Exploze texaského prototypu Starship

Osud nám někdy chystá pěkně nečekané změny – včera odpoledne jsme Vám přinesli článek s fotografiemi, který rekapituloval postup prací na testovacím prototypu lodi Starship Mk 1, který SpaceX buduje v jižním Texasu na základně Boca Chica – jen o pár hodin později se firma pustila do další tlakové zkoušky, kterou však konstrukce nevydržela. Došlo k explozi, která výrazně poškodila spodní část prototypu a je otázkou, jaký bude další osud tohoto konkrétního exempláře. Náš článek vychází jen pár desítek minut po události, přesto se pokusíme celou událost zrekapitulovat a podíváme se i na možný další vývoj.

Tlakové zkoušky prováděla SpaceX už u testovacího zařízení Starhopper a jejich úkol je jasný – prověřit, že svařená konstrukce nádrží a těla rakety v jedno, je dostatečně těsná a že udrží očekávaný vnitřní tlak. Z logických důvodů se nečeká až na skutečné pohonné látky. Pokud by totiž byla v konstrukci nějaká netěsnost, bude lepší ji odhalit něčím, co nehoří. V nádržích Starship má být při ostrém provozu kapalný kyslík a kapalný metan, ale pro tlakové zkoušky se používá s největší pravděpodobností kapalný dusík.

Série fotek ukazuje, jak tlakování nádrží vyrovnalo některé nerovnosti na povrchu pláště Starship Mk 1.

Série fotek ukazuje, jak tlakování nádrží vyrovnalo některé nerovnosti na povrchu pláště Starship Mk 1.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

U Starship Mk 1 proběhla před osudným výbuchem minimálně jedna tlaková zkouška, která vyhladila některé povrchové nerovnosti povrchu. V době exploze byla ještě Starship Mk 1 rozdělena na dvě části – horní část s kachními křídly je zatím v montážní části, na startovním stole stála pouze spodní část prototypu. Včera pozdě večer našeho čase se SpaceX pustila do další tlakové zkoušky. Zatím nevíme, zda byl tlak vyšší než v prvním případě, netušíme ani, zda nešlo o záměrné hledání hranice pevnosti. Ve hře je samozřejmě i možnost špatného svaru, který způsobil destrukci, nebo je špatný rovnou návrh nějakého konkrétního konstrukčního prvku. Nic z toho ale zatím není jisté.

Na výše přiloženém videu je vidět, jak z horní části spodního dílu Starship velkou rychlostí odlétává horní kopule nádrže pro kapalný kyslík. Z odkryté nádrže se okamžitě vyvalil bílý oblak, což byla vzdušná vlhkost, která zkondenzovala na chladném obsahu nádrže. Chviličku po výbuchu v horní část se podobný oblak vyvalil i ze spodní části Starship, kde budou jednou motory Raptor.

LabPadre natočil explozi z velké blízkosti. Tomuto snímku dominuje oblak zkondenzované vlhkosti.

LabPadre natočil explozi z velké blízkosti. Tomuto snímku dominuje oblak zkondenzované vlhkosti.
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/

Na hledání příčin je zatím příliš brzy. Pojďme se však podívat do budoucna, co nás pravděpodobně čeká. Spekulovalo se o možnosti, že by Starship Mk 1 mohla do konce roku vyletět do výšky 20 kilometrů a pak se pokusit o přistání. To je po aktuální nehodě již téměř s naprostou jistotou vyloučené. Je tu sice nepoškozená horní část s kachními plochami, ale spodní část je jistě výrazně poškozena. Není tedy pravděpodobné, že by se SpaceX pokoušela o její opravu.

Elon Musk již stihl na aktuální zprávu reagovat. Na Twitteru zodpověděl dotaz popularizátora kosmonautiky vystupujícího pod přezdívkou Everyday Astronaut. Musk potvrdil jeho spekulaci, že SpaceX v testování pokročí vstříc novému exempláři (Starship Mk 3), který se má již více podobat finální verzi. Šéf SpaceX zároveň přiznal, že ačkoliv Starship Mk 1 selhala, měla pro firmu určitý význam a přínos.

V současné době má SpaceX k dispozici ještě Starship Mk 2, která se staví na Floridě a do které byla před pár dny instalována horní kopule kyslíkové nádrže. Podle dostupných informací je na Floridě i materiál pro stavbu Starship Mk 4. To znamená, že Starship Mk 3 se začne stavět na texaské základně Boca Chica, ale termín jejího sestavení zatím neznáme. Je také možné, že se SpaceX z aktuální nehody poučí a provede na dalších modelech příslušné změny – možná již na postavené Starship Mk 2, ale zcela jistě na Mk3 a 4, které se teprve začnou stavět.

V polovině listopadu bylo na spodní část floridské Starship Mk 2 umístěno víko kyslíkové nádrže.

V polovině listopadu bylo na spodní část floridské Starship Mk 2 umístěno víko kyslíkové nádrže.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Po včerejší nehodě se zdá, že pomyslný závod o první zkušební skok prototypu Starship vyhraje floridský tým. Texaská skupina těžila z toho, že má k dispozici rampu téměř připravenou pro start – stačilo udělat jen pár drobných změn oproti startu Starshopperu. Naopak floridský tým si musí rampu teprve vybudovat – již pár týdnů se proto pracuje v těsné blízkosti rampy 39A.

Exploze Starship Mk 1 nám ukazuje i několik dalších věcí, o kterých se dříve poměrně dost mluvilo. V první řadě jsme svědky toho, že inovativní cesta není snadná a nejdete po ní vyšlapanou stezkou. Právě naopak – kdo se rozhodne dělat věci jinak, musí počítat s tím, že spoustu věcí musí sám na vlastní kůži vyzkoušet. A to se bohužel nedá udělat bez selhání. SpaceX tímto způsobem pracuje již několik let – chyby pro ni nejsou něco, čeho se musí za každou cenu vyvarovat.

Dokud je technologie ve vývojové fázi, jsou chyby potřebné, aby se vychytaly mouchy a finální produkt už byl co nejbezpečnější. Ostatně právě proto se všechno tak důkladně testuje. SpaceX si zcela jistě vzala velké sousto, ale snaží se ho „co nejlépe rozkousat, aby šlo dobře polknout“. Když pak během zkoušek dojde k havárii, je potřeba se z toho poučit a příslušně změnit konstrukci, aby se podobné selhání už neopakovalo. Každý test dává poučení – i ten, který selže. A v neposlední řadě se také ukázalo, že uzavírky silnic v okolí mají svůj význam. Starship je konstrukce, která se vymyká zažitým představám o kosmické technice a proto si zaslouží odpovídající úroveň opatrnosti a bezpečnostních opatření.

EDIT 21.11. 9:50
SpaceX vydala k celé události prohlášení. Zde je překlad nejdůležitější části: „Úkolem dnešního testu bylo natlakování systémů na maximum, takže výsledek nebyl úplně nečekaný. Nikdo se nezranil a ani to nezpůsobí velké zdržení.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://twitter.com/NASASpaceflight/status/1197265917589303296
https://pbs.twimg.com/media/EJuoyNqWoAAJNyZ?format=jpg&name=large
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…75144a7590383b87e14b454fec759b21&oe=5E48833F
https://pbs.twimg.com/media/EJrN97uWsAAtShq?format=jpg&name=4096×4096

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

127 komentářů ke článku “Exploze texaského prototypu Starship”

  1. Radim napsal:

    Ach jo. Neměli do toho mlátit tou palicí.. Vypadá to, že to prdlo v tom svaru kolem víka. Alespoň, že infrastruktura zůstala nejspíš nepoškozená.

  2. Tomáš Kratochvíl napsal:

    Tak to je škoda, myslel jsem, že MK1 se alespoň odlepí od země. Spodní část je do šrotu, křídla budou použitelná. Děkuji za článek Dušane, shrnul jste to velice pěkně a ihned po události.
    Co se týče příčiny selhání – nerad bych spekuloval – nicméně evidentně problematický vidím způsob, který Spacex zvolila pro stavbu těchto prototypů. Kroutíme nad tím hlavami již docela dlouho, ale až čas ukáže, zda to byla dobrá cesta. Zatím jsem optimista, zdaleka není nic rozhodnuto. Tak uvidíme.
    Další věc, nad kterou zůstává rozum stát, je doslova raketové tempo výstavby. Spěch při práci není nikdy dobrý společník a tady mám již nějakou dobu obavy, zda Elon příliš netlačí na pilu.
    Buď jak buď, ať žije rychlá iterace, krok zpátky, trochu se zamyslet a hurá na MK3!

  3. Vít Výmola napsal:

    Podle některých záběrů to vypadá, že opravit by se to dalo, když seříznou tak horní čtvrtinu válce. Ale věřili by ještě té konstrukci? Vyplatilo by se to? Půjdou do toho? Skoro určitě se dá na všechno odpovědět, že ne. Testy Mk.1 tímto předčasně skončily a s nimi i celý stupeň.

  4. Vladimir Todt napsal:

    Diskutovali jsme to na fóru a koukám, že na jiných fórech je také nyní stejný amatérský závěr. Prasklo to v problémovém místě onoho problémového posledního prstencového sváru, kde na sebe poslední a předposlední prstenec nelícovaly a opravovali to až jako poslední. S tím, že to tam muselo zůstat drobet zkrabatěné. Takové místo je pak při vysokém natlakování v každém místě okolo sváru rozdílně zatěžováno a nevydrželo. Tedy jedno tvrzení EM, že je potřeba nebo se naučili větší přesnost při konstrukci, je zde relevantní. Tým na Floridě pracuje konstrukčně čistěji.

  5. Kamil napsal:

    Jak koukám, kromě víka uletělo i jedno okruží

  6. KarelTv napsal:

    Možná to tlakovali opravdu hodně, aby simulovali dynamické zatížení při letu. No a holt se ukázalo že konstrukce nádrže není dostatečně robustní. Pak je ovšem otázka co je vedlo že postupují právě takto, asi je ta zbastlená konstrukce tak levná že nevadí když ji rozbijí a jen si na ní vyzkouší nějakou tu montáž části prvků.

  7. pave69 napsal:

    Levně postavili, pár testů určitě zvládli, to roztržení je taky určitě významným přínosem z pohledu, kde byla chyba.
    Pobavila mne mimoděk ta zmínka o uzavírání silnic – z tohoto úhlu pohledu zřejmě proběhnou příští zkoušky u nás v Brně 🙂

  8. Hawk napsal:

    Nic zvlastniho se nestalo, v tatko rannych fazich projektu se neco podobneho drive ci pozdeji da cekat.
    Spise si myslim, ze Elon temi sibenicnimi terminy vzbuzuje prehnana ocekavani a tim mozna trochu Spacex ublizuje. Misto aby na rovinu rekl, ze to bouchne jeste mockrat a prvni start na LEO probehne by oko nekdy ve 30tych letech.

  9. Jarek napsal:

    Náhodou to byl zatím nejvyšší let 2. stupně lodi Starship. Původně měla být sice jednostupňová, ale vývoj nezastavíš :-). To by mě zajímalo do jaké výšky to vyletělo a jestli už to dopadlo..

  10. Jan Jančura napsal:

    Stalo se, co se dalo čekat -práce kvapná houbec platná. Za každou cenu se to muselo stihnout na listopadovou předváděčku a tak to dopadlo. Mám obavy, že z té havarie si Musk to hlavní ponaučení (zejména pro SH/SS) nevezme – spolehlivá raketa vyžaduje precisní práci.
    Navíc je tu druhé podstatné riziko – konstrukce rakety, kde válcová část nádrží je současné pláštěm rakety. To sice snižuje hmotnost konstrukce, ale násobně zvyšuje riziko, zejména u tak velkých konstrukcí. Zde na rozdíl od „dvoupášťových“ raket musí plášť Starshipu odolávat statickým a dynamickým silám při letu rakety a vysokým teplotám při návratu a zároveň vnitřnímu proměnlivému přetlaku a nízkým teplotám kryogeního paliva.

  11. Alois napsal:

    Zajímalo by mne, zda ty sváry kontrolují rentgenem. U tlakově namáhaných je to nezbytné.

  12. Jan Jančura napsal:

    „Dvouplášťová“ je většina např. i F9, SLS apod. Tento název uvádím úmyslně v uvozovkách, poněvadž, jak je z kontextu předchozího příspěvku zřejmé, myslím tím vnější válcový plášť rakety a válcovou část nádrží (pro zjednodušení).

  13. Ľubomír Mlích napsal:

    V anketě vpravo chybí: Na další výbuch Starship/SuperHeavy

  14. Vojrid napsal:

    Kdyz si predstavim to mnozstvi dusiku, tak v okoli musela byt naraz pekna zima.
    Vi se, jak daleko je pri tankovani servisni tym? Jsou v nejakem bunkru pod zemi v okoli, nebo odjedou nekam za kopec?

  15. David napsal:

    Svým způsobem, je to dobře. Tohle nikdo nechce vidět na Marsu, nebo na Měsící. Připomíná mi to 60 léta a dobu pionýrských konstruktérů. Bez jejich tehdejších nesčetných výbuchů bychom nebyli dnes tam kde jsme na LEO.
    Elon is going Where No One Has Gone Before..

  16. ixb1 napsal:

    Předpokládám,že exploze asi nebyla předmětem zkoušky.Chudáci ptáci.

  17. Majo napsal:

    Pane bože,akú vedu z toho robíte,veď oni skúšajú len nejaký zlepenec a nie prototyp funkčnej lode so všetkým.Bohvie,či to plánovali či nie,ale ten nadpis článku ako keby vybuchol naozaj prototyp lode,čo má už zajtra letieť Mesiac/Mars.Pritom je to len pozváraná maketa určená len na testovanie,to nech si vybuchuje,nech len vychytávajú chybičky,na to to je určené.
    Ale chápem,že ste chceli napísať nejaké zhrnutie,že sa niečo stalo.Netreba paniku.
    Btw. ak by som sa mohol spýtať,ako tu bude s tým letom do 20 km?Len nech ho zabehne ten Starship,potom by sa v podstate SLS stal zbytočným.Len bohvie kedy Starship bude a NASA dovtedy čosi musí mať.

  18. Nico napsal:

    A o startu Starlink II z 11. listopadu ani slovo???
    Jakto???

  19. yamato napsal:

    vybuch nemal nic spolocne so zvaranim na plazi, tempom vyroby, buchanim kladivom, ani nic ine z teorii co sa tu hned vyrojili. Islo o komunikacnu chybu pri tlakovani, nasledkom ktorej tlak prekrocil horny limit pevnosti nadrze.

    „RUPTURE UPDATE:
    Through back channels it has been revealed that MK1 suffered an accidental overpressure to failure. Fuel and oxidizer would typically be loaded to 3 Bar or 43.5 psi~ for densification purposes and flightworthy tanks may be tested to 1.5-2x that value for single time structural proofing. In the case of what happened today the story is that communications errors between the pumps/sensors and remote controls allowed the tanks to be massively and erroneously overpressured to the point of failure, leading to catastrophic rupture.
    We expect SpaceX in good time to reveal the details, they may explain it was deliberate as big changes in airframe and control surfaces in the succeeding MK series variants are coming“

    • xxl napsal:

      vybuch CD bola anomalia
      vybuch SS Mk1 je zas komunikacna chyba 🙂

      kde ten musk chodi na tie frazy?

      a len tak by ma zaujimalo, ze ci tam na tej bandaske nemali poistne ventily, ktore by nedovolili prekrocit maximalny stanoveny tlak
      ak chceli odskusat na 3*1.5(2) tak tam mali by takto dimenzovane poistne ventily aby sa im pri „komunikacnej chybe“ nepodarilo vyhodit bandasku do luftu 🙂

      • yamato napsal:

        nikto netvrdi ze sa nestala chyba. Iba su naznaky, ze to nesuvisi s kvalitou zvarania, ako tu hned vsetci automaticky predpokladaju.

        Tu spravu som pochopil tak, ze zlyhali dialkove povely na zastavenie tlakovania. Poistne ventily by samozrejme mali zabranit vybuchu, ale je otazne ci tam vobec boli namontovane, ci nezamrzli apod.

        Predsalen je to narychlo zbuchnute testovacie udelatko za co najmensie naklady. Da sa ocakavat ze tam nedaju to, co tam nutne nemusi byt. Pripadne to tam daju, ale pri prvom pristati to odpadne 🙂

        • Petr napsal:

          Při tlakovych zkouskach se pojistne ventily bezne vyrazuji. Pojistne ventily jsou urceny na nominal.

          • KarelTv napsal:

            Jenomže tohle těžko byla tlaková zkouška jakou máte namysli, ale jen zvýšení tlaku tak aby odpovídalo dynamickému namáhání při letu a při tom by pojistné ventily vyletět neměly. Není důvod aby na té bandasce schválně zkoušeli něco zbytečně drsného, když byla vybavena na zkušební let.

      • Tomáš Kratochvíl napsal:

        Oni tam ty pojistné ventily nejspíš mají, ovšem nejsou samozřejmě stavěné na boj proti plnícím čerpadlům, které budou mít zřejmě dostatečnou sílu na to, aby zvítězily.

      • Samo2 napsal:

        Poistné ventily kvôli ab-nominal skúške tam nebudú a preto boli tie na moninal pravdepodobne vyradené ak tam boli tie pasívne. No skôr predpokladám že SpaceX používa automatizované riešenia teda senzory a ventily kde bola podľa neoverenej informácie práve ta komunikačná chyba. Zo senzoru sa neposlalo to čo malo kontroléru ktorý neotvoril ventil na uvoľnenie tlaku a bum.

    • Vojta napsal:

      Zdá se mi to trochu zvláštní. Tlakování muselo probíhat z externího systému a dost bych se divil, kdyby na to nikdo nedohlížel osobně s rukou na stop tlačítku, kdyby se hodnoty začaly vymykat těm navrženým pro test. Leda by operátor dostal špatné údaje nebo si spletl bary s psi. Ale pravdou je, že záměna jednotek by nebyla příčinou havárie poprvé a to ani v kosmickém průmyslu. Taky mohl selhat systém ventilů a i když tlakování přerušili, nádrž se prostě uvařila jako papiňák se zablokovanou pojistkou. I tak trochu dost náhod, když jinak jako nejpravděpodobnější vypadá selhání svaru.
      Pro někoho odborněji vzdělaného: Dal by se podle videa alespoň zhruba odhadnout tlak v nádrži v okamžiku výbuchu? Chápu, že to není jednoduché, když neznáme hmotnost víka a poměr kapalného a plynného obsahu nádrže.

      • yamato napsal:

        no ved ale prave o tom ta sprava hovori – zlyhanie dialkoveho odladania.
        Cize zrejme tam aj mali niekoho (alebo nieco) s rukou na tlacitku, lenze to je samozrejme vsetko na dialku. Pocas skusky priamo na rampe nie je ani nohy.
        Cize papinak sa vam plni, uz ste na maximalnych hodnotach, tak stlacite tlacitko ze dost. A ono nic. Cerpadla stale bezia. Proste to nereaguje – to predsa nie je vobec tak nepredstavitelne, ja doma mixlujem kablami v jednom kuse 🙂
        Samozrejme, nasledne papinak povoli v najslabsom mieste. Ale to uz je len nasledok.

  20. Alois napsal:

    Rozeznat stupeň na KPH kde stěna nádrže je současně pláštěm stupně rozeznáte velice snadno. Na jejím povrchu jsou mimo profil vystupující kryty pro kabelová vedení po celé délce stupně. Pokud tam nejsou jedná se o stupeň s nádržemi zavěšenými v plášti. N-1 s kulovými nádržemi byla slepá ulička vyžadující masivní plášť aby nádrže unesl.

    Prvními nosiči kde stěna nádrže byla současně stěnou trupu byl americké střely Thor a Atlas.

  21. Majo napsal:

    Not a big deal… Have you seen videos of how many times NASA screwed up? GO ELON… This is only a small bump in the road to greatness.
    Failure is an opportunity to learn from your mistakes. Without it we would never advance.

  22. Čestmír napsal:

    Ve zprávách na TV Prima uvedli že po výbuchu uniklo palivo do okolí.

  23. Richard Dědič napsal:

    Nějak nechápu, proč používají jako testovací médium plyn (ještě k tomu snad podchlazený), a ne normální vodu. Nebo nějakou jinkou kapalinu, co nejméně stlačitelnou. Například pro testy potápěčských lahví se používá obyčejná voda, natlakovaná na několik set atmosfér. Výhodou je, že když to praskne, neproběhne exploze plynu, která by poničila okolí.

  24. Ces napsal:

    Ve zprávách na TV Prima uvedli že po výbuchu uniklo PALIVO do okolí.

  25. Cateye napsal:

    Na té zprávě je nejvíce překvapující, že Musk reagoval na účtu, který nedávno po x-té zrušil…

  26. David R. napsal:

    Tak mně právě napadlo, že SpaceX může klidně udělat Starship ze silnějšího plechu. Zní to jako rouhání, ale nějakých 10 tun oceli navíc nemusí být žádný problém.
    Na Marsu totiž bude ocel nedostatkový materiál č. 1. Nějaké ty tvárnice se vylisují a spečou, minerální tepelné izolace se vyrobí bez problémů, písek na výrobu skla tam je, i hliník bude celkem v pohodě, organické hmoty se dají syntetizovat z rostlinného odpadu (celulóza, metanol apod.) Ale ocel bude velký problém. Elektrolýza taveniny za velmi vysokých teplot a ještě k tomu dost mizerná ruda. Poptávka po oceli bude možná taková, že bude výhodnější nákladní lodi na místě „zrecyklovat“ (třeba na stavební armatury), než je posílat prázdné a opotřebené zpět na Zemi. No a ty osobní lodi nepotřebují mít nosnost celých 100 tun. A pro vynášení satelitů ze Země je Starship stejně brutálně předimenzovaná.
    V podstatě i první lodi, pokud při pokusu o přistání na Marsu havarují, budou mít pořád ještě solidní cenu, zejména pokud povezou jako náklad ocel. V atmosféře Marsu nic neshoří, takže jen bude nutné ty plechy posbírat na větší ploše. Možná, že ten přechod z hliníku na ocel má víc důvodů… A že se Elon chystá být nejen dopravcem, ale i významným dodavatelem ušlechtilé oceli na Marsu 🙂

  27. Racek napsal:

    Bohužel začínám mít mírný dojem, že si z nás dělá někdo srandu. Nechť mi bůh a fanoušci odpustí….

  28. Bukosek napsal:

    Co to je: “ co nejmene stlacitelna kapalina“ ? Diky za vysvetleni

  29. Andrej napsal:

    > Dokud je technologie ve vývojové fázi, jsou chyby potřebné,
    > aby se vychytaly mouchy a finální produkt už byl co
    > nejbezpečnější.

    Toto je caste nespravne vysvetlenie.
    Chyby nie su potrebne.
    Potrebne je odhalovanie chyb „aby se vychytaly mouchy…“

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.