Raketa Electron měla na svou desátou misi pojmenovanou „Running out of fingers“ (v překladu něco jako Dochází nám prsty – pozn. aut.) měla původně odstartovat už v pátek, ale kvůli závadě na pozemním vybavení (přívodní rozvody pro druhý stupeň) se start odložil na zatím neupřesněný termín. Jde o sdílenou misi, při které bude vyneseno sedm malých družic, z nichž šest vyrobila anglická firma Alba Orbital. Velice zajímavá je však skutečnost, že při tomto startu se firma Rocket Lab pokusí o první významný krok ke znovupoužitelnost své malé rakety.
Na misi letí třeba družice Unicorn 2B a Unicorn 2C, které vyvinula právě firma Alba Orbital ve spolupráci s Evropskou kosmickou agenturou. Tato dvojice má otestovat chování družicové platformy Unicorn-2 od firmy Alba Orbital, která by tuto technologii v budoucnu ráda poskytla případným zájemcům. Zbylé čtyři družice postavené firmou Alba Orbital, jsou ATL-1, pro maďarskou firmu ATL limited, která má testovat tepelnou ochranu, dále SMOG-P pro Budapešťskou technickou univerzitu k měření uměle vytvořeného elektromagnetického znečištění. Alba Orbital postavila i družici FossaSat-1, která má vyzkoušet nový typ dalekonosné radiofrekvenční komunikační techniky, která by se dala využít ke sdílení vzdělávacích informací z oběžné dráhy. Výčet produktů firmy Alba Orbital uzavírá TRSI-Sat navržený v Německu, který má zkoušet nové technologie.
Sedmou družicí je ALE-2, kterou postavila firma ALE Coz Tokya, pro kterou zajistila start na Electronu společnost spaceflight inc. Zkratka ALE, která se objevuje jak v názvu družice, tak i firmy vychází z anglického Astro Live Experiences. Cíl této malé firmy je velmi neobvyklý – díky vystřelování drobných kusů z mateřské družice vytvářet umělé meteorické deště. Tato družice váží 75 kilogramů a navazuje na první prototyp ALE-1 vypuštěný začátkem letošního roku.
Jak již bylo uvedeno v začátku, tato mise je pro firmu Rocket Lab dvojnásobně významná – nejen že se jejich raketa dočkala desátého startu, ale také touto misí začnou první krůčky ke znovupoužitelnosti prvního stupně. Šéf firmy, Peter Beck, už před několika měsíci uvedl, že Rocket Lab tuto novinku připravuje. Výhodou by mělo být nejen snížení nákladů na start, ale usnadní se tím i cesta k cíli, který firma má – startovní kadenci jedné rakety týdně.
První stupeň Electronu nemá k dispozici dostatek pohonných látek či jiných prostředků, aby mohl provádět motorický vstup do atmosféry a přistání, jako to dělá Falcon 9 od SpaceX, takže firma musela hledat jinou cestu. Nakonec vsadili na záchranu stupně ještě ve vzduchu. Jakmile se první stupeň oddělí od druhého, začne padat k Zemi, vstoupí do atmosféry, vystřelí padák a následně jej zachytí helikoptéra, která se postará o přesun na pevninu.
Electron však nikdy nebyl na nic podobného stavěný. Jde navíc o poměrně neortodoxní metodu, která s sebou přinesla i nutnost některých změn a úprav prvního stupně. Na minulých misích raket Electron letěla hlavně zařízení, která pomáhala sbírat údaje o chování prvního stupně. U aktuální mise nás čeká premiéra souboru vylepšení, který Rocket Lab označuje jako Block. Podle dostupných informací má být stupeň vybaven korekčními tryskami RCS, nebo řídícím a navigačním hardwarem pro přenos telemetrie v pásmu S. Co se týče padáku, který by měl být součástí příštích misí, tak u aktuální mise není jisté, zda je či není přítomen.
Při aktuální misi ale nezažije premiéru jen vylepšený Electron, který vykročí vstříc snahám o znovupoužitelnost. Firma Rocket Lab se před pár dny pochlubila na Twitteru novou anténou na kosmodromu Mahia. Ta má být využívána především ke sledování oddělování dodatečného stupně kick-stage při oddělení od druhého stupně rakety, ale dá se samozřejmě využít i k jiným účelům včetně zachytávání signálu z prvního stupně, který bude prolétávat atmosférou.
Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/11/EKg7PpaWwAEDxBc.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/11/EKaCfnxUUAA_hvU.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/1a6555a5f3747bc6a33bf9712f73a500.jpg
Tak to je zajímavé.Nebude používat žádný motorický zpomalovací zážeh před vstupem do hustých vrstev atmosféry jako Falcon 9.Jsem zvědavý,jak to přežije.Díky za článek!
Je to tak, bude to těžké.
Podobně by neměl zpomalovat ani SH, ale ten bude z oceli. Electron je z kompozitu. Bude muset mít na zadku u motorů dobrý tepelný štít a povrchovou úpravu.
Electron má výhodnější poměr plochy a hmotnosti než Falcon9, brzdění je jednodušší.
Teším sa, Držme palce !
Suchá hmotnost I.stupně je 950 kg,takže zrealizovat se to dá. Akorát to bude trochu větší drama než ve videu,ale zajímavé to bude určitě. To by pak časem asi přestali odhazovat i baterie.
Pokud vím, tak se baterie odhazují jen na druhém stupni. Navíc budou nejspíš složené z primárních článků, které nepůjdou nabít. Recyklace ale oproti neřízenému dopadu do moře určit škodit nebude.
Hmm, zajimavy koncept, drzim palce Rocket Labu! 🙂 A doufam, ze se smerem k znovupouzitelnisti brzy pohnou i evropsti vyrobci raket.
Úchvatná animácia. Priznám sa moc to nesledujem. Už sa im niečo také podarilo?
Nikoliv, jak se píše v článku, teprve při nadcházejícím startu přijde první testovací krok.
Co si pamatuju z rozhovoru s Peterem Beckem, tak snížení ceny startu rozhodně není cílem a nejspíš ani nenastane. Ony ty úpravy, zachytávání a příprava na další start taky něco stojí a Electron už je velmy levná raketa. Hlavním cílem je právě zvýšení kadence startů bez nutnosti výrazně navyšovat výrobní kapacity.
Částečně máte pravdu, ale díky znovupoužitelnosti nebudou muset vyrábět tolik stupňů, takže se ušetří na výrobě (byť i záchrana něco stojí), takže by k nějaké úspoře dojít mohlo.
Nevidel niekto niekde info o koľko sa týmto zníži nosnosť? Predsa len padáky, trysky (s palivom), pyropatrony, a ktovie čo ešte všetko, niečo vážiť bude a u rakety, ktorá má nosnosť cca 200 kg to može byť celkom významné.
Trochu predpokladám, že sa nebude zachraňovať vždy ako u SX
Samozřejmě, i to je možné. Na druhou stranu využijete veškeré pohonné látky. Domnívám se, že procentuální snížení nosnosti bude u Electronu menší než u Falconu.
Snížení nosnosti tam sice bude, ale určitě ne rovné navýšení hmotnosti prvního stupně. Těch 200 kg by se počítalo, kdyby se ty padáky apod tahaly až na orbitu. Ale ony se odpojí spolu s prvním stupněm, druhého se to netýká.
Jen aby nakonec nezjistili to co SpaceX u F9. Ale Electron je proti F9 mnohem menší a lehčí, tak by to s vrtulníkem snad mohlo fungovat.
Start „se odložil“? Nebo byl odložen?
Nezlobte se, ale tohle mi přijde jako naprosto zbytečná otázka. Domnívám se, že každý rozumný člověk chápe, jak je to myšleno. Pouze někteří lidé mají nutkavou potřebu se v takových věcech rýpat, ale to je problém jejich, nikoliv náš. Zkuste příště, prosím, komentovat trochu rozumněji, díky za pochopení.
Neusilujete o získání Řádu první třídy se zlatými zmizíky a dubovými propiskami, že ne? 🙂 Jasně, máte pravdu, že start se sám odložit nemůže a trpný rod je na místě, ale sama o sobě tato formulace informaci nikterak nezkreslila.
To je dobrá zpráva. A teď ještě třetího odvážného do party, co to přistání zkusí s křídly.
Hezké video, mám jen jeden dotaz, obecný dotaz k podobným animacím. Vždy to na těch animacích vypadá jako by ten první stupeň a je jedno jestli je Electron nebo F9 (u toho dochází aspoň k brždění před vstupem do husté vrstvy atmosféry) vypadá jako by na té oběžné dráze začali po oddělení prostě couvat na místo startu. Proč, když ty stupně pokračují ve své trajektorii letu prakticky na balistické křivce. Jo jsem asi rýpal, ale musel jsem se zeptat, jelikož už mě to vrtá hlavou několik podobných animací zpět.
Je to jen umělecká licence. Myslím, že tím autoři chtějí ukázat, že horní stupeň s nákladem letí dál (a s ním i kamera).