Update návrhu Starship

Mike Wall uveřejnil před několika dny na Space.com úvahu o možné (již několikáté) změně jména meziplanetární lodi společnosti SpaceX. Její současné jméno známe asi všichni – Starship. Elon Musk slíbil, že nejnovější změny v její navrhované konstrukci odhalí po prvním neupoutaném poskočení testovacího Starhopperu, možná v polovině srpna. Starhopper v Boca Chica v jižním Texasu, s jediným motorem Raptor, dosud opustil své stanoviště 3x – 2x upoutaný v dubnu t.r. a 25. července, kdy poskočil do výše cca 20 m a do vzdálenosti asi 10 m. Nyní se čeká už jen na poslední skok – spíše už vzlet – do výše 200 m.

Starship v Boca Chica, Zdroj: Twitter, Eric Berger

Poslední zprávy hovoří o tom, že silnice a pláže kolem zařízení SpaceX budou po část dne uzavřeny 9. 8., 12. – 14. 8 a 19. – 21. 8. – pravděpodobně pro aktivity Starhopperu. Prezentace Starship se má uskutečnit 24. srpna, kdy by měly být prototypy se třemi motory téměř připraveny k letu. Elon Musk zprvu váhal, kde se to uskuteční, ale po intervencích na twitteru oznámil, že to bude v Boca Chica, kde budou přizváni i místní fanoušci.  Musk také přislíbil, že update nosiče i lodi by měl sledovat i zájmy NASA. Měl by být představen detailní přehled první orbitální lodě Starship a vysvětlena všechna pro i proti každého rozhodnutí při její konstrukci.

Test motoru Raptor
Zdroj: Twitter, Elon Musk

Musk zpočátku mluvil o Marsovském koloniálním transportéru (MCT) a o Meziplanetárním dopravním systému (ITS). V dalším vývoji se z ITS stala Velká raketa Falcon (BFR) – raketa, podle které byl obecně nazýván celý systém – a z MCT Velká kosmická loď Falcon (BFS). Další změna přišla v listopadu 2018 – z BFS je Starship (Hvězdná loď) a z BFR se stala raketa Super Heavy. Mezitím docházelo také ke změnám návrhů architektury samotných raket a lodí. V současnosti se počítá se šesti motory Raptor další generace a u Super Heavy s 35 (a 2 místy pro ev. další motory). Současná výška celé sestavy pro start ze Země je 118 m. (Tyto údaje se podle citací mírně liší, článek od článku – takto to uvedl Mike ve svém článku).) Motory Raptor používají směs kapalného metanu a kyslíku a mají být dvakrát silnější než v současnosti na Falconech používané motory Merlin.

Starship na Floridě

Starship na Floridě, Zdroj: Jon Van Horne

SpaceX předpokládá zahájení startů satelitů s použitím tohoto systému nejpozději v roce 2021. Jako první let s posádkou je zatím zmiňován oblet Měsíce, který by měl uskutečnit japonský miliardář Yusaku Maezawa, spolu s ním vybranými umělci, v roce 2023. Starship a Super Heavy by měly postupně převzít všechny lety zajišťované společností SpaceX – od vypouštění satelitů po převoz lidí na Měsíc či Mars a zpět, popř. i velmi rychlou dopravu mezi velkými městy na Zemi. Výsledkem by mělo být odstavení raket Falcon 9, výkonnějšího Falconu Heavy i nákladních a osobních lodí Dragon. Zatím dva týmy Space X budují v Boca Chica v Texasu a na Cape Canaveral na Floridě první prototypy se a soutěží mezi sebou. Tým na Cape sice začal práce o několik měsíců později, ale 5. srpna Musk píše o tom, že jeho práce pokračují dopředu rychleji a o nádherných závodech (těchto týmů) na orbitu, k Měsíci a Marsu.

Zdroj informací: https://www.space.com/
https://twitter.com/SciGuySpace/
https://twitter.com/joe_mckirdy/
https://twitter.com/elonmusk/
https://twitter.com/bluemoondance74/

Zdroj obrázků: Twitter

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

67 komentářů ke článku “Update návrhu Starship”

  1. Alois napsal:

    Dovolím si poznamenat i pro poskočení makety do výšky 200 m potřebuje Musk povolení FAA / Fed. úřad pro letectví / a jak se zdá má s tím nějaké potíže.
    Z toho plyne, že nápad, že by někdo mohl létat do kosmu bez povolení / certifikace / je zcela dětinský.

  2. HM napsal:

    Upřímně: Už mě to radostné hýkání pod každým článkem o božském Elonovi fakt nebaví.
    Uvědomte si, že je to jenom člověk, byť opravdu nadprůměrně schopný.

    Ano, SpaceX dělá zajímavé věci a – jak se říká – má tah na branku, ale troufám si odhadnout, že bez know-how a plateb od NASA by ta firma už pravděpodobně neexistovala, stejně jako „božská“ Tesla bez peněz zatím pořád ochotných bohatých nadšenců / investorů.
    Souhlasím s Aloisem.

    ——-
    Možná by byl vývoj kosmických lodí ve SpaceX ještě rychlejší, pokud by inženýři nemuseli plnit Elonovy dětské fantazie a nemuselo to tedy vypadat jak raketky pro méďu Pusíka z obrázkových knížek. 🙂 To prosím berte jako technickou námitku a ne nějaký výkřik. Ono to mělo nějaký důvod, že třeba Apollo s LEM vypadalo tak jak vypadalo…

    • tycka napsal:

      “ plateb od NASA by ta firma už pravděpodobně neexistovala“
      S tím nesouhlasím. SpaceX než dostala první dolar od NASA – úspěšně svou raketou dopravila náklad na oběžnou dráhu. V tom okamžiku ta firma byla životaschopná a soukromé investory ještě před penězi z NASA našla.
      Tedy jako dnes i jiné firmy, co již úspěšně sami dosáhli oběžnou dráhu.

    • David R. napsal:

      Chudáci inženýři, to musí být opravdu hrozné, makat pro toho dětinského Elona…

    • Tomáš Kratochvíl napsal:

      A to je co za průjem? Jestli vás to nebaví, nemusíte sem chodit, nikdo vás nenutí.
      Pokud nechápete nadšení z toho, že se tu objevil člověk, který mění svět, co s vámi?
      Elon je smrtelník, to víme všichni. Vyčítat mu drobné charakterové vady mají někteří diskutující jako sport, no mám z toho ten dojem, že v životě nic netvořili. Chápali by potom to až dětinské nadšení, když mám byť dílčí úspěch a potřebu to sdělit celému světu. Nezapomínejme, že Elon je hlavní konstruktér a ne nějaký PR panák. Má vize a nápady a talentovaný tým odborníků. Sotva by ale někdo z nich přišel s něčím revolučním. Oni ho potřebují, jako on je. Tak nemějte strach, ono to funguje docela dobře.

  3. Vladimír Todt napsal:

    Co se týče SLS x SH/SS, tak bych nyní moc neplašil, vyhrotí se to kdyžtak za 5 a více let.
    Aktuálně NASA začala nějak se SH/SS počítat. SpaceX + NASA nyní začaly spolupracovat na problematice přistání velkých lodí na Měsící (chování regolitu za těchto podmínek apod.) a zároveň na problematice tankování lodí na oběžné dráze. Tedy věci potřebné pro nosiče typu SH/SS. Takže nějaká spolupraáce v tomto začala. SLS možná postupně čaem odezní nebo bude déle udržována aby Boeing a spol. nedostaly vzteky křeče. Také zde bylo zmiňováno diverzifikované udržení kosmoprůmyslu.
    Třeba do budoucna bude SLS modifikována na častečnou znovupoužitelnost nebo bude nahrazena něčím v tomto smyslu. I když spoučasné hlavní H motory SLS ve verzi pro znovupoužitelnost jsou finančně před dalším startem náročnější. Další aktuální verze jsou zjednodušeny na 1 let a zahození do moře. Taže se uvidí co bude.
    Něco v tomto směru budou muset i dodavatelé SLS dělat (nejen prezentace v PPT), RL koketuje se znovupoužitelností, Číňané na to už nepokrytě začínají koukat a vrtat se v tom aby klasicky zefektivnily tvrdě finance a dokonce Evropa o tom nyní diskutuje na letácích! 😀

  4. Pacholik napsal:

    Tak mě napadá, proč se tedy GateWay nepostaví na LEO a Natankovaný tanker Starship by ji celou (nebo na dvakrát) mohl odtlačit k Měsíci.

  5. David R. napsal:

    Přestaňme už konečně srovnávat Starship a SLS. Je to pořád dokola to samé. Zamysleme se raději nad tím, kolikrát ročně by musela Starship letět, aby se cena za let opravdu dostala tam, co Elon sliboval. Muselo by jít o stovky startů. A to bohužel zatím NIKDO nemá v plánu. Nebo se pletu?
    BTW: zkuste si spočítat poměr všech letů s posádkou a bez. Pokud se toto číslo v dalších 10 letech zásadně nezmění, zůstanou pilotované lety třešničkou na dortu. A příslušná certifikace tedy nebude mít na ekonomiku SpaceX podstatný vliv.

  6. Petr napsal:

    SLS i BFR budou spolupracovat. Jiná možnost není. Jedině že by se jedna z těchto raket ukázala jako nespolehlivá.

  7. Alois napsal:

    Zatím poskakuje jen prázdný sud. Podíváme-li se na čas jaký Musk potřebuje na přestavbu funkční nákladní lodi na pilotovanou směřující“ jen “ na LEO pro čtyři lidi, lze o termínech zcela jistě pochybovat. Dnes nemá ani loď pro 100 lidí ani nosič s nosností ve stovkách tun na LEO a před sebou pouhé čtyři roky roky. I kdyby dnes měl hotovo a čekala jej jen certifikace obou komponent pochybuji, že by se to dalo stihnout i kdyby vše klapalo bez “ anomálií „. Ty dva týmy dobře nechápu. Jedná se stavbu podle jednotných plánů, nebo o oddělený vývoj na zelených loukách, nevím.

    • Tonotime napsal:

      Revolúcia bude v nových motorov Raptor na metán.Konečný dizaj rakety nie je tak veľký problém a môže sa podľa potreby meniť, upravovať.
      Motor na tomto princípe ešte neletel.
      Ide o plno-prietokový motor s uzavretým postupným spaľovacím cyklom. Dobre vysvetlené na linkoch: httpshttps://www.elonx.cz/je_raptor_kralom_raketovych_motorov/
      alebo everydayastronaut.com
      Orbitálné rakety na motoroch napájanými na tekutý metán zatiaľ nikto nedokázal.
      Falcon 9 a Facon Heavy idú zatiaľ na na motoroch Merlin. Merlin spaľuje RP-1 palivo.
      Motory na metán vyvíjajú napríklad aj Blue Origin BE-4.
      Rakety sú prakticky len palivo v nejakej nádrži aby sa nerozutekalo.A na konci majú vecičku, ktorá to palivo veľmi rýchlo vystreľuje. Jednoduchšie vysvetlené, čím vieme to palivo rýchlejšie vystreľovať tým lepšie. Najjednoduchšie ako to dosiahnuť je palivo silno natlakovať. Nakoniec nádrže dať ventil a trysku, ktorá z neho vydoluje užitočný ťah.
      Tomu sa hovorí tlakom plnený raketový motor.Existuje zo pár základných typov: na studený plyn, mono-palivo a bipalivový tlakom plnený motor. Aby sme palivo skladovali pod vysokým tlakom musí byť nádrž silná.A teda masívnejšia, ťažšia a ťažšia.Takže sú tu limity,obmedzenia na kapacitu a udržateľný tlak.To sa potom nie moc dobre škáluje, ak sa snažíte dostať náklad na orbitu. Aby sa rakety čo najviac odľahčili, môžete urobiť len jedinú vec, zvýšiť entalpiu. Entalpia je v podstate vzťah medzi objemom, tlakom a teplotou.Vyšší tlak a teplota v spaľovacej komore znamenajú vyššiu efektivítu. A viac hmoty prehnanej raketovým motorom, znamená vyšší ťah.
      Uzavretý cyklus, s postupným spaľovaním, zvyšuje efektivitu motora, spotrebovaním toho, čo by sa bežne stratilo vyfúknutím a privádza to do spaľovacej komory.Aby sa tak zvýšil tlak a efektivita.
      Vezmime teda Merlin a skúsme uzatvoriť cyklus.Prevezmeme kopec sadzí a upcháme všetke vstrekovače.Plno-prietokový motor by najskôr nedokázal bežať na palivu RP-1, kvôli koksovaniu v palivom obohatenom predspaľovači.
      Preto sa v článku píše… Výsledkem by mělo být odstavení raket Falcon 9, výkonnějšího Falconu Heavy i nákladních a osobních lodí Dragon.

      Rakety na metán majú pri ceste na Mars jednú obrovskú výhodu. Metán sa dá ťažiť na Marsu. Čiže nemusíme posielať rakety s obrovskými nádržami zo zásobami paliva na cestu na Mars a späť. Stačia zásoby metánu len na Mars s nejakými rozumnými rezervami.
      Nechcem unavovať, koho to zaujíma odporúčam lepšie vysvetľujúce linky, ktoré som uviedol. Vec nie je tak jednoducho vysvetliť, má svoje klady, mínusy,entalpia,znovu použiteľnost, škalovanie, veľa parametrov, premenných a podobne.
      Elon Musk potvrdil, že spolupracuje aj s NASA, Blue Origin a podobne. Preto asi závody dvoch týmov. Nemôže všetke technológie,postupy, novinky zavesiť na nos konkurencii.
      Niektoré veci vyvíjajú spoločné, a niektoré technológie, postupy samostatne.
      Ak tam bola dohoda a kompromis, (čo aj Musk nedávno naznačil), tak to vývoj rakiet NASA, SpaceX, Blue Origin, armáde značne urýchli.Niektoré komponenty na rakety totiž vyvinú spoločne, alebo poskytnú už vyvinuté technológie v štýle niečo, za niečo. To značne urýchli a zlacní vývoj všetkým spoločnostiam, takže to nemusí byť otázka toľkých rokov, ako uvádzajú pesimisti.
      Pre USA a armádu to má nesmierny ekonomickí, strategický význam. Súkromníci im budú vynášať armádne, špionážne a štátne zákazky omnoho lacnejšie.Ovládnu svetový trh z vynášaním tovaru do blízkeho vesmíru, teda miliárdy $ do štátnej pokladnice USA vo forme daní + monopol na vynášanie tovaru + zamestnanie pracovníkov. V blízkych ateroidoch sú napríklad vzácne kovy typu platina, ktoré by reštartovali svetovú ekonomiku cez 600 biliónov $ a podobne.Takých asteroidov muselo veľa dopadnúť aj na Mesiac, pozrite len koľko má kráterov po dopadoch asteroidov. Z vesmíru sa dá aj dobre špehovať, či zaútočiť, na ktorýkoľvek štát na Zemi, alebo protiraketová obrana.
      Zatiaľ čo v našich štátoch nie je vo vláde nijaká sekcia pre vesmír. V USA, Rusku, Francúzku už založili vesmírne armády a v Číne sa nám s takými vecami chváliť nebudú. India a Čína si už ale zostrelili nejaké svoje satelity.

      • maro napsal:

        „Vezmime teda Merlin a skúsme uzatvoriť cyklus.Prevezmeme kopec sadzí a upcháme všetke vstrekovače.Plno-prietokový motor by najskôr nedokázal bežať na palivu RP-1, kvôli koksovaniu v palivom obohatenom predspaľovači.“
        Přesně tohle dělá ruský RD-180, RD-170, či jejich předchůdce NK-33. Uzavřený cyklus, palivo „petrolej“.

    • Hawk napsal:

      Elon s jeho vysledky a zazemim neni bez sance.
      Dva tymy mohou byt motivacni,na druhou stranu mohou i zbytecne odcerpavat zdroje, nelze to brat pausalne jako vyhodu ci nevyhodu.
      Na harmonogram se koukam trochu se skepsi, ale zacinam verit ,ze to nakonec dokaze.
      Pro zdarne dokonceni projektu je podle me dulezita osoba samotneho Elona, hlavne at mu slouzi zdravi.

      P.S.: Mne se Tvoje komenty libi, nemam rad sterilni fadni diskuse.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.