Mezi všemi kosmickými družicemi, průzkumnými sondami, pilotovanými loděmi i orbitálními stanicemi má jeden stroj výsostné postavení. Na rozdíl od ostatních jmenovaných je totiž doposud jediný svého druhu. Máme na mysli měsíční vozidlo LRV (Lunar Roving Vehicle), které sloužilo jako terénní průzkumné vozidlo na povrchu Měsíce v rámci programu Apollo. Díky tomuto výjimečnému stroji dokázali astronauti pokrýt a probádat mnohonásobně větší plochu našeho vesmírného souputníka, než by zvládli bez něj. Kromě jiného také mohli na LRV naložit velké množství nákladu v podobě geologického nářadí a získaných vzorků. Měsíční rover se ukázal být nezastupitelným pomocníkem při průzkumu cizího kosmického tělesa a ukázal nám cestu, jakou se s největší pravděpodobností bude ubírat budoucí pilotovaný průzkum dalších těles Sluneční soustavy.
Na povrch Měsíce se celkem vydaly tři exempláře LRV a to při misích Apollo 15, 16 a 17. Ono výsostné privilegium řídit „automobil“ mimo naši planetu dostala šestice astronautů – David Scott, James Irwin, John Young, Charles Duke, Gene Cernan a Harrison Schmitt. Všechny tři stroje pak v měsíčním regolitu dohromady urazily více než 90 kilometrů.
Nyní se poohlédneme zpět na přelom 60. a 70. let, kdy se LRV vyvíjelo, testovalo a také používalo při skutečné misi. Nabízíme vám ke shlédnutí krátký dokumentární film z dílny Marshallova střediska vesmírných letů NASA, který se věnuje historii LRV a obsahuje celou řadu unikátních záběrů.
V článku je chyba.
„Ono výsostné privilegium řídit „automobil“ mimo naši planetu dostala šestice astronautů – David Scott, James Irwin, John Young, Charles Duke, Gene Cernan a Harrison Schmitt.“
LRV na Měsíci řídili pouze David Scott, John Young, Gene Cernan. Ostatní tři byli jen spolujezdci. Nebo mělo zaznít: „ono privilegium se svézt….“
Jinak pěkný dokumentík o LRV je v rámci cyklu Měsíční stroje. Sice je to trochu idealizované pro laického diváka, ale alespoň je to bez titulků.
https://www.youtube.com/watch?v=hIf_d5wLyU4&t=1s
Já myslím, že je to v pořádku. „Dostali privilegium“ je naprosto přesná a pravdivá informace. Řídit mohlo všech šest astronautů. A o to jde 🙂
O „dostali privilegium“ jsem nic nepsal a ani autor nepsal nic o tom, že ostatní „měli možnost“. Psal jsem o tom, že LRV řídili pouze tři astronauti, ostatní tři se jen vezli, kdežto autor píše, že řídilo všech šest, což není pravda.
V tomto smyslu je v článku jasná chyba a přijde mi zvláštní, obhajovat chyby a nepřesnosti ve výčtu kosmických milníků, zrovna na webu o kosmonautice.
Na webu o kosmonautice bych, alespoň já, čekal, že tam najdu relevantní a správné informace.
Jasně, chápu, že nikdo není dokonalý a nějaká ta chyba vznikne vždy. Od toho je snad diskuse. Už se tu z popudu čtenářů opravilo spousty chyb.
Nemáte pravdu. Primárně byli jako „řidiči“ určeni skutečně velitelé, ale k řízení se dostali i ostatní. Bohužel zrovna balím a za pár hodin odlétám na dovolenou, takže nemám čas vám to dokazovat. Možná to za mě udělá některý z kolegů.
Je to hra se slovy, ale budu citovat: “ Ono výsostné privilegium řídit automobil mimo naši planetu dostala šestice astronautů.“ A to je přece pravda. A je úplně jedno, jestli nakonec řídili nebo ne. To, že máte nějaké privilegium znamená, že můžete. Na rozdíl od těch, co to privilegium nemají. A je už na vás, zda ho využijete. To je celé. Takže ať řídil nebo neřídil kdokoliv, je to v pořádku.
Tak minimálně Schmitt si řízení zkusil taky. A další věc je, zda si LMP alespoň na chvíli nezajezdili, aniž by to sdělili MOCR. Krom kamery nebyl žádný způsob, jak zjistit, kdo zrovna řídí.
Mám na mysli něco podobného, jako řízení LM – oficiálně to mělo na starosti postupně pouze devět CDR (A-9 až A-17), ovšem neoficiálně během standardního průběhu letu LM historicky ovládalo celkem deset lidí, včetně jednoho LMP…
Víte, kdo byl ten LMP? 🙂
No myslím, že můžeme předpokládat (i bez důkazů), že si řízení lunar roverů vyzkoušelo všech šest. Neumím si představit, že by to někoho z nich nelákalo. A koneckonců výcvik (tedy vlastně řidičák) měli všichni. Já bych tedy nezaváhal, i kdyby se to na Zemi nelíbilo. „Pokud máš něco proti, Houstone, tak máš problém.“ 🙂
Fantastický stroj a byl vyvinut jako vedlejší produkt Apolla.
Ovládací joystick je i kvůli redundanci mezi sedačkama, ne? Takže si na to mohli sáhnout za jízdy oba..
super článek a překlad, díky!!
Len chcem informovať, že pokiaľ máte niekto prístup k NasaTV HD tak tam ide program APOLLO50 a je to venované 50. výročiu Apolla vrátane dobových filmových prenosov atď. takže kto chce a má možnosť má šancu si pripomenúť Apollo znova.
Skvělé video. Skvělý článek 🙂
diky:-)