tato raketa nedávno získala od amerického letectva zakázku na zajištění startů pro národní bezpečnost USA. Raketa, která má nahradit Atlas V by se měla své premiéry dočkat v roce 2021.

Pro zkoušku byl motor GEM-63XL ochlazen na 4 °C, aby se ověřilo, jak bude fungovat při startu za nízkých teplot. Na 192 kanálech se sledovala celá řada faktorů – od tahu přes tepelnou izolaci, chování ucpávky v trysce, chování izolace zapalovače, ablativní vrstva na trysce, či eroze. Kromě těchto hlavních údajů se ale sledovaly i vibrace, akustické údaje, množství vyzařovaného tepla, nebo podélné protažení motoru. Test za nízké teploty proběhl jako první, jelikož představuje pro motor a jeho systémy včetně nepohyblivé trysky nejvíce namáhavou zkoušku. V harmonogramu zkoušek je jako další test VM-1. Půjde o motor určený k ověření údajů za teplého počasí 32 °C. Cílem testu je minimalizace rizik z pohledu amerického letectva. Tento test tedy proběhne ještě před prvním ostrým startem těchto motorů.

Motor GEM-63XL před statickým zážehem.
Motor GEM-63XL před statickým zážehem.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Motory GEM-63XL měří na délku 21 metrů a 97 centimetrů, což je více než v případě motorů GEM-63, které byly kvalifikovány před rokem. Verze XL navíc dostane špičaté zakončení, které se liší od tupého konce, jaký mají třeba aktuálně používané urychlovací stupně AJ-60A nebo GEM-63. Výstupní průměr trysky je 152 centimetrů a motor pojme 47,852 tuny pohonných látek. Obě tyto veličiny jsou oproti GEM-63 větší – dříve testovaný motor má trysku s průměrem 147 centimetrů a motor pojme 44,086 tun pohonných látek. Charlie Precourt, viceprezident Northrop Grumman pro pohonné systémy navíc uvedl: „GEM-63XL budou mít ve srovnání se standardním GEM-63 o 15 – 20 % vyšší tah.

Porovnání motorů GEM-63 a GEM-63XL
Porovnání motorů GEM-63 a GEM-63XL
Zdroj: https://s9.rr.itc.cn

Motory z rodiny GEM-63 nejsou jen o tři palce (7,62 cm) širší než GEM-60, které se používaly na raketách Delta IV. Jsou také mnohem delší. GEM-63 testovaný 13. srpna má největší monolitický plášť raketového motoru na tuhé pohonné látky, jaký kdy firma Northrop Grumman kdy vyrobila. Největší výzvou, kterou s sebou širší a delší motory GEM přinesly, bylo vybudování nové licí jámy, která byla nutná hlavně kvůli větší délce motoru.

Raketa Vulcan.
Raketa Vulcan.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Lití probíhá v Utahu ve městě Clearfield, které leží jižně od Promontory a Ogdenu. Další přípravné práce probíhají v Promontory a ve městě Magna jižně od Clearfieldu. Následně dojde k finálnímu sestavení a urychlovací stupeň je odeslán na kosmodrom. Motory GEM-63 a GEM-63XL vznikly jako reakce na nástup SpaceX na trh nosičů. SpaceX začala měnit pravidla hry a ostatní firmy začaly hledat cesty, jak snížit své náklady. Firma ULA na tom byla stejně – potřebovala snížit cenu za start a zároveň zlepšit nosnost svých raket Atlas V a Vulcan, aby zůstala i v nové éře konkurenceschopná.

V roce 2018 bylo objednáno celkem 60 urychlovacích stupňů GEM-63 a GEM-63XL – každý z nich po třiceti kusech. Až se dodávky rozjedou naplno, má na kosmodromy odcházet každý den jeden urychlovací stupeň. Raketa Vulcan má být schopna startovat jak bez pomocných urychlovacích stupňů, tak i se dvěma, čtyřmi či šesti stupni GEM-63XL.

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/08/NSF-2020-08-14-00-38-58-908.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/08/NSF-2020-08-14-00-40-27-774.jpg
https://s9.rr.itc.cn/r/wapChange/20174_14_20/a3zbks3737200493360.jpeg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/09/2018-09-21-192108.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.