sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kosmický stroj na kolech – lunární vozidlo LRV

LRV

Mezi všemi kosmickými družicemi, průzkumnými sondami, pilotovanými loděmi i orbitálními stanicemi má jeden stroj výsostné postavení. Na rozdíl od ostatních jmenovaných je totiž doposud jediný svého druhu. Máme na mysli měsíční vozidlo LRV (Lunar Roving Vehicle), které sloužilo jako terénní průzkumné vozidlo na povrchu Měsíce v rámci programu Apollo. Díky tomuto výjimečnému stroji dokázali astronauti pokrýt a probádat mnohonásobně větší plochu našeho vesmírného souputníka, než by zvládli bez něj. Kromě jiného také mohli na LRV naložit velké množství nákladu v podobě geologického nářadí a získaných vzorků. Měsíční rover se ukázal být nezastupitelným pomocníkem při průzkumu cizího kosmického tělesa a ukázal nám cestu, jakou se s největší pravděpodobností bude ubírat budoucí pilotovaný průzkum dalších těles Sluneční soustavy.

Na povrch Měsíce se celkem vydaly tři exempláře LRV a to při misích Apollo 15, 16 a 17. Ono výsostné privilegium řídit „automobil“ mimo naši planetu dostala šestice astronautů – David Scott, James Irwin, John Young, Charles Duke, Gene Cernan a Harrison Schmitt. Všechny tři stroje pak v měsíčním regolitu dohromady urazily více než 90 kilometrů.

Nyní se poohlédneme zpět na přelom 60. a 70. let, kdy se LRV vyvíjelo, testovalo a také používalo při skutečné misi. Nabízíme vám ke shlédnutí krátký dokumentární film z dílny Marshallova střediska vesmírných letů NASA, který se věnuje historii LRV a obsahuje celou řadu unikátních záběrů.

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jožka Somík
Jožka Somík
5 let před

V článku je chyba.

„Ono výsostné privilegium řídit „automobil“ mimo naši planetu dostala šestice astronautů – David Scott, James Irwin, John Young, Charles Duke, Gene Cernan a Harrison Schmitt.“

LRV na Měsíci řídili pouze David Scott, John Young, Gene Cernan. Ostatní tři byli jen spolujezdci. Nebo mělo zaznít: „ono privilegium se svézt….“

Jinak pěkný dokumentík o LRV je v rámci cyklu Měsíční stroje. Sice je to trochu idealizované pro laického diváka, ale alespoň je to bez titulků.

https://www.youtube.com/watch?v=hIf_d5wLyU4&t=1s

Spytihněv
Spytihněv
5 let před
Odpověď  Jožka Somík

Já myslím, že je to v pořádku. „Dostali privilegium“ je naprosto přesná a pravdivá informace. Řídit mohlo všech šest astronautů. A o to jde 🙂

Jožka Somík
Jožka Somík
5 let před
Odpověď  Spytihněv

O „dostali privilegium“ jsem nic nepsal a ani autor nepsal nic o tom, že ostatní „měli možnost“. Psal jsem o tom, že LRV řídili pouze tři astronauti, ostatní tři se jen vezli, kdežto autor píše, že řídilo všech šest, což není pravda.
V tomto smyslu je v článku jasná chyba a přijde mi zvláštní, obhajovat chyby a nepřesnosti ve výčtu kosmických milníků, zrovna na webu o kosmonautice.
Na webu o kosmonautice bych, alespoň já, čekal, že tam najdu relevantní a správné informace.
Jasně, chápu, že nikdo není dokonalý a nějaká ta chyba vznikne vždy. Od toho je snad diskuse. Už se tu z popudu čtenářů opravilo spousty chyb.

Spytihněv
Spytihněv
5 let před
Odpověď  Jožka Somík

Je to hra se slovy, ale budu citovat: “ Ono výsostné privilegium řídit automobil mimo naši planetu dostala šestice astronautů.“ A to je přece pravda. A je úplně jedno, jestli nakonec řídili nebo ne. To, že máte nějaké privilegium znamená, že můžete. Na rozdíl od těch, co to privilegium nemají. A je už na vás, zda ho využijete. To je celé. Takže ať řídil nebo neřídil kdokoliv, je to v pořádku.

Ondřej Šamárek
Editor
5 let před
Odpověď  Jožka Somík

Tak minimálně Schmitt si řízení zkusil taky. A další věc je, zda si LMP alespoň na chvíli nezajezdili, aniž by to sdělili MOCR. Krom kamery nebyl žádný způsob, jak zjistit, kdo zrovna řídí.
Mám na mysli něco podobného, jako řízení LM – oficiálně to mělo na starosti postupně pouze devět CDR (A-9 až A-17), ovšem neoficiálně během standardního průběhu letu LM historicky ovládalo celkem deset lidí, včetně jednoho LMP…
Víte, kdo byl ten LMP? 🙂

Spytihněv
Spytihněv
5 let před
Odpověď  Jožka Somík

No myslím, že můžeme předpokládat (i bez důkazů), že si řízení lunar roverů vyzkoušelo všech šest. Neumím si představit, že by to někoho z nich nelákalo. A koneckonců výcvik (tedy vlastně řidičák) měli všichni. Já bych tedy nezaváhal, i kdyby se to na Zemi nelíbilo. „Pokud máš něco proti, Houstone, tak máš problém.“ 🙂

Alois
Alois
5 let před

Fantastický stroj a byl vyvinut jako vedlejší produkt Apolla.

David
David
5 let před

Ovládací joystick je i kvůli redundanci mezi sedačkama, ne? Takže si na to mohli sáhnout za jízdy oba..

Lukas Skrbek
Lukas Skrbek
5 let před

super článek a překlad, díky!!

Peter J
Peter J
5 let před

Len chcem informovať, že pokiaľ máte niekto prístup k NasaTV HD tak tam ide program APOLLO50 a je to venované 50. výročiu Apolla vrátane dobových filmových prenosov atď. takže kto chce a má možnosť má šancu si pripomenúť Apollo znova.

rhronza
rhronza
5 let před

Skvělé video. Skvělý článek 🙂

jregent
jregent
5 let před
Odpověď  rhronza

diky:-)

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.