Tepelný štít pro první pilotovaný Orion

Technici na Kennedyho středisku nedávno dokončili pečlivou instalaci více než 180 bloků ablativního materiálu na tepelný štít pro kosmickou loď Orion, která v rámci mise Artemis II dopraví astronauty k Měsíci. Asi není potřeba zdůrazňovat, že právě tepelný štít patří k nejdůležitějším částem celé lodi Orion. Jeho úkolem bude ochránit posádku v kabině před teplotou zhruba 2800 °C, což odpovídá zhruba polovině teploty na povrchu Slunce. Právě na takovou teplotu se totiž tepelný štít rozpálí při vstupu do zemské atmosféry při návratu od Měsíce.

Měření spár štítu pro Artemis II

Měření spár štítu pro Artemis II
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/

Samotné bloky ablativního materiálu AVCOAT vyrobili v New Orleans na Michoud Assembly Facility. Díly byly následně přepraveny na Kennedyho středisko, kde došlo k opracování všech 186 dílů. Každý kus dostal svůj unikátní tvar a následně byl připevněn ke kostře tepelného štítu z titanu a uhlíkových vláken.

Po dokončení instalace technici provedli nedestruktivní prohlídku zaměřenou na hledání dutin ve spojích mezi bloky. Kromě toho se měřily také spárové mezery mezi jednotlivými bloky. Tyto mezery pak budou vyplněny lepidlem a poté proběhne další měření, které vyhodnotí úspěšnost předešlé činnosti. Následovat bude tepelný test, po kterém dojde třeba na natření štítu a dalším činnostem. Jakmile budou zkoušky dokončeny, měl by být ještě před koncem letošního roku tepelný štít přišroubován k návratové kabině lodi Orion.

Tepelný štít lodi Orion pro misi Artemis II.

Tepelný štít lodi Orion pro misi Artemis II.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…b7d03863dfaf52915ac8a193ce008606&oe=5F2EBBCF
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…b93a4d0674c129cd10f75ec5c73c37dc&oe=5F2E6CDE
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/ksc-20200702-ph-ilw01_0039.jpg

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

16 komentářů ke článku “Tepelný štít pro první pilotovaný Orion”

  1. Jan Jancura napsal:

    Díky za článek.
    Ty dlaždice se asi lepí. Ví se se něco bližšího o tom tepelném testu?

    • Dušan Majer napsal:

      Rádo se stalo. 😉
      A k dotazu: Je to zkouška, při které se vyzkouší, zda jsou bloky správně připojené. Půjde o zkoušku tepelných cyklů – štít bude vystaven opakovaně vysokým a nízkým teplotám a bude se sledovat, jak si s tím poradí.

      • Jan Jancura napsal:

        Díky za info. Max./min. teploty asi neznáte.

        • Dušan Majer napsal:

          Nikde jsem to nenašel, ale předpokládal bych asi nejméně kolísání +100 °C a -100 °C, aby to reprezentovalo střídání teplot v kosmickém prostoru (osvětlená vs. neosvětlená strana). Ale třeba bude mít někdo z našich čtenářů bližší a přesnější informace.

          • shot77 napsal:

            Testování ablativního štítu by mělo simulovat max. teplotu při návratu kabiny a to je 32 000 km/h s max. teplotou 3 300°C.
            Tento nový ablativní kompozit Avcoat (epoxidové novolaková pryskyřice v laminátové matrici ze skleněných vláken) je nový má jiné vnitřní složení a vychází ze struktury včelích plástů pro max. pevnost a min. hmotnost. A taky asi bude mít jiný poměr složení.
            A testuje se tuším v komplexu Ames Arc Jet Complex, jako jediný s hypersonickými rychlostmi pro testy v dané velikosti štítu.
            Je to vcelku mazec a velká věda klobouček.

          • shot77 napsal:

            Ale jak bude přesně vypadat test uchycení ablativního štítu netuším asi by to chtělo pohledat na netu. Já jsem zatím nenašel za tu chvilku.

          • Jan Jancura napsal:

            K shot77
            Díky za info, ale mám trochu pochybnosti, že by to tak „natvrdo“ zkoušeli u štítu, který se má použít u letového Orionu.

          • Jiří Hošek napsal:

            shot77
            Půjde o stejný tepelný test, kterým v říjnu 2017 prošel tepelný štít pro Artemis I. Tepelná komora je přímo v budově O&C, ve které se nyní nachází tepelný štít (i návratová kabina Orionu) pro Artemis II.
            O testu jsme psali tady v části Kosmická loď Orion:
            https://www.kosmonautix.cz/2018/01/cesta-k-exploration-mission-1-ohlednuti-za-4-ctvrtletim-2017-a-vyhled-na-roky-2018-a-2019/

          • Hawk napsal:

            A ma tohle testovani , kdyz start probehne treba az za nekolik let, nejakou vypovidajici relevanci? Viz treba test z roku 2017 pro Artemis 1, kdyz se poleti az v roce 2021, a to jeste pokud nenastane dalsi posun.

          • Dušan Majer napsal:

            Samozřejmě, že to má význam. Pokud jsou známy materiály a jejich chování v průběhu času, pak stačí mít jistotu, že byla instalace provedena správně.

          • Vaclav napsal:

            Návratová rychlost bud více než 40.000 km/hod.

  2. kuban napsal:

    nevéte někdo prosím, k čemu jsou ta velká béžová kolečka a ta malá bílá? předpokládám, že to bude sloužit k ukotvení k servisnímu modulu

    tato místa nebudou potom ničím krytá a budou přímo vystavená atmosféře při návratu?

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.