sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Neo Space Group

Saúdskoarabská společnost Neo Space Group (NSG) podporovaná suverénním investičním fondem se snaží pronajmout kapacitu na více oběžných drahách, aby posílila své postavení na družicovém trhu, dříve než bude vlastnit a provozovat svou vlastní konstelaci.

Fúze dat

Boeing plánuje předvést technologii senzorové fúze, která by mohla zlepšit vojenské situační povědomí kombinací dat z atmosférických a vesmírných senzorů. Tato fúze dat ze senzorů by mohla být doručena operátorům na zemi nebo pilotům.

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Sestavování Starship SN1 před přesunem na rampu

Dělníci SpaceX na texaské základně Boca Chica začali nedávno svařovat jednotlivé prstencové díly pro testovací prototyp Starship SN1. Tato loď by měla při své první zkoušce vystoupat do výšky 20 kilometrů a poté motoricky přistát v místě startu. SN1 je již druhým prototypem lodi Starship, který vzniká na Boca Chica. Vůbec první kus měl označení Starship Mk1 a byl koncem listopadu zničen při kryogenní tlakové zkoušce – k chystanému zážehu tří motorů Raptor, kterými měl být tento prototyp vybaven, tedy nikdy nedošlo. Aktuálně vznikající Starship SN1 je tedy prvním prototypem této lodi, který by měl vzlétnout.

Na rozdíl od stavby Starship Mk1, kdy dělníci od začátku přidávali na konstrukci další díly, používají u SN1 pozvolnější a sofistikovanější přístup. Nejprve zvlášť sestaví menší části, které pak spojí dohromady. V tuto chvíli jsou spojené již dva základní díly, které tvoří základ těla s nádržemi. Jelikož tyto sekce byly prakticky dokončeny ještě před finálním sestavením, mohlo by závěrečné sestavení SN1 probíhat mnohem rychleji než u Mk1.

Srovnání Starship SN1 (vpravo) a horního dílu Starship Mk1 (vlevo) ukazuje výrazný pokrok v kvalitě povrchové úpravy.
Srovnání Starship SN1 (vpravo) a horního dílu Starship Mk1 (vlevo) ukazuje výrazný pokrok v kvalitě povrchové úpravy.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Na internetu se dokonce objevují informace, že SpaceX věří, že by celá loď mohla být sestavena a převezena na zdejší rampu ještě před koncem února. Pokud by šlo všechno dobře, mohlo by ke statickému zážehu tří motorů Raptor dojít na začátku března – slibovaný skok do 20 kilometrů by pak mohl následovat v časovém rámci týdnů od statického zážehu.

Jenže nesmíme zapomínat, že Starship SN1 je stále v testovacím režimu, který nemá žádné pevně dané termíny. Odklady a posuny jsou nejen pravděpodobné, ale téměř jisté. Meteorologové navíc na další dny nemají dobrou předpověď a i to se může projevit na souvisejících odkladech. Výše uvedený časový plán může vypadat hodně odvážně, když je zatím sestavena pouze část s nádržemi, ale všechny zbývající sekce SN1 jsou již zřejmě dokončeny a čekají v nedalekých stanech na finální integraci.

Na základně Boca Chica vyrostlo hned několik stanů, které pomáhají při výrobě Starship tím, že chrání jak hardware, tak i pracovníky od nevyzpytatelného okolního počasí. Kromě stanů zde vyrostla i druhá konstrukce označovaná jako windbreak, tedy větrolam. Tato nová konstrukce je vyšší než ta původní a podle odhadů by byla její výška dostatečná i pro skládání nosiče Super Heavy, tedy prvního stupně sestavy Super Heavy – Starship.

Bopper 2 při kryogenní zkoušce.
Bopper 2 při kryogenní zkoušce.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Asi největším rozdílem mezi Starship Mk1 a SN1 je pokrok v kvalitě použitého materiálu pro prstencové sekce. Při porovnání fotografií obou exemplářů je jasně vidět, že nové kusy mají mnohem méně svarů. V uplynulých týdnech SpaceX na Boca Chica postavila a otestovala několik prototypů nádrží, které byly vyrobeny vylepšenými produkčními metodami. Na výsledcích byl vidět jednoznačný pokrok – poslední testovací nádrž zvládla při kryogenních teplotách tlak 8,5 baru.

Až se Starship SN1 dostane na startovní rampu, budou na ni čekat zevrubné zkoušky včetně testu WDR (wet dress rehearsal). V rámci této zkoušky budou nádrže naplněny pohonnými látkami, aby se ověřilo, že se konstrukce v životní velikosti správně poradí s kryogenními látkami. Článek na webu ElonX přinesl také zajímavou úvahu, že tyto zkoušky možná proběhnou jen se základním tělem Starship SN1 a teprve když konstrukce odolá tlakové zkoušce, budou na ni nainstalovány další díly včetně křídel a horní části. Dá se očekávat, že nebudou chybět ani zkoušky předspalovacích komor (preburnerů) a zapalovačů na třech motorech Raptor – teprve až poté by přišel zmiňovaný statický zážeh. A po něm už toužebně očekávaný skok do dvaceti kilometrů.

Trojnožka na McGregoru
Trojnožka na McGregoru
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Starship SN1 je sice prvořadým cílem v krátkodobém horizontu, ale SpaceX se již pilně připravuje na výrobu dalších exemplářů. Nejde přitom jen o dění na Boca Chica. Na testovací základně McGregor v Texasu nedávno proběhl první statický zážeh motoru Raptor na ikonickém stanovišti přezdívaném „trojnožka“. Toto stanoviště se dříve používalo ke zkušebním zážehům stupňů Falconů 9, ale poté, co SpaceX na McGregoru postavila nové testovací stanoviště, byla trojnožka opuštěná. Jelikož ale firma potřebovala otestovat kyslíkometanové motory Raptor na vertikálním stanovišti, začaly koncem roku probíhat úpravy trojnožky, aby mohla posloužit novému úkolu. Připomeňme ještě, že motory Raptor mají pohánět jak raketu Super Heavy, tak i loď Starship.

U přistávací rampy LZ-1 na Floridě vyrostla konstrukce připomínající nádrž lodi Starship.
U přistávací rampy LZ-1 na Floridě vyrostla konstrukce připomínající nádrž lodi Starship.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Na další pokroky upozornil Nathan Barker, fotograf portálu NASASpaceflight.com, který si všiml zajímavé činnosti na floridské přistávací ploše LZ-1, kam dosedají první stupně Falconů 9, když se vrací na pevninu. V blízkosti této plochy totiž vzniká konstrukce, která připomíná nádrž lodi Starship. Možná to souvisí s dříve oznámenými plány postavit zde testovací stanoviště pro motory Raptor.

A konečně posledním místem, kde se připravují na program Super Heavy / Starship, je Port of LA na západním pobřeží USA. SpaceX vloni odstoupila od pronájmu pozemků v tomto přístavu, protože chtěla své lodě stavět v Texasu na Floridě. Nyní se však jednání opět rozběhla, protože SpaceX zřejmě zjistila, že k nasycení tohoto rozsáhlého projektu bude kromě stávajících pozemků potřebovat i nové.

P.S. V průběhu čtvrtka ještě Elon Musk zveřejnil video z téměř dokončeného místa, kde má podle jeho slov probíhat sestavování motorové sekce lodi Starship, nádrží i aerodynamického krytu alias špičky.

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/…/uploads/2020/02/02-17-20-Boca-Chica-1021-scaled.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…0FB1-4BB9-BC58-7EC2403720D6-2048×1365.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EPa4AC_VAAAR2Rp?format=jpg&name=large
https://www.nasaspaceflight.com/…/uploads/2020/02/20200208-_DSC0045-2048×1365.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/2020/02/12F21D38-75DF-46FA-B119-F733B6DC6005.jpeg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiri Svarc
Jiri Svarc
4 let před

„včetně testu WDR (wet dress rehearsal)“
Prosím ještě o vysvětlení zkratky v češtině. Děkuji.

Milan Skoluda
Milan Skoluda
4 let před
Odpovědět  Jiri Svarc

WDR je kompletný test systémov rakety vrátanie natankovania nádrží (preto wet – mokrý), len bez zapálenia motorov. So skúškou motorov by to už bol Static Fire test.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Milan Skoluda

Díky moc za doplnění. Tuto zkratku používáme v mnoha článcích o Falconech, tak jsem si myslel, že už ji lidé znají. Ale díky moc za zpětnou vazbu, příště na to zkusím pamatovat.

Spacex78
Spacex78
4 let před

Takové články se čtou sami. Paráda.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Spacex78

Díky za pochvalu. 😉

Marek S
Marek S
4 let před

Už se těším na komentovaný přenos ☺️

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Marek S

To já taky. 😉

Jiri Hadac
Jiri Hadac
4 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Taky ho budeš poslouchat ? 😀 😀
Tady si vždycky vybavím jeden neuskutečněný start Elektronu, když jsem se tuším ve tři ráno loučil se slovy, že mrknu se na záznam, tak si napsal, že bys taky rád 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Jiri Hadac

Ano, pamatuju si na to velmi dobře. 😀

majomusk
majomusk
4 let před

Tak ale oni niesú debili,majú na to ľudí a vedia čo by sa mohlo stať,tak to určite budú riešiť.Aj tu pristávaciu plochu.Aby sa im drahý náklad alebo celá SS rozbila,to nebudú riskovať.

majomusk
majomusk
4 let před
Odpovědět  majomusk

Pardon,to bolo k diskusii na stranke elonx,tiež ku SS.

majomusk
majomusk
4 let před

Inak,SS nebude zas tak znovupoužiteľný,nie?Pri tých rozmeroch a váhach,už asi väčšie lode na chemický pohon nebudú,toto by malo byť max.,nie?Bude dlho dominovať,kým nevymyslia niečo iné?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  majomusk

Systém Super Heavy / Starship má být v ostrém provozu plně znovupoužitelný. Zatím nemá smysl uvažovat o tom, co přijde po tomto systému, to by bylo sci-fi věštění z křišťálové koule.

MartinH
MartinH
4 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Elon se ale jednou zmínil, že by potom mohla být ještě raketa s dvojnásobným průměrem což sci-fi posouvá trošku k tomu sci a dál od toho fi, ale jen nepatrně. 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  MartinH

On by to byl vlastně návrat k původním rozměrům. To, co se staví dnes, je to, co se v roce 2016 označovalo jako mini-ITS.

Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před

Skok 20 km konec léta. Mx můžu být příjemně překvapen. 😀
Jeden z z dalších novějších tweetů o max úsilí aby byl orbitální let ještě letos dává tušit, že jsou si vědomi jak velký krajíc si dali za cíl sníst.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Vladimir Todt

Orbitálnímu letu letos nevěřím. Ale Super Heavy by letos začít stavět mohli.

KarelT
KarelT
4 let před
Odpovědět  Vladimir Todt

Je možné že ten 20km skok zvládnou a nebude to nějaký zásadní problém, bohužel k orbitálnímu letu je od toho ještě hooodně daleko. Tam to namáhání a vše okolo bude na řádově jiné úrovni.

Mario
Mario
4 let před
Odpovědět  Vladimir Todt

Každopádne sa snažia ten termín dodržať. Stále naberajú ľudí a už teraz sa maká 24 hodín denne. Je to síce od všade ďaleko ale myslím že nedostatok ľudí nebudú mať. Ak by bola možnosť aj ja satahujem. Už len ten pocit že pracujem pre SpaceX by stál zato. Takže časom sa bude tempo stále zvyšovať. A SpaceX neraz dokázala že posúvajú hranice.

Petr Hajek
Petr Hajek
4 let před

Já jim tak fandím a těším se na každý krok ve vývoji , konečně se našel někdo , kdo jen nekecá ale opravdu dělá. Krásně se to pozoruje , žádný zatajování neúspěšných částí vývoje a bez “optimistických” termínů by to taky nebylo vono.
Děkuji redakci za luxusní Infoservis.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Petr Hajek

Děláme to rádi, těší nás, že můžeme tyto novinky sdílet s ostatními. 😉

pbpitko
pbpitko
4 let před

Starship sa nápadne podobá Columbii v Ceste na Mesiac od Julesa Verne.

https://kosmonautix.cz/2020/02/21/sestavovani-starship-sn1-pred-presunem-na-rampu/