Do startu první lodi Orion na raketě SLS zbývají ještě asi dva roky a návratová kabina, která již několik měsíců pobývá na floridském kosmodromu, v minulých týdnech dostala tepelný štít. Po první misi EM-1 se dočkáme pauzy a pilotovaná mise EM-2 by mohla přijít někdy kolem roku 2023. I přesto už na Kennedyho středisko 24. srpna dorazila svařená návratová kabina lodi Orion pro tuto misi – kabina, ve které na palubě Orionu poprvé poletí lidská posádka. V montážní hale budovy Neil Armstrong Operations and Checkout building na Kennedyho středisku se tedy v jednu chvíli sešly kabiny prvních dvou Orionů.
Přetlaková kabina je jakýmsi konstrukčním srdcem lodi – vytváří nosnou strukturu a zabraňuje úniku dýchatelné atmosféry. Tato konstrukce je vytvořena ze sedmi svařených hliníkových dílů, které byly spojeny na Michoudově středisku v New Orleans metodou třecího svařování s promíšením (friction-stir welding). Tato metoda vytváří mimořádně pevné spoje tím, že materiál z obou spojovaných dílů promění vlivem tlaku a z něj vycházejícího tření a tepla z pevného do tvárného stavu. Rotace svářecí hlavice se pak postará o promíchání tohoto materiálu z obou dílů – jakmile materiál zchladne, jsou oba díly pevně spojené jednolitým svarem.
Svařená přetlaková kabina byla naložena na konstrukci Crew Module Transportation Fixture, následovalo usazení na přívěs tahače, který se pak mohl vydat na zhruba 1 100 kilometrů dlouhou cestu na floridský kosmodrom. Zde začne příprava kabiny na kosmický let. Nejprve bude přetlaková kabina přesně usazena na montážní konstrukci, aby se k ní mohly začít připojovat prvky nosné struktury z hliníku a titanu. Právě díky nim dostane loď kuželovitý tvar. Chybět samozřejmě nebude ani instalace několika kilometrů kabelů a stovek různých elektronických systémů včetně řídících počítačů. To vše je ještě daleko, ale určitě Vás budeme o dalších pokrocích rádi informovat.
Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/orion_em-2_arrival.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…a604f520ca1473b9f0965aff61a77dda&oe=5C337C05
https://c2.staticflickr.com/2/1886/44195363622_7f517384a6_k.jpg
Jen dodám, že Philip Sloss z NSF uvádí na základě interview s manažerem programu Orion Scottem Wilsonem odlišný postup úvodních prací v budově Neil Armstrong O&C, než zpráva NASA. Podle Wilsona bude modul přibližně měsíc podstupovat testy v měřicím přístroji zvaném „ptačí klec“:
Poté bude Orion převezen do zkušební buňky, kde bude provedena tlaková zkouška pro prokázání pevnosti svarů. Po zkoušce budou svary prověřeny rentgenovou kontrolou pro ověření, zda nevznikly žádné praskliny. Až poté by měl následovat postup popsaný v článku.
K roku 2023 v článku: Zdrojová zpráva NASA neobsahuje žádný termín a pokud vím, je pilotovaná mise Orionu stále jedním ze dvou kandidátů na náklad druhé SLS pro rok 2022 (tím druhým je sonda Europa Clipper). Nechci ale předbíhat – aktuální plán má být představen zítra na zasedání Komise pro pilotované lety a průzkum.
Při pilotované misi Orionu EM-2 má být poprvé použit horní stupeň EUS. Stihnou ho připravit do roku 22? Počítá se s ním i pro Europa Clipper?
Nemá EM-2 nově letět na Blocku 1?
EM-2 i Europa Clipper byly letos přeplánovány na SLS Block 1 s horním stupněm ICPS. Verze SLS Block 1B s horním stupněm EUS je nyní plánována až na čtvrtý let v roce 2024.
Podrobněji v následujícím článku, přičemž v úvodním odstavci se lze postupně proklikat na dva starší články zabývající se stejným tématem:
https://kosmonautix.cz/2018/06/implementace-planu-dalsich-letu-sls-block-1/
Obávám se, že máte princip třecího svařování (FSW) špatně popsaný. Je to frikce rotující hlavice, která je zasunuta do spáry mezi svařované díly, co způsobuje tání svařovaných materialů. A pohyb této rotující hlavice spárou způsobuje, že se ty roztáté materialy promíchávají.
Není to žádným tlakem. Teda až nato, že oba dva díly musi být proti sobě velmi pevně drženy. BTW, není někde nějaký princip, že zvýšený tlak zvýšuje bod tání?
A BTW, SpaceX, ULA, NASA a snad i někteří ostatní použivají FSW na svařování všech velkých hliníkových nádrží.
Ten tlak je zmíněný proto, že jsme chtěli zdůraznit, že se hlavice musí proti materiálu zatlačit.
http://www.physlink.com/education/askexperts/ae132.cfm
Jojo, je to tak, pro vetsinu latek zvysuje tlak teplotu fazoveho prechodu.
Vypada ze vse kolem Orionu a SLS jde jak po masle, ale vzhledem k tomu ze se v EM-2 pocita s vynesenim PPE modulu pro DSG, tak bych cekal ze uz se na nem zacne pomalu pracovat, tedy jestli uz byl vubec vybran dodavatel. 4-5let neni v kosmonautice bohuzel zas tak dlouha doba a existence a smysl SLS je na projektu DSG vice-mene zavisla.
K tomu jsme vydali článek před měsícem. Vše se dočtete v prvním odstavci.
https://kosmonautix.cz/2018/07/setkani-nasa-se-zajemci-o-stavbu-modulu-ppe/
Beru zpet a dekuju za upresneni.
Úplně v pohodě. Máme radost, když se čtenáři zajímají.
Jetš doplním, že PPE nebude vynesen spolu s EM-2, ale samostatně komerčním nosičem.
Informace od Billa Hilla, stará pár minut: EM-2 v polovině 2022, Europa Clipper 2023 (pokud bude sonda připravena).
Díky za informaci!