Britská společnost Skyrora se na svém Twitteru pochlubila tím, že zákazníci si mohu objednávat vynesení nákladů už na rok 2022. Jelikož jsme se tomuto nosiči ještě nevěnovali, přichází nyní ideální chvilka, abychom se zmínili o očekávaných parametrech. Raketa Skyrora XL se bude řadit mezi malé a lehké nosné rakety. Jejím úkolem má být vynášení malých družic na heliosynchronní dráhy ve výšce 500 – 1000 kilometrů a na dráhy polární ve výšce 200 – 1000 kilometrů, přičemž nosnost na polární dráhu ve výšce 600 km by měla být 320 kg.
Firma uvedla, že startovní rampu již buduje, ale neuvedla, kde přesně. V letošním roce bychom se měli dočkat letové zkoušky menší suborbitální rakety Skyrora-1 s motorem na peroxid vodíku a letecký petrolej, která vynese do výšky 90 kilometrů náklad vážící maximálně 100 kg. Nejdříve ve čtvrtém čtvrtletí roku 2021 by měla mít testovací premiéru silnější třístupňová raketa Skyrora XL, která se má vyrábět čistě z britských součástek. Na prvním stupni najdeme devět motorů na peroxid vodíku a letecký petrolej. Každý z motorů vyvine na hladině moře tah 70 kN, ve vakuu pak 79,9 kN. Rychlost spalin má být na hladině moře 2 454 m/s a ve vakuu 2 794 m/s. Stupeň má v prázdném stavu 2,6 tuny a pojme 32 tun paliva a okysličovadla.
Na druhém stupni bude jeden motor na stejnou pohonnou směs s tahem 85,5 kN při rychlosti spalin 3001 m/s ve vakuu. Jeho prázdná hmotnost bude jen pár desítek kilogramů nad jednou tunou a do nádrží se vejde 7,5 tuny pohonných látek. I třetí stupeň má mít motor na stejnou směs a jeho tah bude 3,5 kN s rychlostí spalin 3 004 m/s. V prázdném stavu má vážit 220 kg a pojme 527 kg pohonných látek.
Zdroje informací:
https://4e71d6ec-f568-4aab-bbea-9bd43304336d.filesusr.com/
https://www.skyrora.com/
https://en.wikipedia.org/
Zdroje obrázků:
https://www.verdict.co.uk/wp-content/uploads/2019/10/Skyrora-1440×731.jpg
https://static.wixstatic.com/…usm_0.66_1.00_0.01/Skyrora%20XL_02.webp
https://static.wixstatic.com/…/w_300,h_300,al_c,q_85/III.webp
https://static.wixstatic.com/…/w_250,h_250,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01/II.webp
https://static.wixstatic.com/…/w_233,h_200,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01/III.webp
Možná že už poletí z toho kosmodromu,který má vzniknout na severu Skotska.
Skyrora jako slovní hříčka sky + aurora? 🙂
To mělo být do hlavního vlákna.
Kosmodrom bzy měl vzniknout vedle Cornwall Airport Newquay podle: https://www.insider.co.uk/news/edinburgh-firm-skyrora-closer-first-13966177
Díky moc za doplnění!
Je zajímavé, že motory pracují s uzavřeným cyklem, to je u tak malých motorů nečekané. Pokud k pohonu turbočerpadla používají produkty rozkladu peroxidu vodíku (starý princip od von Brauna) a spojili to s uzavřeným cyklem je to šikovná inovace. Producenti malých raket (např. Electron se svými čerpadly na baterky) mají docela inovativní nápady. Snad budou mít i dostatek zákazníků.
Zajímavá raketa,navíc díly z kompositů se mají dělat v Bratislavě.
Jen mi nesedí ty rychlosti spalin… 3km/s je málo,když orbitální rychlost musí být skoro 8km/s?
Rychlost spalin z raketového motoru přece s orbitální rychlostí přímo nesouvisí. Stačí, aby byl tah vyšší než přitažlivost a pak už raketa postupně zrychluje – ta rychlost spalin je přece vztažena vůči ní.
díky, zase nějaká mezera zacelena 🙂
To je prave ten duvod, proc musi mit rakety tolik stupnu a proc jsou tak obrovske na relativne maly vyneseny naklad.
Kdyby mely spaliny 8km/s, tak neni problem se s jednim stupnem dostat ze zeme az na orbitu jako ve sci-fi.
Přeberte si to tak, že těch 8 km/s je relativní rychlost vůči zemskému povrchu. Sama raketa vůči sobě (ehm…) má rychlost nulovou a tak má možnost zrychlovat vypuzováním pracovní látky, ať je rychlost té látky jakákoli. Jinými slovy, všechny inerciální soustavy jsou si navzájem rovny. Rychlost výtoku pracovní látky je to, čemu se říká specifický impuls – vizte https://www.kosmonautix.cz/2016/11/specificky-impuls-neni-nepochopitelny-strasak/