Výzkum na ISS – krev, mikrotrubičky a hoření

Dnes se po delší pauze opět podíváme na to, jak trávili den členové Mezinárodní kosmické stanice – konkrétně se zaměříme na úterý 16. června. Jako obvykle se sluší poznamenat, že v textu nejsou zmíněny všechny experimenty, které na ISS probíhají – těch jsou desítky, ba dokonce stovky. Články v tomto seriály netvoří kompletní výčet činností posádky na palubě Mezinárodní kosmické stanice – spíše ukazují pestrost činností, které na posádku čekají a rozličnost vědeckých experimentů, které jsou na ISS k dispozici.

Experiment Capillary-Driven Microfluidics in Space

Velitel 63. dlouhodobé expedice, Chris Cassidy, si odebral vzorky krve a moči pro pozdější analýzu. Kromě toho se věnoval nastavení přístroje, ve kterém se bude sledovat, jak kapaliny protékají skrz trubičky s průměrem v řádu mikrometrů (milióntiny metru). Tento výzkum by mohl zlepšit diagnostické přístroje, které používají lékaři na Zemi, ale uplatnění se najde i v budoucích dlouhodobých kosmických misích.

Cassidy se také připojil ke svému krajanovi, Robertu Behnkenovi. Společně pak organizovali a prohlíželi celou řadu nástrojů, které použijí při dvou výstupech do volného prostoru – ty jsou plánované na 26. června a 1. července. Dvojice astronautů při nich bude na staničním nosníku S6 měnit staré nikl-vodíkové akumulátory za nové lithium-iontové.

Ale zpět k vědě. Behnken otevřel vstup do nafukovacího modulu BEAM a vstoupil do něj, aby odsud vyjmul systém pro podporu života. Pak se přidal k Douglasi Hurleymu, který vybaloval nové vědecké vybavení, které na ISS přivezla japonská loď HTV-9. Oba muži pak ještě nové přístroje nainstalovali do evropského modulu Columbus.

Chris Cassidy během práce na ISS.

Zdroj: https://live.staticflickr.com/

Zkušený ruský kosmonaut Anatolij Ivanišin pokračoval v opravě zařízení Combustion Integrated Rack, konkrétně se věnoval výměně nádob s palivem, aby mohl pokračovat výzkum hoření v mikrogravitaci. Nasbírané poznatky najdou uplatnění jak v oblasti požární bezpečnosti, tak i ve spalovacích procesech na zemi i v kosmu. Ivanišinův krajan, Ivan Vagner, pracoval na dvou experimentech souvisejících se sledováním Země. První se týkal efektů přírodních katastrof a druhý byl zaměřený na vývoj lesů.

4 komentářů ke článku “Výzkum na ISS – krev, mikrotrubičky a hoření”

1. Petr1 napsal:

Chci se zeptat jestli je už rozhodnuto jak dlouho bude trvat mise DM-2?
    Na Technetu psali, že NASA chce tuto misi ukončit již koncem července, což mi nedává logiku, pokud by k tomu nebyl vážný technický nebo zdravotní důvod. Jsou o tom nějaké nové informace?

Je stále v plánu 5 výstupů? Už jsou známá data i třech zbývajících?