sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Skyrora XL – další hráč na trhu malých nosičů

Britská společnost Skyrora se na svém Twitteru pochlubila tím, že zákazníci si mohu objednávat vynesení nákladů už na rok 2022. Jelikož jsme se tomuto nosiči ještě nevěnovali, přichází nyní ideální chvilka, abychom se zmínili o očekávaných parametrech. Raketa Skyrora XL se bude řadit mezi malé a lehké nosné rakety. Jejím úkolem má být vynášení malých družic na heliosynchronní dráhy ve výšce 500 – 1000 kilometrů a na dráhy polární ve výšce 200 – 1000 kilometrů, přičemž nosnost na polární dráhu ve výšce 600 km by měla být 320 kg.

Skyrora XL
Skyrora XL
Zdroj: https://www.skyrora.com/

Firma uvedla, že startovní rampu již buduje, ale neuvedla, kde přesně. V letošním roce bychom se měli dočkat letové zkoušky menší suborbitální rakety Skyrora-1 s motorem na peroxid vodíku a letecký petrolej, která vynese do výšky 90 kilometrů náklad vážící maximálně 100 kg. Nejdříve ve čtvrtém čtvrtletí roku 2021 by měla mít testovací premiéru silnější třístupňová raketa Skyrora XL, která se má vyrábět čistě z britských součástek. Na prvním stupni najdeme devět motorů na peroxid vodíku a letecký petrolej.  Každý z motorů vyvine na hladině moře tah 70 kN, ve vakuu pak 79,9 kN. Rychlost spalin má být na hladině moře 2 454 m/s a ve vakuu 2 794 m/s. Stupeň má v prázdném stavu 2,6 tuny a pojme 32 tun paliva a okysličovadla.

Na druhém stupni bude jeden motor na stejnou pohonnou směs s tahem 85,5 kN při rychlosti spalin 3001 m/s ve vakuu. Jeho prázdná hmotnost bude jen pár desítek kilogramů nad jednou tunou a do nádrží se vejde 7,5 tuny pohonných látek. I třetí stupeň má mít motor na stejnou směs a jeho tah bude 3,5 kN s rychlostí spalin 3 004 m/s. V prázdném stavu má vážit 220 kg a pojme 527 kg pohonných látek.

Zdroje informací:
https://4e71d6ec-f568-4aab-bbea-9bd43304336d.filesusr.com/
https://www.skyrora.com/
https://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
https://www.verdict.co.uk/wp-content/uploads/2019/10/Skyrora-1440×731.jpg
https://static.wixstatic.com/…usm_0.66_1.00_0.01/Skyrora%20XL_02.webp
https://static.wixstatic.com/…/w_300,h_300,al_c,q_85/III.webp
https://static.wixstatic.com/…/w_250,h_250,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01/II.webp
https://static.wixstatic.com/…/w_233,h_200,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01/III.webp

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
tonda
tonda
4 let před

Možná že už poletí z toho kosmodromu,který má vzniknout na severu Skotska.

Asdf
Asdf
4 let před
Odpověď  tonda

Skyrora jako slovní hříčka sky + aurora? 🙂

Asdf
Asdf
4 let před
Odpověď  Asdf

To mělo být do hlavního vlákna.

Matouš Klugar
Matouš Klugar
4 let před

Kosmodrom bzy měl vzniknout vedle Cornwall Airport Newquay podle: https://www.insider.co.uk/news/edinburgh-firm-skyrora-closer-first-13966177

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Matouš Klugar

Díky moc za doplnění!

Josef
Josef
4 let před

Je zajímavé, že motory pracují s uzavřeným cyklem, to je u tak malých motorů nečekané. Pokud k pohonu turbočerpadla používají produkty rozkladu peroxidu vodíku (starý princip od von Brauna) a spojili to s uzavřeným cyklem je to šikovná inovace. Producenti malých raket (např. Electron se svými čerpadly na baterky) mají docela inovativní nápady. Snad budou mít i dostatek zákazníků.

Kraky
Kraky
4 let před

Zajímavá raketa,navíc díly z kompositů se mají dělat v Bratislavě.
Jen mi nesedí ty rychlosti spalin… 3km/s je málo,když orbitální rychlost musí být skoro 8km/s?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Kraky

Rychlost spalin z raketového motoru přece s orbitální rychlostí přímo nesouvisí. Stačí, aby byl tah vyšší než přitažlivost a pak už raketa postupně zrychluje – ta rychlost spalin je přece vztažena vůči ní.

Kraky
Kraky
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

díky, zase nějaká mezera zacelena 🙂

antocyanin
antocyanin
4 let před
Odpověď  Kraky

To je prave ten duvod, proc musi mit rakety tolik stupnu a proc jsou tak obrovske na relativne maly vyneseny naklad.

Kdyby mely spaliny 8km/s, tak neni problem se s jednim stupnem dostat ze zeme az na orbitu jako ve sci-fi.

Dan
Dan
4 let před
Odpověď  Kraky

Přeberte si to tak, že těch 8 km/s je relativní rychlost vůči zemskému povrchu. Sama raketa vůči sobě (ehm…) má rychlost nulovou a tak má možnost zrychlovat vypuzováním pracovní látky, ať je rychlost té látky jakákoli. Jinými slovy, všechny inerciální soustavy jsou si navzájem rovny. Rychlost výtoku pracovní látky je to, čemu se říká specifický impuls – vizte https://www.kosmonautix.cz/2016/11/specificky-impuls-neni-nepochopitelny-strasak/

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.