Termín startu evropského průzkumníka exoplanet

Evropská kosmická agentura oznámila, že teleskop CHEOPS (Characterising Exoplanet Satellite) má do vesmíru startovat mezi 15. říjnem a 14. listopadem příštího roku. O start z kosmodromu v Kourou se postará raketa Sojuz, která společně s teleskopem ponese i družici do italské satelitní sítě Cosmo-SkyMed. Obě družice budou dopraveny krátce po startu na své dráhy a konkrétně CHEOPS se usadí na polární dráze ve výšce 700 kilometrů. Teleskop bude hledět ke hvězdám, o kterých víme, že kolem nich obíhají exoplanety – především pak ty v rozmezí velikostí od ekvivalentu Země po ekvivalent Neptunu. CHEOPS bude sledovat několik tranzitů u každé planety a jeho data umožní vědcům lépe změřit velikost těchto světů.

Vizualizace družice CHEOPS na oběžné dráze.

Informace o velikosti exoplanet, které nám CHEOPS prozradí budou zkombinovány s údaji o hmotnosti těchto světů z jiných měření a výsledkem bude hustota těchto světů. Z tohoto údaje se už dají odvodit různé souvislosti spojené se složením planet. Ve spojitosti s informacemi o hvězdách, kolem kterých exoplanety obíhají, bude možné mnohem přesněji nahlédnout do vzniku a vývoje planet v tomto hmotnostním rozmezí.

Samotný CHEOPS nedávno dokončil environmentální testovací kampaň v technologickém středisku evropské kosmické agentury a nyní bychom jej našli ve Španělsku, konkrétně v areálu firmy Airbus Defence and Space, kde podstupuje finální zkoušky. Součástí teleskopu jsou i dvě plakety s vyleptanými zmenšenými kresbami dětí z různých evropských států včetně České republiky.

Termín startu evropského průzkumníka exoplanet, 4.8 out of 5 based on 13 ratings

Rating: 4.8/5 (13 votes cast)

8 komentářů ke článku “Termín startu evropského průzkumníka exoplanet”

1. joyko napsal:

O start z kosmodromu v Kourou se postará raketa Sojuz? nie ariane?

2. Tomas mik napsal:

Mame jeste jine teleskopi na sledovani exoplanet nez kepler a tess ? a jakou ma tento teleskop CHEOPS hmotnost?

Kepler již není funkční. Dříve fungoval ještě teleskop CoRoT, ale i ten je již mimo provoz. Takže momentálně funguje pouze TESS, ale na druhou stranu je to špičková technologie, která zmapuje prakticky celou oblohu. Cheops váží cca. 300 kg.

Překvapilo mě, že komerční Sojuzy mají možnost vynášení dvou satelitů naráz. Přiznávám, že ESA je pro mě spíš Ariane 5 a její Sylda, nebo Vegy a Sojuzy startující z Kourou trochu opomíjím.

• Jirka Hadac napsal:

Trebas druzice Galileo vynasely sojuzy taky po dvou sojuzem.

3. ms00 napsal:

Škoda, že se CHEOPS nestačila dostat do aktuální ankety.