sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

GOSAT-GW

Japonská raketa H-2A 28. června úspěšně vynesla vědeckou družici GOSAT-GW neboli Ibuki GW, na sluneční synchronní oběžnou dráhu. Družice bude snímat skleníkové plyny a koloběh vody. Start byl posledním letem rakety H-2A.

Muon Space

Společnost Muon Space zveřejnila první tepelné infračervené snímky ze své družice FireSat Protoflight, což představuje milník pro konstelaci družice specializovanou na detekci lesních požárů. Snímky jsou pořízené pomocí šestikanálového multispektrálního infračerveného přístroje.

NASA

Úřadující správce NASA očekává, že o nové vrcholové struktuře agentury se rozhodne během několika týdnů, ale administrátor potvrzený Senátem nemusí být jmenován dříve než příští rok.

Ministerstvo letectva USA

Ministerstvo letectva USA znovu zvažuje nákup družic pro vojenskou konstelaci na nízké oběžné dráze Země a pozastavuje financování programu ve fiskálním roce 2026, zatímco zkoumá, zda by družice Starshield společnosti SpaceX mohly poskytovat stejné funkce za nižší cenu.

Isar Aerospace

Společnost Isar 25. června oznámila, že získala finanční prostředky od společnosti Eldridge Industries se sídlem v Miami, která investuje do různých odvětví, včetně technologií. Investice má podobu konvertibilního dluhopisu, dluhového nástroje, který lze později převést na akcie společnosti.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Atlas V se chystá na start miniraketoplánu

První letový exemplář X-37B po přistání

Technici firmy United Launch Alliance minulý týden ve čtvrtek zvedli první stupeň rakety Atlas V a usadili jej na mobilní vzletovou plošinu. Na Mysu Canaveral tak začala finální fáze příprav na start armádního miniraketoplánu X-37B, který je zatím plánován na 16. května. První stupeň Atlasu V měří na délku 32,6 metru a je typický svou bronzovou barvou. Technici jej ráno vyvezli z montážní haly ASOC (Atlas Spaceflight Operations Center) k věži VIF (Vertical Integration Facility), následovalo připojení k jeřábu a zvednutí. Stupeň vybavený ruským motorem RD-180 byl pak přemístěn do útrob obslužné věže, aby mohl být vzápětí opatrně spuštěn na vypouštěcí plošinu.

V sobotu 25. dubna pak k rampě dorazila sestava OVI (Off-site Vertical Integration), kterou tvoří mezistupňový adaptér, horní stupeň Centaur a spodní polovina aerodynamického krytu, která kryje i horní stupeň. Dříve se tyto jednotlivé díly ukládaly v obslužné věži VIF na raketu postupně, ale trvalo to dlouho a jeřáb měl pořád hodně práce. Postupem času proto ULA zvolila aktuálně používané řešení, kdy mimo rampu sestaví díly do jednoho celku a OVI pak najednou jeřáb usadí na první stupeň.

Zvedání prvního stupně rakety Atlas V pro misi USSF-7
Zvedání prvního stupně rakety Atlas V pro misi USSF-7
Zdroj: https://www.ulalaunch.com/

Poté začali technici provádět funkční zkoušky všech systémů rakety. Původně mělo ke startu nepilotovaného miniraketoplánu X-37B dojít až 20. května, ale z neupřesněných důvodů byl start uspíšen o 4 dny na 16. května. Celá mise měla formální označení AFSPC-7 a později došlo k přeznačení na USSF-7, což má odkazovat na vloni v prosinci založené Kosmické síly. Armáda disponuje dvěma exempláři X-37B, které postavila firma Boeing. Tato okřídlená kosmická loď je znovupoužitelná – startuje na vrcholku běžné nosné rakety, pak třeba i několik let pracuje na oběžné dráze Země a nakonec vstoupí do atmosféry a přistane na ranveji.

Miniraketoplán X-37B, někdy označován také zkratkou OTV (Orbital Test Vehicle), svým tvarem vzdáleně připomíná americké raketoplány. Jak již bylo uvedeno výše, na rozdíl od nich létá bez posádky – na oběžné dráze může provádět nejrůznější experimenty, ale také zvládne ze svého nákladového prostoru vypouštět družice. Mise, jejíž start je plánován na 16. května, bude již šestým startem X-37B, přičemž ta první začala v roce 2010. Zatím poslední mise tohoto miniraketoplánu skončila vloni 27. října přistáním na ranveji Kennedyho střediska – pro X-37B to byl návrat na zemský povrch po více než dvou letech (přesněji po 779 dnech).

Miniraketoplán X-37B před svou první misí.
Miniraketoplán X-37B před svou první misí.
Zdroj: http://spaceflight101.com

K dosavadním pěti startům tohoto armádního miniraketoplánu se čtyřikrát použila raketa Atlas V a jednou (v zatím posledním případě) Falcon 9. Experimenty, nacházející se na palubě X-37B pro šestou misi, jsou utajené. Oficiální místa uvádí pouze vágní formulace: „Primární úkoly X-37B jsou dvojí. Technologie znovupoužitelných kosmických lodí pro americkou kosmickou budoucnost a provádění experimentů, které je možné vrátit k vyhodnocení na Zemi.“ Ani po loňském návratu nebyla příslušná místa sdílnější: „Výrazná je především schopnost testovat v kosmickém prostoru nové systémy a moci je vrátit Zemi. Tato schopnost je pro program X-37B jedinečná – umožňuje Spojeným státům efektivněji rozvíjet schopnosti potřebné k udržení nadřazenosti v kosmické sféře.

Miniraketoplán samotný měří na délku 8,9 metru a jeho křídla mají rozpětí 4,5 metru. Raketa Atlas V při této misi poletí v konfiguraci 501 – dostane tak aerodynamický kryt o průměru 5,4 metru vyráběný firmou RUAG Space, nebude mít žádné urychlovací stupně na tuhé pohonné látky a horní stupeň Centaur bude mít jeden motor RL-10 od firmy Aerojet Rocketdyne. Bude to již sedmé použití verze 501 a 84. start Atlasu V od roku 2002.

X-37B po přistání na Floridě.
X-37B po přistání na Floridě.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://4.bp.blogspot.com/…/156181_490812449896_95781119896_5530916_1170466_n.jpg
https://www.ulalaunch.com/images/default-source/default-album/ussf7_lvos.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/06/otv1b_boeing-photo.jpg
https://pbs.twimg.com/media/C_OkqlvUIAAmJ1l.jpg:large

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Štěpán
Štěpán
5 let před

K poslední fotce. Pamatuju si, jak se řešilo, že u crew dragonu by byl problém implementovat přistávací nohy to tepelného štítu. A tady to šlo 🙂

pbpitko
5 let před
Odpověď  Štěpán

Len akosi si si nevšimol že mini-raketoplán je bez posádky.

Dan
Dan
5 let před
Odpověď  Štěpán

Tohle je C-C kompozit, jako u raketoplánu, PICA-X je ablativní materiál.

Michal Václavík
Michal Václavík
5 let před
Odpověď  Dan

V místě, kde jsou umístěny podvozkové šachty a dvířka na X-37B není jako tepelná ochrana použito RCC.

Dan
Dan
5 let před

Díky za opravu. Nevíte, jak je to v těchto místech kolem dvířek podvozku řešené?

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.