Evropské sondy ve 3D

Evropská kosmická agentura představila novou stránku, na které si přijdou na své všichni technologičtí hračičkové. Chcete si prohlédnout evropské kosmické sondy ze všech možných úhlů? Chcete si stáhnout jejich trojrozměrné modely v různých formátech pro různé programy? Máte zájem si vystřihnout sondy z papíru a slepit? Pak je přesně pro vás určena adresa scifleet.esa.int, na které tohle všechno najdete. Nabídka se navíc bude postupně rozšiřovat třeba o modely vhodné k 3D tisku, takže se určitě vyplatí dát novou adresu do záložek a čas od času se k ní vrátit.

Seznam sond v databázi je úctyhodný.

Seznam sond v databázi je úctyhodný.
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net

Na hlavní stránce na Vás čeká stylizovaná trojrozměrná sluneční soustava, ve které jsou kosmická tělesa. U nich pak najdete evropské sondy, které zde pracovaly či pracovat mají. Po kliknutí na objekt, se o něm dozvíte bližší informace – a pro úplnost dodejme, že objektem myslíme jak samotné sondy, tak i planety, komety a další tělesa – i u nich jsou k dispozici trojrozměrné modely.

Na stránce pro stažení (na kterou se snadno dostanete kliknutím na nápis DOWNLOADS vpravo nahoře), pak najdete výpis všech objektů databáze se všemi možnostmi, které si můžete stáhnout. I zde platí, že po kliknutí na název, se vám otevře stránka s modelem objektu a základními informacemi v angličtině.

A jaké sondy zatím v databázi jsou? Těšte se na BepiColombo a její MMO, MPO či MTM, dále na Cassini (s Huygensem i bez), Cluster, Double Star, EDM z mise ExoMars 2016, Euclid, Gaia, Giotto, Herschel, Huygens, Integral, ISO, JUICE, Lisa Pathfinder, Mars Express, Philae, Planck, Proba-2, Rosetta (s Philae i bez), Schiaparelli, Smart-1, SOHO, Solar Orbiter, sestavu ExoMars 2016, TGO, Ulysses, Venus Express nebo XMM-Newton. Kromě toho zde najdete i model komety 67P-Čurjumov/Gerasimenko.

Do komentářů nám můžete napsat, který model vás zaujal nejvíc, nebo který si stáhnete jako první a co s ním plánujete dělat.

2 komentářů ke článku “Evropské sondy ve 3D”

1. Martin Gembec Administrátor napsal:

Tak jádro komety už jsme měli vytištěné ve velikosti asi 15 cm na výstavě Euroregion Tour letos v Jablonci, ale co mě nejvíc mrzí je, že modely zatím nejsou optimalizované pro běžný 3D tisk a tak to bude buď dřina to pro tisk připravit, nebo to nepůjde, ale zkusím. Nejspíš začnu u Rosetty, jak jinak.