Termín startu evropského průzkumníka exoplanet

Evropská kosmická agentura oznámila, že teleskop CHEOPS (Characterising Exoplanet Satellite) má do vesmíru startovat mezi 15. říjnem a 14. listopadem příštího roku. O start z kosmodromu v Kourou se postará raketa Sojuz, která společně s teleskopem ponese i družici do italské satelitní sítě Cosmo-SkyMed. Obě družice budou dopraveny krátce po startu na své dráhy a konkrétně CHEOPS se usadí na polární dráze ve výšce 700 kilometrů. Teleskop bude hledět ke hvězdám, o kterých víme, že kolem nich obíhají exoplanety – především pak ty v rozmezí velikostí od ekvivalentu Země po ekvivalent Neptunu. CHEOPS bude sledovat několik tranzitů u každé planety a jeho data umožní vědcům lépe změřit velikost těchto světů.

Vizualizace družice CHEOPS na oběžné dráze.

Informace o velikosti exoplanet, které nám CHEOPS prozradí budou zkombinovány s údaji o hmotnosti těchto světů z jiných měření a výsledkem bude hustota těchto světů. Z tohoto údaje se už dají odvodit různé souvislosti spojené se složením planet. Ve spojitosti s informacemi o hvězdách, kolem kterých exoplanety obíhají, bude možné mnohem přesněji nahlédnout do vzniku a vývoje planet v tomto hmotnostním rozmezí.

Samotný CHEOPS nedávno dokončil environmentální testovací kampaň v technologickém středisku evropské kosmické agentury a nyní bychom jej našli ve Španělsku, konkrétně v areálu firmy Airbus Defence and Space, kde podstupuje finální zkoušky. Součástí teleskopu jsou i dvě plakety s vyleptanými zmenšenými kresbami dětí z různých evropských států včetně České republiky.

8 komentářů ke článku “Termín startu evropského průzkumníka exoplanet”

1. joyko napsal:

O start z kosmodromu v Kourou se postará raketa Sojuz? nie ariane?

2. Tomas mik napsal:

Mame jeste jine teleskopi na sledovani exoplanet nez kepler a tess ? a jakou ma tento teleskop CHEOPS hmotnost?

3. ms00 napsal:

Škoda, že se CHEOPS nestačila dostat do aktuální ankety.