sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Testovací nádrž pro Starship

Na kosmodromu Boca Chica je v těchto dnech opět živo. Dělníci tu postupně svařili dva polokulovité konce nádrží, u kterých se předpokládalo, že budou použity na Starship SN1, kterou jsme dříve znali jako Mk3. Jenže poslední hodiny ukázaly, že SpaceX má s těmito díly úplně jiné plány. Dělníci ke každé kupoli připojili jeden prstenec a v průběhu noci na dnešek obě části spojili. Vznikla tak zmenšená verze nádrže lodi Starship, která již brzy podstoupí zkoušky. SpaceX chce zřejmě prozkoumat pevnost svarů v exponovaných místech nádrží ještě než přistoupí ke stavbě testovacího prototypu lodi.

Sestavení testovací nádrže od místní zpravodajky Mary.
Sestavení testovací nádrže od místní zpravodajky Mary.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Teď když víme, co SpaceX staví, dostává význam i dříve avizované uzavření místní silnice číslo 4. K této uzavírce by mělo dojít již v noci na čtvrtek mezi 2:00 a 3:00 SEČ (19:00 až 20:00 místního času). Dá se očekávat, že v této době dojde k převozu dokončené testovací nádrže z montážní oblasti na startovní rampu.

Zde tato zmenšená nádrž podstoupí zkoušky tlakování, při kterých bude vystavena provoznímu tlaku. Tyto zkoušky mají za úkol prověřit odolnost její konstrukce, aby se pokud možno minimalizovala možnost roztržení svarů, ke kterému došlo u Starship Mk 1.

Aktualizace 8. ledna 18:35
Podle aktuálních informací se zdá, že nádrž byla znovu rozdělena na dvě části.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…49602.0;attach=1604989;image
https://pbs.twimg.com/media/ENu23ZQWkAA-R0c?format=jpg&name=small

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před

Proběhne testování na zjištění meze pevnosti nádrže? Předpokládám, že ne.
Není jistota, že by minimálně část vršku spadla na nádrže za bermou na západ od standu. Minule měli s Mk1 velké štěstí, že se jim vrchlík nezabořil směrem na západ do nádrží s kapalným kyslíkem a metanem, ale letěl na sever a zabořil se do pískobahna.

Všimli jste si také, že betonová „launchstand“ plocha byla obestavěna na okrajích betonovými zátarasy?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Vladimir Todt

To nevím, Chris Bergin píše jen: mated ahead transportation on the RollLift for a tanking test

Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

pro dnešek je to stejně jedno, zase tu testovací nádrž rozebrali. 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Vladimir Todt

Třeba dělali jen fit check.

Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

To ano, ale když jsem večer a v noci při práci po očku koukal na video, tak se mi zdálo, že i svařovali. Pak toho nechali. Asi to nesedí přesně. Tady jde o milimetry a i méně. Problémy v cm jsou neakceptovatelné. Pak by část sváru byla napínána více a praskla by klidně i jen při pracovním tlaku.
Ono se to nezdá, ale pro představu na LabPadre foru jsem jim spočítal, že např. 9 m průměrný prstenec oceli 301 se při rodílu teploty o 15 °C (10 nad ránem 25 ve dne) změní v průměru o cca 2 mm. A plechy mají 4 mm tloušťku. A už s tím je problém. A to nepočítám nepřesnost obvodu při odřezání před svařením. Sice zde jde asi o problém rovnosti hrany skruže, ale + možná i průměru a zvlnění okraje.

Na jednom zoomu bylo vidět jak přesně byly na skružích napsány průměry. Např. 9,07 a 8,95 nebo tak nějak.

gg
gg
4 let před
Odpověď  Vladimir Todt

Čekal bych, že aerodynamika letícího plechu je otřesná a navíc že poškodit nádrže s kyslíkem nebo metanem, pokud nejsou pod čistě atmosférickým tlakem, nebude tak úplně jednoduché (viz onu slavnou anekdotu o bouchání do natlakovaného Centauru kladivem).

Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před

Dnešní uzavírka zrušena.

chello
chello
4 let před

Ta deformace při zvednutí vrchlíku se skruží mě celkem překvapila. Vpasování horní části tak nějak přesně bylo celkem umění 🙂

Samo2
Samo2
4 let před
Odpověď  chello

Predtým na Mk-1 použili podstatne hrubší materiál, toto má okolo 4 mm.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  milan,m,

Díky za odkaz!

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.