sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (NROL-77)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Družicové konstelace

Družicové konstelace společností SpaceX a Amazon získají přibližně 4 % z téměř 20 miliard dolarů, které státy navrhly na výstavbu venkovských širokopásmových sítí, což představuje zhruba 21 % lokalit v rámci federálního programu BEAD.

SLI

Společnost SLI, specialista na financování aktiv, plánuje koupit dvě malé geostacionární družice od amerického startupu AscendArc v hodnotě více než 200 milionů dolarů.

Jared Isaacman

Vedoucí představitelé senátního obchodního výboru uvedli, že doufají, že Jared Isaacman bude brzy jmenován správcem NASA. Stalo se tak 3. prosince na potvrzovacím slyšení o jeho nominaci na administrátora NASA v Senátu pro obchod.

Spire Global

Společnost Spire Global získala od společnosti Deloitte kontrakt na návrh, výstavbu a provoz osmi družic, které podpoří její úsilí v oblasti kybernetické bezpečnosti na oběžné dráze.

Shijian-21

Čínské experimentální družice Shijian-21 a Shijian-25 se oddělily na geostacionární oběžné dráze poté, co byly měsíce v dokovacím zařízení a prováděly testy doplňování paliva na oběžné dráze.

Čína

Čínská vesmírná správa zveřejnila politický plán zaměřený na urychlení rozvoje komerčního využití vesmíru a jeho začlenění do širších národních vesmírných ambicí.

VZLUSAT-2

Družice VZLUSAT-2, která vyfotila „první české vesmírné selfie,“ shořela v atmosféře. VZLU AEROSPACE zpřístupňuje část dat, která pořídila. VZLUSAT-2 naposledy zachytila německá výzkumná stanice Neumayer Station III na Antarktidě.

Varda Space

Společnost Varda Space Industries 28. listopadu oznámila, že její pátá mise s názvem W-5 dosáhla oběžné dráhy po startu z vesmírné základny Vandenberg Space Force Base na palubě sdílené lodi Transporter-15 společnosti SpaceX.

ESA

Program lidského a robotického výzkumu (HRE) Evropské kosmické agentury nezískal na ministerské schůzce rozpočet, který požadoval. Členské státy souhlasily s příspěvkem ve výši 2,66 miliardy eur, což představuje zhruba 70 % z požadovaných 3,77 miliardy eur. ESA stanovila svůj celkový rozpočet na 22,1 miliardy eur.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: Zkouška motoru záchranné věžičky lodi Orion

Kosmická loď Orion má jednou vynášet do vesmíru astronauty, je tedy logické, že potřebuje spolehlivý systém, který by v případě nehody nosné rakety odnesl kabinu s posádkou pryč. Orion bude k tomuto účelu využívat záchrannou věžičku, což je obecné označení pro konstrukci, kterou používaly třeba lodě z programu Apollo, nebo Sojuzy. Na záchranné věžičce Orionu bude motorů hned několik, každý s jiným účelem. Na první pohled největší plameny šlehají z abort motoru, který by se postaral právě o odnesení lodi pryč. O manévrování a orientaci sestavy v prostoru při této činnosti se postará Attitude Control Motor (viz náhledová fotka článku) a závěrečnou separaci věžičky a lodi obstará Jettison Motor. Dnes od 18:50 SEČ bychom se měli dočkat statického testovacího zážehu Attitude Control Motoru.

Další možností sledování je NASA TV.

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/images/content/435033main_jsc2010e041289_hgih.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Jůha, posledně, když tenhle test dělali, tak mě fascinovalo, jak ty manévrovací motory doslova zametaly okolí :-D.

Michal Václavík
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

31,1 kN už nelze brát na lehkou váhu 🙂

Jirka
Jirka
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Technicky vzato jde o jediný motor na TPH, který nelze řídit. Na výstupu je připojena sada ventilů, které umožňují regulaci (posílají vyfukované plyny jedním nebo druhým směrem). Zajímavé, nevěděl jsem, že je potřeba další kvalifikační zážeh tohoto motoru.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jirka

Motor ACM systému LAS byl posledním, který kvalifikačním zážehovým testem dosud neprošel. Předchozí test v dubnu 2017 (HT-11) byl vývojový. Teprve včerejší test byl kvalifikační (QM-1).

Dan
Dan
6 let před
Odpověď  Jirka

Jen pro zajímavost, velmi podobně se v prostoru orientuje japonský Epsilon. Taktéž (u Epsilonu skutečně) malý motor na TPH s (zdánlivě paradoxně) přidaným zpomalovačem hoření, dvě tečné trysky proti sobě a šoupátko.

Matouš Klugar
Matouš Klugar
6 let před

Záznam ze zkoušky. Můžete doplnit do článku

https://youtu.be/6AO4kwmpUZk

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Matouš Klugar

Díky, ale už tam je kompletní záznam celého vysílání. Trvá jen 15 minut, takže asi není potřeba jej nahrazovat konkrétní pasáží. Ale rozhodně díky!

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.