ŽIVĚ A ČESKY: Starhopper čeká na druhou šanci

Včerejší čekání na poskočení Starship Hopperu se nám překulilo přes půlnoc a nakonec jsme ponocovali do dvou hodin ráno – a skok jsme přitom neviděli. Podle dostupných informací by měl být problém velmi banální – hovoří se o konektoru u elektrických zapalovačů. Ty má motor Raptor celkem 4 – v každém preburneru (předspalovací komoře) najedeme dva zapalovače. Oprava by tedy měla být jednoduchá a zdá se, že bychom se skoku do výšky 150 metrů mohli dočkat ještě dnes. Pokud dáte Starhopperu po dnešním ponocování druhou šanci, rádi Vás přivítáme na našem přenosu.

Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 22:45 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Ve vloženém okně naleznete i záznam vysílání, který by měl být k dispozici zhruba dvě hodiny po ukončení přenosu, děkujeme za pochopení.

U tohoto přenosu je (stejně jako u včerejšího pokusu) velké riziko odkladů a přesunů. Raději tedy všem opravdu upřímně doporučujeme sledovat tento článek, do kterého budeme vkládat informace o případných posunech začátku vysílání. Věříme, že SpaceX opět nabídne vlastní přenos, v záloze máme i vysílání od lidí z okolí.

EDIT 23:45
Po důkladném zvážení posouváme začátek přenosu o pět minut dopředu – na 23:50. Nechceme riskovat, že ke skoku dojde o půlnoci.

EDIT 23:35
Starhopper má již pěkný venting, ale stále neznáme oficiální termín pokusu o skok, přenos proto opět posuneme. Tentokrát o deset minut, takže bychom začali ve 23:55.

EDIT 23:10
Kolem jedenácté začalo tankování Starhopperu. I s přihlédnutím ke včerejšímu časovému rámci se dá skok očekávat nejdříve o půlnoci. Opět tedy posouváme začátek našeho přenosu – tentokrát na 23:45. Připomínám, že stále není žádný termín oficiálně potvrzen. Vycházíme z nepřímých náznaků a odhadů.

EDIT 22:40
Rampa je vyklizená a silnice v okolí uzavřené. Zatím ale nemáme potvrzené tankování a nevidíme ani tzv. venting (vzdušná vlhkost zkondenzovaná na chladném vypouštěném kyslíku). Proto se nedá očekávat skok ve 23:00 SELČ a začátek našeho přenosu se také posune. Zatím není oznámen žádný oficiální termín skoku, takže uděláme předběžný posun o půl hodiny.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/EASChNpW4AA8RW0.jpg

ŽIVĚ A ČESKY: Starhopper čeká na druhou šanci, 5.0 out of 5 based on 12 ratings
Pin It
(Visited 14 973 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (12 votes cast)
(Visited 14 973 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


76 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: Starhopper čeká na druhou šanci”

  1. Martin N. napsal:

    ETD úterý 27.8.2019 23:00 CEST

  2. Jakub R. napsal:

    Používejme jeden jediný čas a to UTC. Tyhle pseudo časy nemá smysl používat. K čemu časová pásma ??? Prostě v každém pásmu bude svítání v jiný čas… Kdyť je to o jen číslo…

    • Dušan Majer napsal:

      Myslím si, že SEČ / SELČ jsou odpovídající jakožto časy, které používá drtivá většina našich čtenářů. Takže díky za návrh, ale ne. 😉

    • tycka napsal:

      Protože je lidsky přirozené, když ve 12 hodin je slunce přímo nad hlavou – je poledne. Díky lokálnímu času víte, kdy bude venku světlo.

      • Jakub R. napsal:

        To je jen zvyku… jak říkám, je to jen číslo. Když ve vašem okolí od narození budou používat čas UTC , přijde vám to divné ? Asi ne. Naštěstí to už pochopili v letectví 🙂 . Kdyť je jedno,jestli vychází Slunce v 5:00 nebo v 23:00 (na obloze bude pořád stejně dlouze)

        • bohyn napsal:

          Jooo, kdyz se pohybujete par set az tisic kilometru za hodinu smerem Z-V nebo naopak, tak lokalni zony moc smysl nedavaji. S casovyma zonama si pak ale nemusis furt prepocitavat kdy bude obed a kdy vecere (treba na dovolene). Klidne si to pouzivej, ale nenut to ostatnim.

        • Vítek napsal:

          To je asi natolik reálné, jako že se začne na celém světě mluvit jen jedním jazykem.

        • Jiný Honza napsal:

          Ano, je to o zvyku. Ale ten zvyk už trvá pár tisíc let a vcelku to doteď lidem vyhovovalo. Myslím, že budete mít těžké to prosadit. 🙂

  3. bohyn napsal:

    Vi se neco o te namalovane siluete cloveka na hopperu? Na starsich fotkach sem si toho nevsim https://pbs.twimg.com/media/EC-6UWJWkAAwv_y.jpg:large

  4. Radoslav Karásek napsal:

    Po včerajšej dvojhodinovke kukania na valec už aj moja žena fandí, nech to konečne vyletí.. 😀

  5. Ketivab napsal:

    Venting kyslíku na pozemním vybavení, tankování začalo. Přibližně ve stejný čas jako včera, takže start momentálně plánován asi na půlnoc našeho času.

  6. Jakub napsal:

    Proč se používá dusík v manévrovacích treskách nemůže tam byt jiný plyn?

  7. Jan napsal:

    Tak venting už máme, snad to dnes vyjde. A to jsem si původně myslel jak se o dovolené prospím, ale toto je lepší (: .

  8. Ketivab napsal:

    SpaceX by mělo na svém Twitteru sdílet odkaz na oficiální přenos 10 minut před startem. Přibližně v tu chvíli by měla začít hořet i fléra. Zatím to podle zdrojů na místě vypadá, že by ke startu mohlo dojít o půlnoci.

  9. Al napsal:

    Tak to bola pecka! :)) Nádhera, tých pár hodín čakania stálo za to
    Dušan vďaka za komentár, ten to ešte umocnil

  10. maro napsal:

    Tak takhle si představuju Golema, který se naštve a odlepí se od země 🙂

  11. vencour napsal:

    Kolosální 🙂

  12. Víťa Výmola napsal:

    !!!!!!
    Nejdřív jsem myslel, že jim to náhodně uhlo někam na plochu a oni přitom přistáli přímo doprostřed druhé platfromy!

  13. V_A napsal:

    “Malý krůček pro bojler, velký skok pro Spacex”

  14. bohyn napsal:

    Krasne “diamanty” https://en.wikipedia.org/wiki/Shock_diamond na vystupu z Raptora

    • Dušan Majer napsal:

      Bylo nádherně vidět, jak Starhopper měkce sedal. Proti Falconu má vyváženější poměr tahu vůči váze a může tak sedat mnohem rozvážněji.

      • spodní voda napsal:

        To jak bojler při přistávání změnil barvu plamene, to se mi zdálo nebo kvůli změnu tahu mění poměry směsi palivema s kyslíkem? Tedy toho co namíchaný jde do spalovací komory. Je tu nějaký přírodozpytec který by to uměl vysvětlit?

      • bohyn napsal:

        Ano, přímo bych řekl, že si to “užíval”. Viset si ve vzduchu, jako třeba New Sheppard

      • maro napsal:

        Tak to “rozvážné” sedání přičítám spíš snaze to visení co nejvíc otestovat. Ve skutečnosti je velice neefektivní, takže není důvod ho realizovat u “opravdové” rakety.

  15. Charlie napsal:

    Ke změně barvy plamene dochází i okamžik po startu kdy se zvíří prach. Při přistání pak sedal do silně zaprášeného prostředí takže zdroj sodíku byl okolo celé trysky.

    • spodní voda napsal:

      Budeme si tedy počkat na barvu plamene na Marsu…

    • casso napsal:

      ak tomu dobre rozumiem tak plazmaticke spaliny z raptora ionizovali sodik a ta oranzova farba je vysledkom emisneho spektra tohoto prvku. mohol by to byt zaujimavy sposob ako spektroskopicky merat atmosferu, netreba ziadne lasere, staci raketovy motor 🙂

  16. jregent napsal:

    Dugi, diky za prenos a krasny spolu-zazitek 🙂

  17. Jouza napsal:

    Dušane, děkuji Vám za úžasný komentář! I za rýpnutí si do těch, co všude trolí a ví vše nejlépe…
    Viděl jsem to bohužel jen ze záznamu, ale i tak je to pecka!!! Krásný zážitek…

  18. PeterK napsal:

    Ked tak pozeram na tie povolenia a 100 milionove poistky, preco si nevybrali uzemie viac vzdialene od obyvatelov? Pust okolo L.A. atd?

  19. TomášH napsal:

    Už sa vie čo za fragment to odletelo po pristátí? Vyzeralo to ako jedna z nádrží umiestnených na vrchu alebo manevrovacia tryska….

  20. tycka napsal:

    Dá se říct, že použití Starhoppera pouze k dvěma krátkým testům vysvětlilo ten zvolený způsob stavby a částečně i její spornou kvalitu.
    Tedy až stavba dalšího prototypu určeného k letům na orbit – ukáže skutečný způsob stavby té rakety.

    • bohyn napsal:

      No to je překvapení, už 1/2 roku se tu debatuje, že prototyp se nedá udělat na poli. Oops, ono to možná jde.
      Teď bude následovat debata, že MK1 a MK2 se na louce udělat nedá. Nebo jo? 😉
      A finální verze? Ta se nebude stavět v žádných clean rooms (ve smyslu NASA), prostě to udělají na běžné montážní lince, toť můj názor.

      • KarelTv napsal:

        Hm, až na to že nosiče se samozřejmě nikde nestaví v clean room. Nevím co si to někteří fanoušci vymýšlí jen aby si kopli do NASA. V clean room se staví družice, rovery, sondy. Stejně tak finální verze by byla stavěná v hale, to se vsaďte. Venku může někdo bastlit skutečně jen ty testovací věci, pokud chce ušetřit čas a peníze za obří halu, je to řešení.

  21. PeterK napsal:

    Ako to vobec urobili, ze to letelo tak stabilne? Korigovacie trysky boli prakticky cely cas vypnute. Maju motory Raptor moznost viac naklanat hlavnu trysku oproti Merlinom?

    • Dušan Majer napsal:

      Naklápění je standardní, byť porovnání s Merliny není k dispozici.

    • Jaroslav Moravec napsal:

      Asi 10 vteřin před startem je dobře vidět, jak se tryska dokáže naklánět – asi jeden z posledních testů před zážehem – tryska se tam naklání do všech stran.

  22. Mr. G napsal:

    Videl som priamy prenos aj komentovany (pre istotu som mal pustene oba 😀 )
    Pan Majer, toto bolo skor komentovanie hokejoveho zapasu, nie startu rakety.

    Na komentovanie 5 z 5 🙂

  23. PeterK napsal:

    Takze zo Starhopperu odpadli 2 nadoby, jedna odletela po pristati, je to vidno na kamere od Everyday Astronauta a druha bola spadnuta pri pravej nohe.
    ODPORUCAM pozriet si aktualne video na kanale Scott Manley, okrem odpadnutych nadrzi tam riesi aj farbu plamena, kde sa priklana k tomu, ze to nebol prach ale nejaky problem na motore (s cim zrejme suvisia aj odpadnute nadrze). Veru, Dusan hned vravel, ze to nebude prach 😉

    • PeterK napsal:

      Dam tu link, neviem ci sa to moze.. Kto z vas vie po anglicky pozrite si, kto nevie som si isty, ze o tom bude clanok az bude k dispozicii viac faktov.

      • Dušan Majer napsal:

        Link k tématu určitě nevadí. 😉

      • PeterK napsal:

        este doplnim dve info:
        1. farba plamena podla Scotta zodpoveda “nezreagovanemu uhliku oxidujucom v prostredi bez kyslika”, nikto nevie ako sa tam vzal uhlik, kazdopadne ako mozne priciny uvadza, ze sa tak prejavuje stiahnuty vykonu motora (throttling) alebo poskodenie motora
        2. ta nadoba odpadnuta po pristati je zrejme odlomena cast pristavacej nohy

        • VojtaO napsal:

          Nějak mi nejde do hlavy “oxidující uhlík v prostředí bez kyslíku”. Když není kyslík, jak tedy oxidace probíhá?

Zanechte komentář