sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

4iG

Maďarský poskytovatel komunikačních služeb 4iG souhlasil s investicí 100 milionů dolarů do americké společnosti Axiom Space, která se zabývá vývojem vesmírných stanic, a rozšíří tak svou působnost v kosmickém průmyslu.

NASA

Bezpečnostní poradci NASA doporučují, aby agentura přehodnotila architekturu přistání na Měsíci pro misi Artemis a také to, jakým způsobem agentura řeší incidenty. Jako příklad uvedli zkušební let Starlineru.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Skyrora XL – další hráč na trhu malých nosičů

Britská společnost Skyrora se na svém Twitteru pochlubila tím, že zákazníci si mohu objednávat vynesení nákladů už na rok 2022. Jelikož jsme se tomuto nosiči ještě nevěnovali, přichází nyní ideální chvilka, abychom se zmínili o očekávaných parametrech. Raketa Skyrora XL se bude řadit mezi malé a lehké nosné rakety. Jejím úkolem má být vynášení malých družic na heliosynchronní dráhy ve výšce 500 – 1000 kilometrů a na dráhy polární ve výšce 200 – 1000 kilometrů, přičemž nosnost na polární dráhu ve výšce 600 km by měla být 320 kg.

Skyrora XL
Skyrora XL
Zdroj: https://www.skyrora.com/

Firma uvedla, že startovní rampu již buduje, ale neuvedla, kde přesně. V letošním roce bychom se měli dočkat letové zkoušky menší suborbitální rakety Skyrora-1 s motorem na peroxid vodíku a letecký petrolej, která vynese do výšky 90 kilometrů náklad vážící maximálně 100 kg. Nejdříve ve čtvrtém čtvrtletí roku 2021 by měla mít testovací premiéru silnější třístupňová raketa Skyrora XL, která se má vyrábět čistě z britských součástek. Na prvním stupni najdeme devět motorů na peroxid vodíku a letecký petrolej.  Každý z motorů vyvine na hladině moře tah 70 kN, ve vakuu pak 79,9 kN. Rychlost spalin má být na hladině moře 2 454 m/s a ve vakuu 2 794 m/s. Stupeň má v prázdném stavu 2,6 tuny a pojme 32 tun paliva a okysličovadla.

Na druhém stupni bude jeden motor na stejnou pohonnou směs s tahem 85,5 kN při rychlosti spalin 3001 m/s ve vakuu. Jeho prázdná hmotnost bude jen pár desítek kilogramů nad jednou tunou a do nádrží se vejde 7,5 tuny pohonných látek. I třetí stupeň má mít motor na stejnou směs a jeho tah bude 3,5 kN s rychlostí spalin 3 004 m/s. V prázdném stavu má vážit 220 kg a pojme 527 kg pohonných látek.

Zdroje informací:
https://4e71d6ec-f568-4aab-bbea-9bd43304336d.filesusr.com/
https://www.skyrora.com/
https://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
https://www.verdict.co.uk/wp-content/uploads/2019/10/Skyrora-1440×731.jpg
https://static.wixstatic.com/…usm_0.66_1.00_0.01/Skyrora%20XL_02.webp
https://static.wixstatic.com/…/w_300,h_300,al_c,q_85/III.webp
https://static.wixstatic.com/…/w_250,h_250,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01/II.webp
https://static.wixstatic.com/…/w_233,h_200,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01/III.webp

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
tonda
tonda
5 let před

Možná že už poletí z toho kosmodromu,který má vzniknout na severu Skotska.

Asdf
Asdf
5 let před
Odpověď  tonda

Skyrora jako slovní hříčka sky + aurora? 🙂

Asdf
Asdf
5 let před
Odpověď  Asdf

To mělo být do hlavního vlákna.

Matouš Klugar
Matouš Klugar
5 let před

Kosmodrom bzy měl vzniknout vedle Cornwall Airport Newquay podle: https://www.insider.co.uk/news/edinburgh-firm-skyrora-closer-first-13966177

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Matouš Klugar

Díky moc za doplnění!

Josef
Josef
5 let před

Je zajímavé, že motory pracují s uzavřeným cyklem, to je u tak malých motorů nečekané. Pokud k pohonu turbočerpadla používají produkty rozkladu peroxidu vodíku (starý princip od von Brauna) a spojili to s uzavřeným cyklem je to šikovná inovace. Producenti malých raket (např. Electron se svými čerpadly na baterky) mají docela inovativní nápady. Snad budou mít i dostatek zákazníků.

Kraky
Kraky
5 let před

Zajímavá raketa,navíc díly z kompositů se mají dělat v Bratislavě.
Jen mi nesedí ty rychlosti spalin… 3km/s je málo,když orbitální rychlost musí být skoro 8km/s?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Kraky

Rychlost spalin z raketového motoru přece s orbitální rychlostí přímo nesouvisí. Stačí, aby byl tah vyšší než přitažlivost a pak už raketa postupně zrychluje – ta rychlost spalin je přece vztažena vůči ní.

Kraky
Kraky
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

díky, zase nějaká mezera zacelena 🙂

antocyanin
antocyanin
5 let před
Odpověď  Kraky

To je prave ten duvod, proc musi mit rakety tolik stupnu a proc jsou tak obrovske na relativne maly vyneseny naklad.

Kdyby mely spaliny 8km/s, tak neni problem se s jednim stupnem dostat ze zeme az na orbitu jako ve sci-fi.

Dan
Dan
5 let před
Odpověď  Kraky

Přeberte si to tak, že těch 8 km/s je relativní rychlost vůči zemskému povrchu. Sama raketa vůči sobě (ehm…) má rychlost nulovou a tak má možnost zrychlovat vypuzováním pracovní látky, ať je rychlost té látky jakákoli. Jinými slovy, všechny inerciální soustavy jsou si navzájem rovny. Rychlost výtoku pracovní látky je to, čemu se říká specifický impuls – vizte https://www.kosmonautix.cz/2016/11/specificky-impuls-neni-nepochopitelny-strasak/

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.