sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aerodynamický kryt Vulcanu … tedy vlastně Atlasu V

Společnost United Launch Alliance se snaží snižovat náklady na starty při zachování kvalitních služeb pro zákazníky. Jedním z prostředků snížení cen je přechod k novému aerodynamickému krytu, který je levnější a jednodušší na výrobu. Technici nyní doručili první exemplář na floridský Mys Canaveral. Kryty označované jako OoA (Out-of-Autoclave) se použijí na příštích misích Atlasu V, aby s nimi měli technici ULA dost zkušeností ještě než do služby nastoupí nová raketa Vulcan. Tento krok by tedy měl snížit riziko komplikací u nového nosiče.

O přepravu krytů z výrobního areálu firmy RUAG Space USA v alabamském městě Decatur se postarala loď RocketShip a po vyložení nákladu na Floridě začaly předstartovní přípravy. Společnost RUAG Space uzavřela strategické partnerství s ULA a vybudovala svou výrobní linku pro kryty a další kompozitní struktury v areálu ULA. Právě zde vznikly kryty OoA.

Kryty pro Atlas V vyrobené metodou OoA.
Kryty pro Atlas V vyrobené metodou OoA.
Zdroj: https://www.ulalaunch.com/

Ruag Space dříve vyráběl kryty s průměrem 5,4 metru pro rakety Atlas V ve švýcarském městě Emmen – tyto kryty letěly téměř třicetkrát a nikdy neselhaly. Výrobní metoda OoA představuje alternativní proces, jak zajistit zpracování kompozitů z uhlíkových vláken pouze prostřednictvím pece. Tento proces tedy nepotřebuje vysokotlaký autokláv, který je drahý a také limituje velikost dílu, který se do něj vejde. „Využití výrobního procesu OoA nám nabízí efektivnější výrobní procesy, nižší cenu i hmotnost při zachování stejné úrovně spolehlivosti a kvality, jaké měly naše kompozitní díly z autoklávu,“ popisuje Amanda Bacchetti, vedoucí zpracování nákladů pro systém Vulcan-Centaur.

Pec pro systém OoA umožńuje vytvářet kryty rovnou jako dvě poloviny – původní postup s autoklávem přitom potřeboval rozdělit sestavu na více než 18 dílů! Díky tomu má být dosaženo menší pravděpodobnosti defektů, bude potřeba méně spojovacího materiálu, který spojí jednotlivé díly a také se zrychlí výrobní doba. „Všechna tato zjednodušení vedou ke snížení nákladů, vyšší spolehlivosti a nižší hmotnosti, což je v branži kosmických nosičů důležitý aspekt,“ říká Robbie Harris, programový manažer RUAG Space USA.

OoA kryty Atlasu V s průměrem 5,4 metru budou mít i nadále různé délky pro zapouzdření různě velkých družic. U pětimetrového krytu Atlasu se používá systém, kdy kryt nezakrývá jen náklad, ale je v něm schován i horní stupeň Centaur. ULA ale počítá s tím, že Centaur V na Vulcanu už nebude schován v krytu – to následnou výrobu krytů ještě více zjednoduší a zlevní. „Kryt pro Vulcan-Centaur je další evolucí návrhu aerodynamických krytů. Z hlediska materiálového inženýrství OoA bude stejný, ale RUAG Space a ULA společně připravují postupy k eliminaci některých výrobních kroků, které se musí provádět po vytvrzení,“ popisuje Harris. Společnost RUAG přitom nebude pro Vulcan dodávat pouze aerodynamické kryty, ale i Družicové adaptéry, mezistupňové adaptéry a další kompozitní díly – všechny přitom budou využívat metodu OoA.

Přeloženo z:
https://www.ulalaunch.com/

Zdroje obrázků:
https://www.ulalaunch.com/…/ooa_arrival.jpg?sfvrsn=ba845ab_0
https://www.ulalaunch.com/…e1689a5c5f7b684b0ce.jpg?sfvrsn=e20ef258_0

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.