Angara 3 skončila na rýsovacích prknech

Znělo to jako skvělý nápad – k centrálnímu stupni nosné rakety připojíme různý počet urychlovacích bloků, které s ním mají podobnou konstrukci a tím získáme raketu schopnou vynášet široké spektrum nákladů při zachování jednotné výroby. Tak by se dal ve stručnosti shrnout projekt ruské rakety Angara. Její verze Angara 3 s dvojicí urychlovacích bloků (tedy podobně jako to známe od Falconu Heavy či Delty IV Heavy) měla svými parametry cílit na náklady, které jsou moc těžké pro lehkou verzi Angara 1 (centrální stupeň bez pomocných bloků), ale pro těžkou Angaru 5 (čtyři urychlovací bloky na centrálním stupni)  byly moc lehké. Angara 3 měla podle plánů ze začátku nového tisíciletí nahradit ukrajinské rakety Zenit. Nyní se však nad touto verzí pomalu, ale zřejmě jistě zavírá voda, aniž by přešla do skutečné výrobní fáze.

Model Angary 3 z roku 2001.

Model Angary 3 z roku 2001.
Zdroj: http://www.russianspaceweb.com

V některých dokumentech se kromě tradičního označení Angara 3 můžete setkat i s označením Angara Medium. Jedná se však o stejný nosič se startovní hmotností 478 tun. Trojice základních stavebních bloků (alias URM-1) doplněná o horní stupeň měla při startu z kosmodromu Pleseck zvládnout vynést na nízkou oběžnou dráhu až 14 tun těžký náklad. Velkou výhodou všech raket z této rodiny je, že sází na nejedovaté pohonné látky – jejich motory (RD-191 na prvním stupni/postranních blocích a RD-0124A na horním stupni) spalují směs zkapalněného kyslíku a leteckého petroleje.

Aby mohla doručovat náklady za nízkou oběžnou dráhu Země, měla být Angara 3 vybavena horním stupněm Briz-M nebo Fregat. Pak by mohla obsloužit malé komunikační družice (do 2,5 tuny) mířící na dráhu přechodovou ke geostacionární, ale mohla by vynášet i trochu těžší náklady na střední oběžnou dráhu, kam míří především navigační družice.

Na začátku roku 2005 počítala Chruničevova konstrukční kancelář s tím, že by uvažovaná Angara 3 mohla sloužit i jako nosič pilotované kosmické lodě, kterou firma chtěla navrhnout a nabídnout Roskosmosu. Případná pilotovaná verze by pak nesla označení Angara A3M. Jenže z plánů sešlo. Jak se zvyšovala hmotnost kosmické lodě, zacílila konstrukční kancelář spíše na silnější verzi – Angaru 5P. Ta by si díky větší nosnosti poradila s těžší lodí mnohem snáze i s potřebnou rezervou.

Umělecká představa verze Angara A3M

Umělecká představa verze Angara A3M
Zdroj: http://www.russianspaceweb.com

Na počátku třetího tisíciletí bylo v propagačních materiálech Chruničevovy kanceláře uvedeno, že Angara 3 poprvé poletí v roce 2003, případně o rok později. Většina prací se však zastavila kvůli nedostatku financí, který přišel v dalších letech. V roce 2014 se Angara poprvé dostala na startovní rampu – konkrétně šlo o verze Angara 1 a Angara 5 – mohlo se tedy zdát, že se blýská na lepší časy. Jenže ani ruská kosmická agentura ani tamní ministerstvo obrany nedokázaly vytipovat žádné vhodné náklady pro Angaru 3, ačkoliv papírově této variantě vyhovovalo nemalé množství armádních případně civilních družic.

Ve stejné době ztratil Roskosmos vinou Ukrajinské krize přístup k raketám Zenit – zdálo se tedy, že Angara 3 je zachráněna. Otevřela se jí cesta, protože měla původně Zenity nahradit. Však také v dubnu 2015 Dmitrij Rogozin z pozice vicepremiéra pro zbrojní program a kosmonautiku prohlásil, že došlo k náhradě raket Zenit za nosiče Angara 3. V dalších letech se proto střední varianta nové rakety objevovala na propagačních materiálech a její modely byly vystavovány na nejrůznějších akcích, výstavách a prezentacích.

Podle některých zdrojů se dokonce svého času uvažovalo i o možnosti spojit osud této rakety s plovoucí plošinou SeaLaunch, ze které startovaly právě Zenity. Už prvotní zběžné studie však prokázaly, že Angara 3 je moc široká na to, aby se vešla do těsných limitů plovoucího kosmodromu. Zatímco Zenit se obejde bez servisní věže, Angara 3 o výšce 45,8 metru by ji potřebovala – doplnit tuto konstrukci na SeaLaunch by něco stálo a přineslo by to s sebou i technologické výzvy.

Model rakety Angara 3 z roku 2008.

Model rakety Angara 3 z roku 2008.
Zdroj: http://www.russianspaceweb.com

Web russianspaceweb.com s odkazem na zdroje z průmyslu navíc uvádí, že konstrukce Angary 3 je mnohem složitější než by se mohlo zdát. Zdaleka nejde jen o to, že se z Angary 5 odeberou dva bloky. Podle jednoho příspěvku na fóru portálu Novosti Kosmonavtiki měla Angara 3 vyžadovat odlišný návrh pneumatických, hydraulických a dalších potrubí, ale i jiné vedení palubní kabeláže. Výsledkem toho bylo, že se při vývoji varianty Angara 3 nemohlo přejít k opakovanému vydání konkrétní projektové dokumentace. Muselo by se začít od začátku a se značnými změnami původních plánů, které byly vydány pro Angaru 5. Jak drahé a časově náročné by tyto změny byly, se těžko odhaduje, ale podle všeho se realita nedostala ani tak daleko, aby to bylo potřeba řešit.

1. dubna letošního roku navštívil Dmitrij Rogozin Chruničevovu kancelář, tentokrát již jako šéf Roskosmosu. Jeho slova následně zmínila odložení Angary 3 někam do pozadí. Její parametry se totiž překrývají s těmi, kterými se honosí raketa Sojuz 5, jejíž vývoj byl oficiálně spuštěn v roce 2017. Je to možná trochu paradoxní, protože v současné době má Angara 3 k realizaci blíže než Sojuz 5, který se teprve nedávno dostal na rýsovací prkna a nemá žádnou výrobní linku.

Oproti tomu rodina raket Angara se po mnoha letech strádání konečně dostává do fáze sériové výroby a má připravené výrobní zázemí i startovní rampu. Jaký však bude osud střední verze Angara 3? To dnes nikdo neví. Ačkoliv tento článek může působit jako requiem na rozloučenou, stále ještě může jistá malá naděje existovat. V minulých letech už ruské plány několikrát zažily otočení plánů využívání nosných raket o 180°. Dokud k tomu však nedojde, můžeme verzi Angara 3 považovat za odepsanou.

Zdroje informací:
http://www.russianspaceweb.com/

Zdroje obrázků:
http://www.russianspaceweb.com/images/rockets/angara/angara3/angara3_iso_1.jpg
http://www.russianspaceweb.com/images/angara3_scale_2.jpg
http://www.russianspaceweb.com/images/angara3m_2.jpg
http://www.russianspaceweb.com/images/rockets/angara/angara3/angara3_2.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

48 komentářů ke článku “Angara 3 skončila na rýsovacích prknech”

  1. Roman Redakce napsal:

    Někteří stále jen kritizují Ruský vesmírný program, ale nebýt Elona Muska a jeho SpaceX, tak ani Američané by si zrovna moc nepískali. Jak už bylo řečeno, ani u te SLS stále není úplně jasno. Jinak díky Dušane za skvělý článek. Angary A3 je škoda, ale Irtyš (Sojuz 5) bude lepší raketa. Kromě toho ji může využít společnost S7 Space na mořském kosmodromu Sea Launch.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Díky za pochvalu, ale mám menší připomínku k té první části. V USA nejde jen o SpaceX. Jsou tu i jiné firmy, které připravují na další roky nové nosiče. Za všechny Vulcan a New Glenn.

      • Roman Redakce napsal:

        Ano to máš samozřejmě pravdu, zmínil jsem jen zatím největšího hráče.

        • Radim Pretsch Redakce napsal:

          Opravdu? Já ve vašem příspěvku vidím větu „nebýt Elona Muska a jeho SpaceX, tak ani Američané by si zrovna moc nepískali.“ Z té mi teda vůbec nevyplývá, že byste bral v potaz ostatní úspěšné firmy, či dokonce nepilotovaný program.

          On argument ve stylu „no ale kdyby Američané neměli tuhle firmu…“ je opravdu trapný.

          Naprosto ignorujete fakt, že zatímco ruské plány nepřekročí fázi powerpointových prezentací, Američané ty své realizují (let Orionu, výroba a montáž dílů SLS, atd., když zůstanu jen u pilotovaných letů)

          To že zcela ignorujete celý zbytek amerického kosmického programu a spláchnete to konstatováním, že „Američané na tom už pár let o moc lépe nejsou“ je pak naprosto výmluvné.

          • Roman Redakce napsal:

            Mě ale nejde o to, kolik toho kdo dokázal.
            Je mi jasné, že jsou Američané dál než Rusko.
            Vadí mi to, že když se někdo neustále strefuje do Rusů tak je to v pořádku, ale když někdo řekne něco na adresu Američanů, tak je hned označen za trolla. To je celé. Končím s touto debatou.

          • Jiří Hošek Redakce napsal:

            Aby se diskuse náhodou neubrala směrem k dohadování, tak připomenu poslední známý status 1. exempláře SLS a 2. exempláře Angary-A5. Snad budou obě strany spokojeny.
            Podle plánu z 1. dubna je v závodě MAF v New Orleans plánováno na 15. května spojení přední sestavy centrálního stupně SLS s vodíkovou nádrží. Cílové datum pro připojení posledního velkého segmentu centrálního stupně – motorové sekce – je konec července.
            Podle tiskové zprávy z loňského listopadu měla být Angara-A5 sestavena v závodě GKNPC im. M. V. Chruničeva v Moskvě tak, aby byla v dubnu 2019 zajištěna připravenost k odeslání na kosmodrom Pleseck. Aktuálnější informace nejsou (prošel jsem stránky Chruničeva i Roskosmosu).

          • Roman Redakce napsal:

            Ještě dodávám, že z některých komentářu je tady cítit rusofobie, pramenící hlavně z politiky, to do kosmonautiky nepatří. To je můj názor.

          • Radim Pretsch Redakce napsal:

            Do Rusů se na tomhle webu nikod netrefuje, natož pořád. Jejich kosmický program je v hluboké krizi a tady k tomu zaznívají jen objektivní fakta. Že to pro ruskou kosmonutiku vyznívá nelichotivě není záměr diskutujících, ale důsledek reálného stavu.

            Naopak ve vašich komentářích k americkému programu žádná fakta nevidím (mají jenom SpaceX, plány pořád odsouvají…). A když nejsou argumenty, nastupují obvinění z rusofobie a politikaření.

    • Miloš napsal:

      Porovnávať NASA s Roskosmosom, alebo SpaceX so S7 Space, to chce riadny kus predstavivosti.

  2. Alois napsal:

    Současné Rusko je slabý odvar bývalého SSSR. Ztratili západní státy a Kavkaz, což byl celkem civilizovaný prostor. Rusové zůstali prakticky sami se sibiřskými nárůdky. Přihlédme-li k masivnímu zbrojení není kde brát. Na to jak jsou okleštěni se ještě docela dobře drží. Svět ale na ně nečeká, ani technologicky ani ekonomicky, dokonce i Indie staví kosmickou loď modernější než Sojuz.

  3. Jiří Kos napsal:

    Často se lehce ironizuje Elon Musk a jeho tzv. časový koeficient. Myslím, že kdyby někdo chtěl vyčíslit Rogozinův koeficient, musel by opustit reálnou časovou osu a přejít do oblasti imaginárních čísel.
    (To jen tak pro zasmání.)

  4. Alois napsal:

    Rusové stále žijí z pověsti kosmické velmoci z doby před padesáti lety a tuto iluzi udržují velkolepými plány jejichž realizaci pružně posouvají a mění podle momentální situace. Ve skutečnosti jsou na vedlejší, dokonce bych řekl slepé koleji na níž jejich dýchavičné stroje padesát let staré, současnému tempu nestačí. Jejich doba ale pomalu a jistě končí, jakmile budou mít USA kosmickou loď pro posádku budou Sojuzy a Progresy k smíchu.

  5. Mick napsal:

    Osobně se mi tohle rozhodnutí zdá logické. Sojuz 5 na 99% bude a jak bylo napsáno, v takovém případě je Angara A3 zbytečná. A když k tomu připočítáme ty rozsáhlé změny, které A3 potřebuje, tak tím můžou Rusové ušetřit peníze, které nemají. Co mi ale nejde do hlavy je, proč už se s touhle variantou nepočítalo od prvopočátku, kdy se vychloubali, jak modulární raketa to bude?? Ale pravděpodobně je bude důvod stále stejný.. prachy. Jinak mezi námi, oni ty peníze nemaj ani Amíci, ale ty se zase nebojej se neustále zadlužovat.

  6. Jirka Hadac napsal:

    Je to proste podle me skoda. Hotova raketa, myslenka modularnosti je podle me fakt nosna. Technologicky nejvyspelejsi ruska raketa. Aspon ze se zruseni tyka jen verze A3. A pro ty dalsi to neznamena nic. Hlavne angare preju dostatek nakladu, at si konecne zalita.
    Hezky clanek, diky za nej.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Rádo se stalo. Ten konec se zdá nevyhnutelný, ale kdo ví, zda nepřijde další změna směru a s ní spojené oživení tohoto projektu.

      • ventYl napsal:

        Nejako sa neviem rozhodnut, ci by to bolo dobre, alebo zle.

      • Racek napsal:

        No, podobná rozhodnutí se činí také v zájmu udržení výrobních programů pro druhou či třetí konstrukční kancelář. Říká se tomu „nedávat všechna vejce do jednoho košíku“. Může, a také bohužel ochází k problémům např. v provozu, masovým závadám či problémům v činnosti výrobce. Samozřejmě, táká se to ii logistiky. I v Rusku může podnik zkrachovat. Vsadit vše na Angaru je proto pro zemi typu Ruska nemožné. Jak je vidět, i budování Vostočného byl prozíravý krok. Po snahách Kazachstánu ukončit smlouvu s Ruskem dostane asi i on nový impuls.

      • Radim Pretsch Redakce napsal:

        Ruský kosmický program na diverzifikaci nemá kapacitu. Představa, že budou schopni vyrábět řadu zcela odlišných nosičů- Sojuz, Angara, Sojuz 5 a cokoliv dalšího, pomíjí jejich možnosti.
        A nejde jen o výrobní kapacity. Problém Angary je, že pro ni Rusové nemají náklad. Na komerčním trhu se nechytá a ruský kosmický program je víc než skromný. K čemu by jim tedy paleta nosičů byla?

        Kazachstán Rusy s Bajkonurem jen škadlí. I proto (ale nejen) si tam bude Rusy držet co nejdéle, viz loňská návštěva Putina a její závěr, že Vostočný bude spadat pod Bajkonur.

        Nad rozvojem samotného Vostočného se ostatně vznáší velký otazník…

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.