sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Stavba rampy pro Angaru na Vostočném začala

Po několika odkladech vydala ruská kosmická agentura Roskosmos 3. října dohodu o vývoji nové startovní rampy pro nosiče rodiny Angara na novém ruském kosmodromu Vostočnyj. Po většinu roku byly práce omezeny jen na likvidaci stromů na místě budoucí rampy. Na Vostočném zatím stojí jen jedna rampa, která je určena pro obsluhu raket Sojuz. Komplex pro rakety Angara by měl vznikat několik let a po dokončení by odsud měly létat rakety s modulární konstrukcí, které si v uplynulých letech prošly vzestupy a pády z hlediska výhledů na budoucnost. Nyní se však zdá, že by tyto rakety měly létat častěji než doposud.

Průběh odlesňování na místě budoucí rampy pro rakety Angara.
Průběh odlesňování na místě budoucí rampy pro rakety Angara.
Zdroj: http://russianspaceweb.com

První konstrukční činnost spojená se stavbou rampy pro Angaru na Vostočném v podstatě začaly tisíce kilometrů daleko – v Severodvinsku na severním pobřeží Ruska. Společnost, která se specializuje na opravy mořských plavidel získala kontrakt na výrobu velkorozměrových kovových struktur pro rampu raket Angara. Kromě toho má společnost vyrobit také některé prvky transportéru/vztyčovače a přístupového mostu servisní věže.

Model rampy pro raketu Angara
Model rampy pro raketu Angara
Zdroj: http://russianspaceweb.com

Podle agentury TASS už v červenci firma Zvězdočka vyrobila dva strukturální nosníky (každý s hmotností 88 tun) pro odpalovací desku. O pár týdnů dříve – v dubnu letošního roku – se Dmitrij Rogozin ( tehdy ještě v pozici místopředsedy vlády) rozhodl určit Roskosmosu povinnost zahájit stavbu rampy na Vostočném v květnu. Nařídil také založení specializovaného provozního řídícího střediska na místě stavby během měsíce. Na setkání speciální komise celého projektu vyjádřil Rogozin obavy, že zařízení pro Angary nebude k dispozici do konce roku 2021, jak se dříve plánovalo, pokud by se se stavbou nzačalo v polovině května.

14. května letošního roku oznámila státní korporace Roskosmos, že v polovině měsíce dostal projekt rampy pro Angaru na Vostočném zelenou od ruské federální auditové agentury Glavgosexpertiza. Práce na druhé fázi vývoje kosmodromu Vostočnyj (která obsahuje rampu pro Angaru) měla začít v červnu 2018. Už v prosinci loňského roku uvedl Roskosmos, že ruská vláda vybrala jako hlavního dodavatele na stavbu nové rampy společnost PSO Kazaň. Tehdy se počítalo s prvním startem z této rampy v roce 2021.

Takto by měla vypadat rampa pro rakety Angara na kosmodromu Vostočnyj.
Takto by měla vypadat rampa pro rakety Angara na kosmodromu Vostočnyj.
Zdroj: http://russianspaceweb.com

Společnost PSO Kazaň byla pověřena vytvořením potřebné dokumentace projektu, samotnou stavbou a dodávkami inženýrského hardwaru, který je uvedený v projektové a pracovní dokumentaci. Firma PSO Kazaň nahradila kontraktora Ministerstva obrany, který od projektu odstoupil v roce 2017. Nejde o nijak nezkušenou firmu – na svém kontě má třeba sportovní arény v Kazani pro studentské hry v roce 2013, nebo stadionu v Samaře, na kterém se letos hrálo fotbalové mistrovství.

Podle Roskosmosu by celkové investice do zázemí kosmodromu měly dosahovat zhruba k 650 milionům dolarů (38,749 miliard rublů). V této částce je započítáno i 983 milionů rublů na vývoj potřebné dokumentace a projekt měl být dokončen do 31. prosince roku 2022. Plánované zázemí obnáší samotnou startovní rampu, kabely, tankovací systém, transportér/vztyčovač, bunkr pro řízení startu, systémy pro potlačení plamenů a další hardware.

O rok dříve publikované cenové odhady počítaly s tím, že vývoj startovního komplexu vyjde na 58 miliard rublů a potrvá do roku 2023. Nové plány však počítají s tím, že se stavba specializované montážní a přípravné budovy pro rakety přesune až do další fáze, která má probíhat mezi roky 2023 a 2025. Příprava raket Angara a skladování potřebných dílů by podle Roskosmosu měly probíhat v zázemí pro rakety Sojuz-2, které již na Vostočném stojí. Samotná rampa by pak potřebovala vylepšení, aby mohla kromě běžných Angar 5 obsloužit i těžší variantu Angara-5V.

Sojuz 2-1A na startovní rampě kosmodromu Vostočnyj
Sojuz 2-1A na startovní rampě kosmodromu Vostočnyj
Zdroj: http://www.russianspaceweb.com/

14. června agentura Interfax citovala Dmitrije Rogozina (v té době ředitele Roskosmosu), který prohlásil: „V červenci přijdeme s lopatami pro nový kanál pro odvod spalin raket Angara.“ Když červenec přišel, na lopaty nedošlo a Roskosmos místo toho jen slíbil, že na začátku srpna podepíše dohody s developery. Samotná stavba byla přesunuta na první dekádu stejného měsíce. Na začátku srpna byl podpis dohody přesunut na konec měsíce a zahájení prací sklouzlo na září.

16. srpna při rozhovoru s agenturou TASS prohlásil Rogozin, že stavba by měla podle očekávání trvat 45 měsíců, tedy téměř čtyři roky. Na prosbu o vysvětlení důvodů častých odkladů odmítl odpovědět. Nastal konec srpna a podnik ChTPZ oznámil, že dodal 130 tun bezešvých trubek do firmy AO Tjažmaš. Potrubí s průměrem 426 milimetrů a tloušťkou stěn 25 milimetrů bylo určeno pro konstrukci servisní věže a zvedacího vybavení nové rampy na Vostočném. Celkem mělo být do konce srpna dodáno 170 tun trubek.

4. září Roskosmos oznámil, že firmy AO Uralkryomaš, divize firmy Ural Vagon Zavod (UVZ) specializovaná na výrobu hardwaru pro nízké teploty, která sídlí ve městě Nižnij Tagil v Uralské oblasti, dodala první nádrž s objemem 180 krychlových metrů, pro novou rampu raket Angara na kosmodromu Vostočnyj. Nádrž podle vyjádření firmy následovala prvotní dodávky prvního vybavení, které na Vostočnyj dorazily dříve.

Transport nádrže
Transport nádrže
Zdroj: http://russianspaceweb.com/

Pro rampu raket Angara měl Uralkryomaš postavit tankovací systém pro přívod kapalného kyslíku a leteckého petroleje, dále pak systém pro dodávky vody na rampu. Další část hardwaru od této firmy by měla na kosmodrom dorazit během podzimu a poslední objednané díly by měly být na místě před koncem roku 2019. Firma dále uvedla, že se na místo stavby vydá tým specialistů, kteří zajistí přípravu na autonomní a integrační zkoušky systémů.

Kácení stromů na místě budoucí rampy pro rakety Angara.
Kácení stromů na místě budoucí rampy pro rakety Angara.
Zdroj: http://russianspaceweb.com

Souběžně s dodávkou prvního hardwaru pro novou rampu, Roskosmos podle všeho vytvořil plány pro oficiální podepsání kontraktu, čímž by oficiálně začala stavba rampy. Dokument měli podepsat šéf PSO Kazaň, Ravil Ziganišin, který zastupuje hlavního dodavatele a Dmitrij Rogozin za objednatele. K podpisu mělo dojít během Rogozinovy první návštěvy Vostočného v roli šéfa Roskosmosu, která byla plánovaná na 7. září. Byrokratická klička v dokumentu však podle agentury RIA Novosti způsobila odklad podpisu o jeden týden.

Sedmého září vydal Roskosmos prohlášení, podle kterého Rogozin společně s guvernérem Amurského regionu Vasilijem Orlovem a generálním ředitelem PSO Kazaň, Ravilem Ziganišinem provedli osobní prohlídku budoucího staveniště rampy pro rakety Angara. Podle Roskosmosu Rogozin uspořádal i pracovní setkání na kosmodromu. „Začínáme stavbu druhého startovního komplexu na Vostočném,“ prohlásil Rogozin. O měsíc později pak slíbil, že první start z této rampy proběhne v roce 2023 a první let rakety Angara-5V ze stejné, ale vylepšené rampy by měl přijít v roce 2026.

Dmitrij Rogozin během návštěvy kosmodromu Vostočnyj.
Dmitrij Rogozin během návštěvy kosmodromu Vostočnyj.
Zdroj: http://russianspaceweb.com/

A tady už se dostáváme do žhavé současnosti. 3. října Roskosmos oficiálně potvrdil podepsání kontraktu s PSO Kazaň, hlavním developerem stavby. Ironií je, že dlouho odkládaný ceremoniál se termínově téměř shodoval s časem podání žaloby proti PSO Kazaň, kterou žaluje ruský státní ubytovací úřad GosŽilFond, který požadoval vrácení půjčky plus úroky a pokuty v celkové výši více než jedné miliardy rublů (15,8 milionů dolarů).

Ve stejné době odhalily snímky z družic, že na místě budoucí rampy dochází k intenzivnímu odlesňování. Snímek z 8. října ukazoval, že je prakticky celá plocha pro stavbu již vyčištěna. Podle Dmitrije Rogozina, kterého citovala agentura Interfax 5. října, začalo odlesňování oblasti na začátku srpna. Samotné výkopové práce pro budoucí kanál odvodu spalin, by měly začít v nejbližších dnech – technika pro přesuny zeminy je již na místě. „V jistém slova smyslu můžeme říct, že stavba již v podstatě probíhá,“ řekl Rogozin. Pokud vše půjde dobře, nastoupí na místo jako další betonáři. Jejich práce by měla začít na konci jara 2019.

Satelitní snímek kosmodromu pořízený na začátku srpna ukazuje postup kácení.
Satelitní snímek kosmodromu pořízený na začátku srpna ukazuje postup kácení.
Zdroj: http://russianspaceweb.com

Zdroje informací:
http://russianspaceweb.com/

Zdroje obrázků:
http://russianspaceweb.com/images/centers/vostochny/angara/design/scale_front_B_2.jpg
http://russianspaceweb.com/images/centers/vostochny/angara/2018/clearing_sat_1.jpg
http://russianspaceweb.com/images/centers/vostochny/angara/design/scale_front_2.jpg
http://russianspaceweb.com/images/centers/vostochny/angara/design/scale_2.jpg
http://www.russianspaceweb.com/images/spacecraft/science/lomonosov/pad_arrival_1.jpg
http://russianspaceweb.com/images/centers/vostochny/angara/2018/tanks_shipment_1.jpg
http://russianspaceweb.com/images/centers/vostochny/angara/2018/clearing_1.jpg
http://russianspaceweb.com/images/centers/vostochny/angara/2018/rogozin_2774024725_1.jpg
http://russianspaceweb.com/images/centers/vostochny/angara/2018/clearing_20181008_1.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
41 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radim
Radim
6 let před

„V jistém slova smyslu (nebo jak to řekl v originále „S mírnou nadsázkou…“) můžeme říct, že Federace V PODSTATĚ odstartovala na Angaře k Měsíci…“
Toho chlapa prostě musíte milovat (i kdyby vás k tomu měl donutit, jak říkají Rusové).

Určitě se ale začal psát další zajímavý příběh ruské kosmonautiky. Tak hodně zdaru.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Radim

„Federace V PODSTATĚ odstartovala na Angaře k Měsíci…“

Dovolím si tu větu dokončit podle Rogozinova výroku:
… schopnost rakety Angara-A5V dopravit na nízkou oběžnou dráhu Země 37 tun užitečného zatížení, to nemá nikdo.“
https://tass.ru/kosmos/5640753

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

What about Falcon Heavy. Rogozin nemá internet?

Samo2
Samo2
6 let před
Odpověď  Jaro Pudelka

Rogozin má ale asi 25% obyvateľstva Ruska nie. Plus net je v Rusku dosť používaný používaný na PR a celkovo je to akosi v náture Ruska „my sme najlepší nikto iný lepší nieje“.

Zeonoid
Zeonoid
6 let před

Naozaj je čas odložiť Sojuz do zásuvky a ísť na novo.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Zeonoid

Proton.

bullhead
bullhead
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

…Angara 5 by měla nahradit i Proton

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  bullhead

…Proton ano, ale Sojuz ne.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Trochu starší (20. září), ale detailnější satelitní fotografie kosmodromu:
http://novosti-kosmonavtiki.ru/bitrix/components/bitrix/forum.interface/show_file.php?fid=88894

Spytihněv
Spytihněv
6 let před

Ten Rogozinův plán, že přijde s lopatou a začne hloubit kanál, mi připomenul Cimrmanův projekt Panamského průplavu. Potřeboval sto tisíc lopat, sto tisíc krumpáčů + tři náhradní 🙂

No ale konec humoru. Ví se, odkud jsou ty fotky? Od Zaka, to je jasné, ale jestli ten je má z google nebo je to ruská prezentace a nebo nějaký jiný zpravodajský zdroj.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Spytihněv

Zdroj fotografií je uveden v jejich pravém spodním rohu.

Spytihněv
Spytihněv
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Jo díky. Nevšiml jsem si. Takže Google Earth. Ale na Street View si asi ještě budeme muset počkat 🙂

Hawk
Hawk
6 let před

Nez tahle agonie, tak snad by bylo lepsi ten kram zavrit.

Dost smutny pohled na jednoho z prukopniku kosmonautiky, kde vznikly projekty typu Mir, Energia, Buran.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Hawk

To zase ne. Název článku je „Stavba rampy pro Angaru na Vostočném začala“ a ne, že skončila. 🙂

zargos
zargos
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Všechno co má začátek,má taky svůj konec 🙂 Nedávno jsem v tv zahlédl konec Matrixu,tak se mi teď tak nějak vybavilo. Co bude mezi začatkem a koncem Angary,přál bych jim produktivní stroj,ale zatím to moc dobře nevypadá.

Josef Pinkas
Josef Pinkas
6 let před

V rubrice „ Kontaktujte autora článku“ jsem napsal níže uvedenou připomínku, ale plocha pro ní se objevila nízko, nešla posunout a nebylo tam tedy žádné políčko „odeslat“. Proto opakuji zde:

Dovoluji si upozornit na chybu:
…“ aby mohla kromě běžných Angar 4 obsloužit i těžší variantu Angara-5V. “
Žádná Angara 4 neexistuje, existuje jen Angara 1, Angara 3, Angara 5, Angara5-V. Ještě měla být Angara 7, ta je zrušená.

S pozdravem
Josef Pinkas

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Josef Pinkas

Díky, překlep opraven. 4 a 5 jsou blízko sebe. 😉

Spytihněv
Spytihněv
6 let před
Odpověď  Josef Pinkas

Stačí dát ctrl- a tím zmenšit písmo. Pak se to objeví celé i s možností odeslat.

rhronza
rhronza
6 let před

Nějak se v tom začínám ztrácet (Sojuz FG, Angara, Sojuz 5). Bude moci z Vostočného startovat i Sojuz 5 nebo se pro něj bude muset vybudovat další rampa?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  rhronza

Sojuz-5 má létat z rampy 45/1 na Bajkonuru. Pro Vostočnyj se výhledově počítá s novou rampou pro superraketu, založenou na prvním stupni a urychlovacích blocích, odvozených od nosiče Sojuz-5.

rhronza
rhronza
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Jestli tomu dobře rozumím, tak Sojuz 5 nemá z Vostočného vůbec startovat ?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  rhronza

V současnosti to není plánováno.

Marw
Marw
6 let před
Odpověď  rhronza

Ono sa v tom hlavne zacina stracat samotny Roskozmos. Uz som zachytil informacie ze po navsteve v Samare sa Rogozin vyjadril ze projekt Sojuzu-5 treba prepracovat, zjednodusit a uvazovat nad metaloxom…Len pre informaciu Progress ponukal metaloxovu raketu, teraz to tusim oznacuju ako Sojuz 7, ale prednost dostal Sojuz-5 od RKK Energia.

A vzhladom na to ze sa nevedia poriadne rozhodnut ani co bude vlastne nosny system pre novu pilotovanu lod, a vzhlado na tanecky okolo priebezne schvalovanych a rusenych projektov okolo Angary, Rus-M a podobne by ma vobec nesokovalo keby sme sa o pol roka dozvedeli ze Sojuz-5 v schvalenej podobe sa rusi a cele sa zacina znova s uplne novym systemom.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Marw

To bylo v červnu a vysvětlilo se to. Následně, 17.7.2018 podepsal Roskosmos z RKK Eněrgija kontrakt na Sojuz-5 s motorem RD-171 na kerolox.
https://tass.ru/kosmos/5380000

Marw
Marw
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Tak to sa ospravedlnujem za sirenie poplasnej spravy, nedavno som na to narazil a nevsimol som si ze to bolo datovane este pred schvalenim projektu. Mea culpa!

Risa123
Risa123
6 let před

Taky má takový problém věřit TASS

Jiří Kos
Jiří Kos
6 let před

Jestli ty problémy s lopatami náhodou nezpůsobily západní sankce …

Alois
Alois
6 let před

Plány a zase plány a skutek utek – viz ISS, nejsou schopni tam poslat druhý modul. Neschopnost je ale ta lepší varianta, ta horší je že v rámci “ mezinárodnosti “ úmyslně tahají USA a celý svět “ za nos“.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Alois

Stavbu rampy pro Angaru je korektní porovnávat s průběhem stavby rampy pro Sojuz-2 na Vostočném. Nechápu, proč sem zase cpete ISS.

Alois
Alois
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Protože Rusové neplní ani mezinárodní závazky a proto jsou jejich interní plány zcela “ na vodě“.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Alois

Vynesení Nauky nespadá pod mezinárodní závazky.

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před

Uvidíme jak si se svými plýny finačňo-technicky poradí. Vlk taky sliboval.

Odhaduji, že dokončení se posune tak o 7 let.

Vysoky Japonec
Vysoky Japonec
6 let před

Keby si Rusko mohlo tlačiť peniaze, ako USA…
Lenže Rusko žije za svoje peniaze, sú proti nemu uvalené takzvané sankcie
zo strany strategických oponentov.
Takže priority Ruska sú zamerané na iné rakety.
Až sa situácia upokojí, určite zostane viac peňazí aj na iné veci.

Spytihněv
Spytihněv
6 let před
Odpověď  Vysoky Japonec

Sankce jsou to skutečné, nikoliv „takzvané“. A Rusko si tuto cestu vybralo samo, takže netřeba vinit nikoho jiného.

A nemyslím si, že pokud se situace uklidní a Rusko bude omilostněno, že dojde ke změně. Tady nejde jen o peníze, ten problém je hlubší, protože Rusko jako zaostalá země má problémy samo se sebou. Co produkují? Ropu, plyn (tedy to, na čem náhodou leží), zbraně a nějakou tu kosmonautiku, která je ale v problémech. A přitom mají vysoce vyvinutou a ničím nepodloženou národní hrdost, takže vůle ke změně není.

Vysoký Japonec
Vysoký Japonec
6 let před
Odpověď  Spytihněv

„Zaostalé Rusko“ je mantrou Západu od ich víťazstva v studenej vojne. Lenže Rusko sa vždy a zo všetkého pozviechalo a zostalo samé sebou.
To západného konzumenta čohokoľvek naozaj vyvádza z miery.

Čím sú Rusi ešte závislí od Západu? Čo Rusi ešte nevyrábajú?
Medzi 90-tymi rokmi a súčasnosťou je priepastný rozdiel.

Pozri sa do kabíny Mig 35 a začni hovoriť o zaostalosti. Všetko je ruské.

Problém je vo voľných investičných peniazoch, ktoré nie sú v Rusku, ale v daňových rajoch. Pozostatok z katastrofy v 90-tych.

Tvojmu tvrdeniu:

„A přitom mají vysoce vyvinutou a ničím nepodloženou národní hrdost, takže vůle ke změně není.“

Táto veta je síce gramaticky správna, ale ani sa len nenamáha vysvetliť konštatované veci. Záver vety obsahuje štandardnú nálepku, ktorú prináša každý jednostranný pohľad na svet.

Spytihněv
Spytihněv
6 let před
Odpověď  Vysoký Japonec

Níže pan Majer vyzval ke stopce, což se určitě vztahuje i na tuto naši diskusi. Takže nazdar 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Spytihněv

Ano, vztahuje a díky za udržování diskuse v tématických mezích. 😉

Miloš
Miloš
6 let před
Odpověď  Vysoky Japonec

K tým peniazom len toľko: percentuálne k vlastnému hdp tlačia Rusi viac peňazí než USA.
Inak absolutny súhlas s tým čo napísal Spytihněv.

Vysoký Japonec
Vysoký Japonec
6 let před
Odpověď  Miloš

Prosííím ťa,
daj nejaké čísla!
Veľmi rád sa poučím o dlhu USA a ruskom dlhu!

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Vysoký Japonec

Jak Vy, tak pán, na kterého reagujete, stáčíte diskusi mimo téma článku, zastavte to, děkuji!

Cateye
Cateye
6 let před
Odpověď  Vysoky Japonec

Ony ty sankce zase nejsou tak omezující, jak si tady někteří přejí, jinak by Rusko i při cenách 50 dolarů za barel před dvěma lety nerostlo přes tři procenta.
Největší problém je v generační obměně lidí pracujících v kosmonautice, protože každého schopného člověka přetáhnou do vývoje a výroby vojenských raket, kde se točí mnohem větší peníze.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.