sociální sítě

Přímé přenosy

Vulcan (SNC Demo-1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

4iG

Maďarský poskytovatel komunikačních služeb 4iG souhlasil s investicí 100 milionů dolarů do americké společnosti Axiom Space, která se zabývá vývojem vesmírných stanic, a rozšíří tak svou působnost v kosmickém průmyslu.

NASA

Bezpečnostní poradci NASA doporučují, aby agentura přehodnotila architekturu přistání na Měsíci pro misi Artemis a také to, jakým způsobem agentura řeší incidenty. Jako příklad uvedli zkušební let Starlineru.

HawkEye 360

Americká společnost HawkEye 360, která se zabývá komerčními družicemi a sleduje rádiofrekvenční signály z oběžné dráhy , 18. prosince oznámila, že akvizicí obranného dodavatele Innovative Signal Analysis dokázala prohloubit své působení na vojenském a zpravodajském trhu.

Rheinmetall

Společný podnik německé společnosti Rheinmetall a finského výrobce družic se syntetickou aperturou, společnost Iceye, uzavřel svou první velkou zakázku na provozování vesmírné sledovací konstelace pro německé ozbrojené síly v rámci dohody v hodnotě více než 1,9 miliardy dolarů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aerodynamický kryt Vulcanu … tedy vlastně Atlasu V

Společnost United Launch Alliance se snaží snižovat náklady na starty při zachování kvalitních služeb pro zákazníky. Jedním z prostředků snížení cen je přechod k novému aerodynamickému krytu, který je levnější a jednodušší na výrobu. Technici nyní doručili první exemplář na floridský Mys Canaveral. Kryty označované jako OoA (Out-of-Autoclave) se použijí na příštích misích Atlasu V, aby s nimi měli technici ULA dost zkušeností ještě než do služby nastoupí nová raketa Vulcan. Tento krok by tedy měl snížit riziko komplikací u nového nosiče.

O přepravu krytů z výrobního areálu firmy RUAG Space USA v alabamském městě Decatur se postarala loď RocketShip a po vyložení nákladu na Floridě začaly předstartovní přípravy. Společnost RUAG Space uzavřela strategické partnerství s ULA a vybudovala svou výrobní linku pro kryty a další kompozitní struktury v areálu ULA. Právě zde vznikly kryty OoA.

Kryty pro Atlas V vyrobené metodou OoA.
Kryty pro Atlas V vyrobené metodou OoA.
Zdroj: https://www.ulalaunch.com/

Ruag Space dříve vyráběl kryty s průměrem 5,4 metru pro rakety Atlas V ve švýcarském městě Emmen – tyto kryty letěly téměř třicetkrát a nikdy neselhaly. Výrobní metoda OoA představuje alternativní proces, jak zajistit zpracování kompozitů z uhlíkových vláken pouze prostřednictvím pece. Tento proces tedy nepotřebuje vysokotlaký autokláv, který je drahý a také limituje velikost dílu, který se do něj vejde. „Využití výrobního procesu OoA nám nabízí efektivnější výrobní procesy, nižší cenu i hmotnost při zachování stejné úrovně spolehlivosti a kvality, jaké měly naše kompozitní díly z autoklávu,“ popisuje Amanda Bacchetti, vedoucí zpracování nákladů pro systém Vulcan-Centaur.

Pec pro systém OoA umožńuje vytvářet kryty rovnou jako dvě poloviny – původní postup s autoklávem přitom potřeboval rozdělit sestavu na více než 18 dílů! Díky tomu má být dosaženo menší pravděpodobnosti defektů, bude potřeba méně spojovacího materiálu, který spojí jednotlivé díly a také se zrychlí výrobní doba. „Všechna tato zjednodušení vedou ke snížení nákladů, vyšší spolehlivosti a nižší hmotnosti, což je v branži kosmických nosičů důležitý aspekt,“ říká Robbie Harris, programový manažer RUAG Space USA.

OoA kryty Atlasu V s průměrem 5,4 metru budou mít i nadále různé délky pro zapouzdření různě velkých družic. U pětimetrového krytu Atlasu se používá systém, kdy kryt nezakrývá jen náklad, ale je v něm schován i horní stupeň Centaur. ULA ale počítá s tím, že Centaur V na Vulcanu už nebude schován v krytu – to následnou výrobu krytů ještě více zjednoduší a zlevní. „Kryt pro Vulcan-Centaur je další evolucí návrhu aerodynamických krytů. Z hlediska materiálového inženýrství OoA bude stejný, ale RUAG Space a ULA společně připravují postupy k eliminaci některých výrobních kroků, které se musí provádět po vytvrzení,“ popisuje Harris. Společnost RUAG přitom nebude pro Vulcan dodávat pouze aerodynamické kryty, ale i Družicové adaptéry, mezistupňové adaptéry a další kompozitní díly – všechny přitom budou využívat metodu OoA.

Přeloženo z:
https://www.ulalaunch.com/

Zdroje obrázků:
https://www.ulalaunch.com/…/ooa_arrival.jpg?sfvrsn=ba845ab_0
https://www.ulalaunch.com/…e1689a5c5f7b684b0ce.jpg?sfvrsn=e20ef258_0

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.