Poprvé v historii musela ESA provést uhybný manévr k záchraně před kolizí, která hrozila s družicí konstelace Starlink.
2. září 17:26
Dlouhý pochod 10
Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.
Mám otázku, možnost kolize si hlídá každý provozovatel sám? Jak se rozhoduje kdo má uhnout?
Díky
Řeší to buďto sami, ale dohlíží na to i ostatní, kteří mohou provozovatele upozornit. Při manévrech záleží na tom, která strana má k manévru lepší předpoklady.
A platí tam přednost zprava, nebo musí oba zastavit?
🙂
Ale vážně, to jsem nečekal, že problémy nastanou už tak brzy. Vždyť je jich sotva šedesát.
Do budoucna to bude lepší, protože ty družice už budou umět aktivně vyhodnocovat riziko srážky a samy uhnou.
Tak hlavně aby neuhnuly obě na stejnou stranu. 🙂
Třeba časem vznikne něco jako TCAS pro družice 🙂
Při plánovaném množství všech možných konstelací to bude spíš nutnost než možnost. Jednoduché to rozhodně nebude. Rychlosti jsou velké a čas na reakci tím pádem krátký. Navíc se tam pohybuje spousta smetí, které žádný signál nevysílá a nemůže manévrovat.
Tak informace o kolizním kurzu se smetím dodává operátorům satelitů NASA
Úhybné manévry jsou ve vesmíru úplně běžná věc. Družic už máme tolik, že se musí vyhnout nejen odpadu, ale i sobě.
http://dsl.sk/article.php?article=22894
„ESA a SpaceX boli v kontakte, SpaceX ale avizovala že neplánuje uskutočniť žiadnu akciu a reagovala tak ESA.“
zeby arogancia americkej firmy? namiesto toho aby sa uhybal bezcenny satelit tak sa musi uhybat drahy meteorologicky, fakt super
Ono to možná bude složitější. Tento kus nemusel mít v pořádku iontový motor. Družice dělají podobné manévry relativně běžně.
podla vsetkeho to mal byt jeden zo satelitov na ktorom musk skusa riadenu deorbitaciu takze iontovy motor by mu fungovat mal
To, že funguje motor pro dlouhodobé manévrování, ještě neznamená možnost krátkodobého rychlého uhnutí.
Pracuje se s pravděpodobností kolize. Je možné, že ESA má hranici, kdy už je nutné provést úhybný manévr, stanovenou přísněji. Jen můj odhad.