sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Troye Meinka

Americký senát 13. května potvrdil Troye Meinka jako 27. ministra letectví. Meink naposledy působil jako zástupce ředitele Národního průzkumného úřadu (NRO), nastupuje do úřadu v okamžiku, kdy letectvo i vesmírné síly procházejí ambiciózními modernizačními programy.

MDA Space

Společnost MDA Space, která pro Gateway staví robotický systém Canadarm3, na konferenci o výsledcích hospodaření 8. května uvedla, že se prozatím soustředí na pokračování práce na systému Canadarm3. Dle společnosti by technologie mohla být znovu využita k jiným účelům, pokud by byl schválen návrh rozpočtu Bílého domu.

X-Bow Systems

Společnost X-Bow Systems, startup zabývající se výrobou raketových motorů na tuhá paliva, získala v rámci financování 35 milionů dolarů. Poslední kolo vedla společnost Lockheed Martin, která se společností uzavřela strategickou dohodu.

U.S. Space Force

Americké vesmírné síly udělily zakázky v celkové hodnotě 17,6 milionu dolarů společnostem Auria Space a Sphinx Defense na vybudování prototypů cloudových základen, které by propojily vojenské družicové operace s komerčními a vládními anténami pro zvýšení kapacity.

Apex 1.0

V prohlášení z 9. května společnost ispace US, americká dceřiná společnost japonské společnosti ispace, uvedla, že pro svůj lunární modul Apex 1.0 použije nový motor s názvem VoidRunner. Změna znamená posun startu z roku 2026 na rok 2027.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab uvádí, že plánovaná akvizice německého dodavatele optické komunikace, společnosti Mynaric, je klíčová pro další plány při účasti v nabídkách na družicové konstelace a případný vývoj vlastních družic.

Přistávací modul Veněry už ČR nezasáhne

Družice Kosmos 482, přistávací modul sondy Veněra (sesterské s osmičkou), která měla zaniknout 10. května v dopoledních hodinách našeho času nás už nezasáhne. Její přelet nad střední Evropou proběhl 10. 5. ráno kolem 6:36 SELČ a dráha dalších přeletů vede již mimo naše území. Protože poslední viditelný přelet připadl na 9:38 SELČ nízko nad jihem, nemůžeme již pozorovat ani případný zánik.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Mise OFT byla ohrožena dvakrát

Podle Bezpečnostního panelu NASA vyřešil Boeing jen 2 hodiny před sestupem druhou závažnou SW chybu, která by vedla ke ztrátě Starlineru.
7. února 0:15

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petes
Petes
5 let před

Asi by to opravdu ten druhý zkušební let chtělo

Petr Spurný
Petr Spurný
5 let před

Tak to je skoro na článek. Moc zajímavý odkaz!
Děkuji. Navíc za opakování by si Boeing účtoval přes 400 mil USD. To mu jako projde?

Casso
Casso
5 let před
Odpověď  Petr Spurný

nikde nie je spomenute, ze tych 400M$ pojde z rozpoctu nasa, prave naopak.

„Boeing recently set aside $410 million to pay for that contingency“

Jiny Honza
Jiny Honza
5 let před

Díky za zajímavou aktualitu, i když mě vlastně moc nepřekvapila.

Že do té kraksny chtějí posadit lidi je jejich věc. Ale v případě opakovaného pokusu o automatické připojení se docela bojím o ISS.

ventYl
ventYl
5 let před
Odpověď  Jiny Honza

To by tak strasne byt nemalo. Ten pripojovaci manever je umyselne navrhnuty tak, ze lod do parkovacej pozicie „pred ISS“ dostane orbitalna mechanika a lodi bude na tuto randevouz drahu dovolene vstupit iba ak sa preukaze funkcnost OMS. Ak by sa potom v potrebnom momente trysky pre poruchu nezapalili, tak lod od ISS opat odleti.

JanHonnza
JanHonnza
5 let před

Nechci se strefovat do Boeingu (i když je zajímavé sledovat jak se dá ohnout volná soutěž s lobby senátorů a kongresmanů).
Je to hlavně prů.er pilotované kosmonautiky a NASA.
Doufám, že se SX povedou padáky a poletí se.
Pokud se astronauti dostanou bezpečně na ISS – doprava na Canaveral Boeingem 777 a dál pak Starlinerem, tak můžou zapálit svíčku a dát na modlení.

Samo2
Samo2
5 let před
Odpověď  JanHonnza

Padáky SX podľa všetkého sú už v poriadku.

Casso
Casso
5 let před

na celej veci ma zaraza to, ze takato dolezita sprava vysla na povrch az po skoro dvoch mesiacoch od startu.

prva chyba by pri lete s ludskou posadkou v horsom pripade sposobila len financne skody (za opakovany start), v lepsom pripade by posadka zasiahla a slo by len o „anomaliu“.

no horeuvedena zavada by mohla priamo sposobit smrt posadky.

Mr G
Mr G
5 let před
Odpověď  Casso

Update software nie je tak vidiet ako to, ze sa nepripojili k ISS.

V clanku su dve verzie problemu:
1. vazny problem s triskami kabiny posadky, ktory mohol sposobit jej stratu pri reentry
2. nie velmi vazny problem s oddelenim servisneho modulu od kabiny posadky, ktory by pri reentry nemal ziadny vplyv kabinu

Posledny odstavec je ale zaujimavy. Hovori o tom, ze NASA planuje spravit v Boeingu podobny systemovy audit ako v SpaceX.

Uvidime co z toho nakoniec bude, ci sa nebude, alebo bude opakovat.

Petr Spurný
Petr Spurný
5 let před
Odpověď  Mr G

Tak ten audit by to chtělo. Celé by se to mělo „osvětlit“ a vysvětlit…

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.