sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Setkání NASA se zájemci o stavbu modulu PPE

Vlevo zobrazený modul PPE bude prvním dílem stanice u Měsíce - v pravé části vidíme zaparkovanou loď Orion.

Jak jsme informovali v krátké zprávě, NASA vydala 21. června předběžnou poptávku návrhů průmyslových firem na partnerství při stavbě a provozu modulu PPE lunární orbitální stanice Gateway. Ve středu 10. července se v Glennově středisku NASA konal Průmyslový den, kterého se zúčastnili zástupci 21 firem. NASA na setkání prezentovala předpokládaný časový harmonogram dalšího postupu. Termín pro návrhy a vyjádření společností k předběžné poptávce uplyne 20. července. Vydání finální poptávky je zatím předpokládáno na 6. září, s devítitýdenním termínem pro podání konečných návrhů, tedy přibližně do 8. listopadu. Kontrakt by měl být vybranému vítězi udělen v příštím roce, snad v březnu. Vynesení modulu PPE komerčním nosičem je plánováno nejpozději na září 2022. Poté má následovat až dvanáctiměsíční demonstrační fáze, dokončení certifikace modulu, převod vlastnictví, předání provozu a dalších dvanáct měsíců provozně technické podpory ze strany partnera. Tato podpora bude v případě potřeby prodloužena o dalších dvanáct měsíců.

Konfigurace Gateway prezentovaná v podkladech k Průmyslovému dni
Konfigurace Gateway prezentovaná v podkladech k Průmyslovému dni
Zdroj: https://www.fbo.gov/
Překlad: Dušan Majer

Během setkání byly zodpovězeny vznesené dotazy. Z nich vybíráme deset nejzajímavějších:

  1. Proč je hmotnost modulu omezena na 8 tun i v případě, že komerční nosič bude mít vyšší kapacitu?
    Osm tun je založeno na analýze integrované sestavy Gateway. Pokud se domníváte, že by specifikace měla být jiná, můžete v návrhu v termínu do 20. července podat komentář.
  2. Je solárně elektrický pohon (SEP) určený pro plánované manévry Gateway, nebo je to sekundární systém určený jako demo pro budoucí mise?
    Je plánován jako primární pohonný systém pro manévry včetně korekcí a změn oběžné dráhy.
  3. Může být pohonnou hmotou jiné palivo než xenon za předpokladu, že splňuje ostatní požadavky?
    V současné době NASA požaduje xenon. Komentář k alternativnímu návrhu pohonné hmoty pro SEP můžete podat v termínu do 20. července.
  4. Jaký má průmysl přístup k popsané technologii 12,5 kW SEP motorů?
    Navrhovatel je odpovědný za návrh systému PPE včetně pohonu. NASA není schopna zajistit stejný přístup k technologiím, včetně 12,5 kW pohonu.
  5. Může NASA poskytnout informace, čím je dán požadavek na 50kW pohonný systém? (4 motory po 12,5 kW – pozn. aut.)
    Kosmická loď třídy 50 kW je založena na analýze integrované sestavy Gateway, zahrnující požadavky na provoz elektrického pohonného systému pro korekce a změny oběžné dráhy. Pokud se domníváte, že by specifikace měla být jiná, odešlete komentář do termínu 20. července.
  6. Může být pro RCS použito alternativní, bezpečnější palivo než hydrazin?
    Komentář k alternativnímu návrhu můžete podat v termínu do 20. července.
  7. Pokud bude zpožděno uzavření smlouvy, dojde ke zpoždění startu, nebo bude plán komprimován?
    Plán pro vynesení PPE je 2022. Máte-li obavy ze skluzu, můžete v návrhu do 20. července připojit připomínky.
  8. Proč NASA požaduje opci převodu vlastnictví a provozu PPE místo smlouvy o komerčních službách?
    Byla diskutována řada přístupů, rozhodnutí o vlastnictví PPE bylo v nejlepším zájmu vlády podporovat 15letou životnost PPE jako prvního modulu Gateway.
  9. Proč existuje 129 požadavků NASA? Není to v rozporu s cílem využít komerční systémy?
    Požadavky NASA definují funkčnost PPE potřebnou pro Gateway.
  10. Zobrazená konfigurace Gateway má pouze jeden PPE. NASA však zmiňuje možnost udělení více kontraktů. Proč by NASA chtěla víc než jeden PPE?
    Celková architektura průzkumu je dostatečně robustní na podporu i jiných aplikací PPE než jako první díl Gateway. Například sonda podobná PPE může sloužit jako lunární retranslační stanice.

Seznam společností přihlášených na Průmyslový den:

  • ADTL, Inc.
  • Advanced Space, LLC
  • Aerojet Rocketdyne
  • Boeing Company
  • Draper
  • Firefly Aerospace
  • Honeywell
  • Human SpaceFlight Institute (přihlášený účastník Buzz Aldrin)
  • Kratos|RT Logic
  • L3 Technologies
  • Leidos Innovations
  • Lockheed Martin Space
  • MAXAR Technologies
  • Moog, Inc.
  • Northrop Grumman Innovation Systems
  • RUAG Space USA
  • Sierra Nevada Corporation
  • Space Systems/Loral
  • SpaceX
  • Spectrolab, Inc.
  • TTTech North America

Zdroje informací:
https://www.fbo.gov/

Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=43409.0;attach=1440896;image
https://www.fbo.gov/utils/view?id=57fa05b98242b692128d431d029c227e

Rubrika:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
31 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Samo2
Samo2
6 let před

Ten utilization element od kedy je v pláne? do nedávna nebol
pokiaľ viem či?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Samo2

Podoba stanice se neustále upravuje a upřesňuje, ani toto nemusí být její finální podoba. Osobně se s tímto prvkem setkávám poprvé.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Samo2

Utilization Element je americký modul. Vpravo od něj je mezinárodní modul I-Hab, který by podle současných představ měla společně zajistit ESA a Japonsko.
Oba moduly jsou tomto v časovém plánu, který 4. května zveřejnil A. Zak:
https://twitter.com/RussianSpaceWeb/status/992400686364192770

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Samo2

A tady je grafická podoba Utilization Element (UE) od A Zaka:
http://www.russianspaceweb.com/images/spacecraft/manned/lunar/mpp/ue/ue_info_1.jpg
V hlavní ose UE je vlevo ESPRIT, vpravo dokovací port pro připojení mezinárodního modulu I-Hab.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Tak mě napadá, budou tam nějaké „nepoužíváné“ uzly, pro případná další rozšíření? Kdyby třeba pan Bigelow měl nápad… 🙂
Takže mezinárodní dva. Jeden Rusko a jeden Evropa? Že to tam nemá rusko jak zatím vynést vím. Ariane 6 či barter a vynesení pomocí SLS? 8,2-8,5t ve variantě 64 by snad mohlo stačit.
Ty otázky jsou velmi zajímavé. Dokonce i někdy jsou otázky o dost zajímavější než odpovědi. Opravdu nemyslím špatně, otázka byla třebas zajímavá a odpověd opřipomínkujte to do 20. července, což znamená, že NASA si ráda prohlédne alternativy. A z principu nic neodmítá.
A ten obrázek je nádherně rozkreslený a hezky přeložený, ten se mi líbil snad nejvíc. 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Stanice se bude rozrůstat pomalu, takže bude moci reagovat na nějaké aktuální trendy, pokud budou včas zahájena jednání. Ale nějaký volný port tam asi bude.
A ten obrázek mne zaujal hned na první pohled a věděl jsem, že ho musím přeložit.

tonda
tonda
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

My dříve narození neangličtináři moc děkujeme!!!

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  tonda

Není vůbec zač! 😉

jregent
jregent
6 let před
Odpověď  tonda

take dekuji za obrazek 🙂

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Díky za odpověď i za překlad obrázku,každopádně díky oběma, panu Hoškovi i vám.
No, mě právě zaujal ten modul G, že to je celkem snadná cesta, jak stanici rozšířit, ikdyž tady by asi stačilo vynést něco jako Uzlovoj Modul a je to.

Vojta
Vojta
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Chtěl jsem napsat, že by to Rusové mohli vynést na Protonu, protože na LEO je silnější než Ariane 6. Ale pak jsem si našel nosnosti na vyšší dráhy a rozdíl mi vyrazil dech. Ta kombinace hydroloxu a boosterů na TPH má něco do sebe.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Vojta

Proton K/D dokázal na TLI vynést cca 6t. Což není zrovna málo. S tím by se už dalo něco k DSG dopravit.
http://www.spacelaunchreport.com/proton.html

Vojta
Vojta
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

To určitě, 6 tun není zas tak málo. Jen mě překvapilo, že s Ariane 6 v silnější verzi by to bylo kolem 10 tun a to je na LEO o dost slabší než Proton.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Eventuální „nafukovací modul“ je v obrázku zakreslen pod písmenem E.
Ruská by mohla být přechodová komora H. Alternativně by jí dodala NASA.
Otázky jsou opravdu zajímavé. A ano, díky zvolenému dvoukolovému výběrovému řízení NASA zřejmě ještě může k alternativním návrhům přihlédnout a modifikovat požadavky.

Pavel Kralicek
Pavel Kralicek
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Ten Bigelow modul bych tam videl moc rad…asi nejsnazsi cesta jak zvetsit vedecky i obytny prostor a navazat na uspech BEAMU.

tonda
tonda
6 let před

Ano,velmi dobrý článek,přeložený obrázek,myslím,že každý získal představu,jak si to NASA představuje u Měsíce!Děkuji redaktorům a držím palce,aby se to dařilo!!(Pokud možno co nejrychleji!)

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  tonda

Každým dnem je vypuštění blíže. 😉

RoCho89
RoCho89
6 let před

Když rusové dokážou vynést náklad pomocí Protonu na Mars, tak nechápu proč by jim nestačila k Měsíci, nebo mohou využít ještě silnější raketu Angara A5, která navíc z Vostočného bude mít ještě větší nosnost.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  RoCho89

A. Zak nevylučuje pro dopravu ruské přechodové komory ke Gateway ani systém SLS/Orion:
http://www.russianspaceweb.com/images/spacecraft/manned/lunar/mpp/shm/imp_orion-shm_docking_step1_1.jpg

Mário Kovačič
Mário Kovačič
6 let před
Odpověď  RoCho89

Treba si pripustiť krutú realitu a to že Rusi sú na tom biedne a co sa týka nových ťažkých nosičov je to katastrofa. Proton ma koniec kariéry na dohľad a angara je hudba budúcnosti ktorá je nenormálne drahá. Aby to nebola paródia ako pri ISS 2 modul v podstate zaplatili američania a nauka je na ceste nekonečne dlho.

TyfuZ
TyfuZ
6 let před

Docela me prekvapilo, ze si prihlasilo i SpaceX.

Radim
Radim
6 let před
Odpověď  TyfuZ

SpaceX se nikam nehlásil. Zúčastnil se akce pořádané NASA pro firmy z kosmického průmyslu. U jednoho z předních hráčů je to naopak logické.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  TyfuZ

Uvidíme, kolik společností skutečně podá do 20. července svůj návrh.

Zdeněk
Zdeněk
6 let před

Takový článek tu chyběl.Víc takových které popisují techniku blízké budoucnosti.

ptpc
ptpc
6 let před

Výborný článok! 🙂

Tomáš
Tomáš
6 let před

Skvělý článek, plánujete vydal Pane Hošek čvrtletní souhrn EM-1?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Tomáš

Díky za pochvalu. Toto hromadné poděkování samozřejmě patří i Jirkovi Hadačovi, tondovi, Zdeňkovi, ptpc, snad jsem nikoho nezapomněl vyjmenovat 🙂

Potěšil mě dotaz na čtvrtletní souhrn k EM-1. Mám jej rozepsaný, ale pořád ještě přichází další informace za červen, tak nechci vydání článku uspěchat. Problém je, že NASA uvolňuje informace se zpožděním, takže momentálně ještě nemám komplexní představu o stavu prací na přetlakovém modulu Orionu (zda byl v červnu připojen tepelný štít). Měsíční highlight o Orionu za červen by NASA měla vydat během pár dnů. Další věc je, že by se snad koncem července měl sejít Výbor NASA pro pilotovaný průzkum (schází se třikrát do roka), ale zatím není ani veřejně znám termín (v roce 2016 bylo červencové zasedání 25.-27.7., loni 24.-25.7.). V následně uvolněných prezentacích bývá uveden grafický časový plán milníků vedoucích ke startu, a ten jsem dosud využíval až ve svých článcích vydaných v říjnu. Protože by nový harmonogram měl být založen na červnových datech, rád bych jej tentokrát zařadil už do tohoto čtvrtletního přehledu, aby byl co nejaktuálnější. Harmonogram má dvě kritické cesty – jednak problém se znečištěnými trubkami v motorové sekci centrálního stupně, který zřejmě představuje šestiměsíční skluz v připravenosti SLS (z plánovacího termínu startu v prosinci 2019), a jednak 4-5měsíční odklad odeslání servisního modulu Orionu z Brém na KSC (z letošního dubna na přelom srpna a září).
Zvažuji dva přístupy:
1) Že bych teď o víkendu rozepsaný článek upravil podle informací, které budu mít, a v příštím týdnu jej vydal, ale bez informací o aktuálním časovém plánu. Ten bych doplnil později, a o tomto doplnění článku bych informoval v krátké zprávě.
2) Druhou možností je počkat, a kompletní článek vydat na přelomu července a srpna.

Stepan Krnansky
Stepan Krnansky
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Prosim pockat at to mame komplet najednou 🙂

pbpitko
pbpitko
6 let před
Odpověď  Stepan Krnansky

Súhlas, počkajme !

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Jestli si mám vybrat článek na 3 čtení, abych to celé pochopil, nebo na 4 čtení, volím ten druhý :-), 14 dní už nás nezabije.
I tak jsem dost zvědav, kam sme se posunuli.

ptpc
ptpc
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Som za kompletný článok.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.