sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

První krok ke znovupoužitelnosti Electronu

Raketa Electron měla na svou desátou misi pojmenovanou „Running out of fingers“ (v překladu něco jako Dochází nám prsty – pozn. aut.) měla původně odstartovat už v pátek, ale kvůli závadě na pozemním vybavení (přívodní rozvody pro druhý stupeň) se start odložil na zatím neupřesněný termín. Jde o sdílenou misi, při které bude vyneseno sedm malých družic, z nichž šest vyrobila anglická firma Alba Orbital. Velice zajímavá je však skutečnost, že při tomto startu se firma Rocket Lab pokusí o první významný krok ke znovupoužitelnost své malé rakety.

Družice firmy Alba Orbital jsou integrovány na dodatečný horní stupeň kick-stage.
Družice firmy Alba Orbital jsou integrovány na dodatečný horní stupeň kick-stage.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Na misi letí třeba družice Unicorn 2B a Unicorn 2C, které vyvinula právě firma Alba Orbital ve spolupráci s Evropskou kosmickou agenturou. Tato dvojice má otestovat chování družicové platformy Unicorn-2 od firmy Alba Orbital, která by tuto technologii v budoucnu ráda poskytla případným zájemcům. Zbylé čtyři družice postavené firmou Alba Orbital, jsou ATL-1, pro maďarskou firmu ATL limited, která má testovat tepelnou ochranu, dále SMOG-P pro Budapešťskou technickou univerzitu k měření uměle vytvořeného elektromagnetického znečištění. Alba Orbital postavila i družici FossaSat-1, která má vyzkoušet nový typ dalekonosné radiofrekvenční komunikační techniky, která by se dala využít ke sdílení vzdělávacích informací z oběžné dráhy. Výčet produktů firmy Alba Orbital uzavírá TRSI-Sat navržený v Německu, který má zkoušet nové technologie.

Vizualizace družice ALE-2 při uvolňování kuliček, které shoří v atmosféře.
Vizualizace družice ALE-2 při uvolňování kuliček, které shoří v atmosféře.
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Sedmou družicí je ALE-2, kterou postavila firma ALE Coz Tokya, pro kterou zajistila start na Electronu společnost spaceflight inc. Zkratka ALE, která se objevuje jak v názvu družice, tak i firmy vychází z anglického Astro Live Experiences. Cíl této malé firmy je velmi neobvyklý – díky vystřelování drobných kusů z mateřské družice vytvářet umělé meteorické deště. Tato družice váží 75 kilogramů a navazuje na první prototyp ALE-1 vypuštěný začátkem letošního roku.

Jak již bylo uvedeno v začátku, tato mise je pro firmu Rocket Lab dvojnásobně významná – nejen že se jejich raketa dočkala desátého startu, ale také touto misí začnou první krůčky ke znovupoužitelnosti prvního stupně. Šéf firmy, Peter Beck, už před několika měsíci uvedl, že Rocket Lab tuto novinku připravuje. Výhodou by mělo být nejen snížení nákladů na start, ale usnadní se tím i cesta k cíli, který firma má – startovní kadenci jedné rakety týdně.

První stupeň Electronu nemá k dispozici dostatek pohonných látek či jiných prostředků, aby mohl provádět motorický vstup do atmosféry a přistání, jako to dělá Falcon 9 od SpaceX, takže firma musela hledat jinou cestu. Nakonec vsadili na záchranu stupně ještě ve vzduchu. Jakmile se první stupeň oddělí od druhého, začne padat k Zemi, vstoupí do atmosféry, vystřelí padák a následně jej zachytí helikoptéra, která se postará o přesun na pevninu.

Electron však nikdy nebyl na nic podobného stavěný. Jde navíc o poměrně neortodoxní metodu, která s sebou přinesla i nutnost některých změn a úprav prvního stupně. Na minulých misích raket Electron letěla hlavně zařízení, která pomáhala sbírat údaje o chování prvního stupně. U aktuální mise nás čeká premiéra souboru vylepšení, který Rocket Lab označuje jako Block. Podle dostupných informací má být stupeň vybaven korekčními tryskami RCS, nebo řídícím a navigačním hardwarem pro přenos telemetrie v pásmu S. Co se týče padáku, který by měl být součástí příštích misí, tak u aktuální mise není jisté, zda je či není přítomen.

Při aktuální misi ale nezažije premiéru jen vylepšený Electron, který vykročí vstříc snahám o znovupoužitelnost. Firma Rocket Lab se před pár dny pochlubila na Twitteru novou anténou na kosmodromu Mahia. Ta má být využívána především ke sledování oddělování dodatečného stupně kick-stage při oddělení od druhého stupně rakety, ale dá se samozřejmě využít i k jiným účelům včetně zachytávání signálu z prvního stupně, který bude prolétávat atmosférou.

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/11/EKg7PpaWwAEDxBc.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/11/EKaCfnxUUAA_hvU.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/1a6555a5f3747bc6a33bf9712f73a500.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
tonda
tonda
4 let před

Tak to je zajímavé.Nebude používat žádný motorický zpomalovací zážeh před vstupem do hustých vrstev atmosféry jako Falcon 9.Jsem zvědavý,jak to přežije.Díky za článek!

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  tonda

Je to tak, bude to těžké.

Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před
Odpověď  tonda

Podobně by neměl zpomalovat ani SH, ale ten bude z oceli. Electron je z kompozitu. Bude muset mít na zadku u motorů dobrý tepelný štít a povrchovou úpravu.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
4 let před
Odpověď  tonda

Electron má výhodnější poměr plochy a hmotnosti než Falcon9, brzdění je jednodušší.

pbpitko
pbpitko
4 let před

Teším sa, Držme palce !

zargos
zargos
4 let před

Suchá hmotnost I.stupně je 950 kg,takže zrealizovat se to dá. Akorát to bude trochu větší drama než ve videu,ale zajímavé to bude určitě. To by pak časem asi přestali odhazovat i baterie.

Vojta
Vojta
4 let před
Odpověď  zargos

Pokud vím, tak se baterie odhazují jen na druhém stupni. Navíc budou nejspíš složené z primárních článků, které nepůjdou nabít. Recyklace ale oproti neřízenému dopadu do moře určit škodit nebude.

Pavelll
Pavelll
4 let před

Hmm, zajimavy koncept, drzim palce Rocket Labu! 🙂 A doufam, ze se smerem k znovupouzitelnisti brzy pohnou i evropsti vyrobci raket.

Miloš
Miloš
4 let před

Úchvatná animácia. Priznám sa moc to nesledujem. Už sa im niečo také podarilo?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Miloš

Nikoliv, jak se píše v článku, teprve při nadcházejícím startu přijde první testovací krok.

Marek
Marek
4 let před

Co si pamatuju z rozhovoru s Peterem Beckem, tak snížení ceny startu rozhodně není cílem a nejspíš ani nenastane. Ony ty úpravy, zachytávání a příprava na další start taky něco stojí a Electron už je velmy levná raketa. Hlavním cílem je právě zvýšení kadence startů bez nutnosti výrazně navyšovat výrobní kapacity.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Marek

Částečně máte pravdu, ale díky znovupoužitelnosti nebudou muset vyrábět tolik stupňů, takže se ušetří na výrobě (byť i záchrana něco stojí), takže by k nějaké úspoře dojít mohlo.

Radoslav Karásek
Radoslav Karásek
4 let před

Nevidel niekto niekde info o koľko sa týmto zníži nosnosť? Predsa len padáky, trysky (s palivom), pyropatrony, a ktovie čo ešte všetko, niečo vážiť bude a u rakety, ktorá má nosnosť cca 200 kg to može byť celkom významné.
Trochu predpokladám, že sa nebude zachraňovať vždy ako u SX

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před

Samozřejmě, i to je možné. Na druhou stranu využijete veškeré pohonné látky. Domnívám se, že procentuální snížení nosnosti bude u Electronu menší než u Falconu.

Dan
Dan
4 let před

Snížení nosnosti tam sice bude, ale určitě ne rovné navýšení hmotnosti prvního stupně. Těch 200 kg by se počítalo, kdyby se ty padáky apod tahaly až na orbitu. Ale ony se odpojí spolu s prvním stupněm, druhého se to netýká.

Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před

Jen aby nakonec nezjistili to co SpaceX u F9. Ale Electron je proti F9 mnohem menší a lehčí, tak by to s vrtulníkem snad mohlo fungovat.

Krtek šatní
Krtek šatní
4 let před

Start „se odložil“? Nebo byl odložen?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Krtek šatní

Nezlobte se, ale tohle mi přijde jako naprosto zbytečná otázka. Domnívám se, že každý rozumný člověk chápe, jak je to myšleno. Pouze někteří lidé mají nutkavou potřebu se v takových věcech rýpat, ale to je problém jejich, nikoliv náš. Zkuste příště, prosím, komentovat trochu rozumněji, díky za pochopení.

Dan
Dan
4 let před
Odpověď  Krtek šatní

Neusilujete o získání Řádu první třídy se zlatými zmizíky a dubovými propiskami, že ne? 🙂 Jasně, máte pravdu, že start se sám odložit nemůže a trpný rod je na místě, ale sama o sobě tato formulace informaci nikterak nezkreslila.

Jiný Honza
Jiný Honza
4 let před

To je dobrá zpráva. A teď ještě třetího odvážného do party, co to přistání zkusí s křídly.

Pavel82
Pavel82
2 let před

Hezké video, mám jen jeden dotaz, obecný dotaz k podobným animacím. Vždy to na těch animacích vypadá jako by ten první stupeň a je jedno jestli je Electron nebo F9 (u toho dochází aspoň k brždění před vstupem do husté vrstvy atmosféry) vypadá jako by na té oběžné dráze začali po oddělení prostě couvat na místo startu. Proč, když ty stupně pokračují ve své trajektorii letu prakticky na balistické křivce. Jo jsem asi rýpal, ale musel jsem se zeptat, jelikož už mě to vrtá hlavou několik podobných animací zpět.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Pavel82

Je to jen umělecká licence. Myslím, že tím autoři chtějí ukázat, že horní stupeň s nákladem letí dál (a s ním i kamera).

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.