sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Cygnus poprvé v historii urychlil stanici ISS

Kosmická loď Cygnus OA-9E firmy Northrop Grumman Innovation Systems provedla na ISS 10. července unikátní zkoušku. Loď určená k zásobování Mezinárodní vesmírné stanice totiž v 16:25 východoamerického času, tedy ve 22:25 středoevropského letního času, zapálila na 50 sekund své motory, čímž zajistila pro stanici takzvaný reboost. Aktuální zkouška má vyšlapat cestu k budoucím, delším zážehům, což by zbavilo ruskou stranu nutnosti zajišťovat udržování stanice na oběžné dráze svými prostředky.

Graf výšky ISS v posledních měsících.
Graf výšky ISS v posledních měsících.
Zdroj: https://www.heavens-above.com

Na první pohled se 50 sekund dlouhý zážeh motorů nemusí zdát jako nic extra důležitého, ale bylo to poprvé od roku 2011, kdy se tohoto úkolu zhostila americká loď. V červenci 2011 totiž skončil provoz raketoplánů, které měly vytahování stanice na vyšší dráhu v běžném popisu práce. ISS totiž obíhá ve výšce zhruba 400 kilometrů, což je sice hodně vysoko nad oblačností a hustými vrstvami atmosféry, přesto se i v této výšce dají zaznamenat pozůstatky našeho plynného obalu. Jedná se sice téměř o vakuum, ale těch pár molekul stačí na to, aby stanici postupně zpomalovaly. Kladou jí sice mimořádně slabý, ale přesto konstantní odpor, takže ISS postupně zpomaluje. V orbitální mechanice však hraje rychlost významnou roli – když klesá rychlost tělesa na oběžné dráze, snižuje se i samotná oběžná dráha.

Je tedy jasné, že pokud by stanice nic nedělala, dříve či později by shořela v atmosféře. Jako prostředek boje proti tomuto přirozenému klesání se používají právě urychlovací zážehy, pro které se vžilo anglické jednoslovné označení reboost. Tyto manévry, jak jsme již psali výše, běžně zajišťovaly raketoplány. Během doby, kdy byl okřídlený stroj připojený ke stanici, využil svým motorů RCS (Reaction Control System). Tyto korekce se musí provádět jednou za několik měsíců a tak přešla tato povinnost na ruské lodě Progress, které občas provedly zážeh svých motorů a vytáhly stanici o pár kilometrů výš. Kromě Progressů zajišťovaly urychlování stanice i evropské lodě ATV, které se také připojovaly na zadní uzel modulu Zvezda.

Stanice sama disponuje sadou motorů, které jsou umístěné na modulu Zvezda a které mohou posloužit k těmto manévrům. Tyto motory přichází ke slovu v době, kdy žádná zásobovací loď nemůže provést reboost. Právě proto přečerpávají Progressy část paliva do staničních nádrží.

Nathaniel Koga ukázal, jak to třeba za pár let bude na ISS vypadat - kromě připojených pilotovaných lodí Crew Dragon a Starliner je u stanice připojený i nepilotovaný Dream chaser.
Nathaniel Koga ukázal, jak to třeba za pár let bude na ISS vypadat – kromě připojených pilotovaných lodí Crew Dragon a Starliner je u stanice připojený i nepilotovaný Dream chaser.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Již delší dobu se hovoří o tom, že by reboosty mohly v budoucnu zajišťovat soukromé pilotované lodě, které by k tomu měly odpovídající možnosti. Nyní již z praktické zkoušky víme, že jsou toho schopny i lodě Cygnus z programu CRS (Commercial Resupply Services), které na sebe mohou převzít část této povinnosti.

S NASA jsme začali o tomto tématu jednat na podzim loňského roku,“ vzpomíná Frank DeMauro, viceprezident Northrop Grumman Innovation Systems a generální manažer tamní sekce Advanced Programs Division. Samotný zážeh byl drobný a zanedbatelný – podle klasifikace nešlo o tradiční reboost, ale zkouška byla v kategorii Detailed Test Objective. Jediným úkolem bylo zapálit na několik sekund motory lodi a ukázat možnosti provádění výraznějších reboostů v budoucnu.

Vizualizace Nathaniela Kogy ukazuje loď Cygnus během zachycení staniční paží.
Vizualizace Nathaniela Kogy ukazuje loď Cygnus během zachycení staniční paží.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

V zadní části lodi máme velký motor, který zvládne vyvinout velký tah, (více než 32 manévrovacích trysek na lodi Cygnus) a právě tento motor chceme používat pro zvyšování oběžné dráhy,“ popisuje DeMauro a pokračuje: „Oslovili jsme NASA s nabídkou využít tento motor k urychlovacím manévrům. Na začátku letošního roku jsme se rozhodli, že k realizaci navrhneme jednu z věcí, které jsme si naplánovali – Detailed Test Objective. Chtěli jsme zjistit, zda dokážeme projít celým schvalovacím procesem a zda dostaneme povolení, o kterém musí rozhodnout bezpečnostní hodnotící panel.

Zástupci NASA projevili o nabídku velký zájem a tak mohla bezpečnostní skupina začít připravovat celý proces. Výsledkem byly nejrůznější analýzy nezbytné k tomu, aby Cygnus po připojení na spodní uzel modulu Node-1 (Unity) a zážehu svých motorů nezpůsobil nadlimitní namáhání konstrukce stanice. Se samotným provedením zážehu se čekalo na připojení zásobovací lodi Progress MS-09, která si připsala rekord pro nejrychlejší připojení lodi k ISS v historii. Pokud by ruskou loď během rekordního přeletu potkaly problémy a přešla by na dvoudenní profil, musel by se zážeh lodi Cygnus odložit.

Na vizualizaci od Nathaniela Kogy je ve spodní části lodi Cygnus vidět hlavní motor, který posloužil k reboostu.
Na vizualizaci od Nathaniela Kogy je ve spodní části lodi Cygnus vidět hlavní motor, který posloužil k reboostu.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Progress však zvládl svůj rekordní let a 50 sekund dlouhému zážehu nestálo nic v cestě. Nyní již máme potvrzeno, že test proběhl, ale zatím nemůžeme říct, zda byl úspěšný. Odpověď na tuto otázku bychom se měli dozvědět až za několik týdnů, kdy bude dokončena podrobná analýza všech možných faktorů. Společnost Northrop Grumman Innovation Systems věří, že tato zkouška otevře dveře reboostům i u dalších lodí Cygnus – ať už ze současného programu CRS1, nebo z nadcházejícího CRS2. Firma zároveň stále počítá s možností zopakování zkoušky při misi příští lodi Cygnus, která je plánována na konec letošního roku.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/07/2018-07-10-152723.jpg
https://www.heavens-above.com/…Width=800&Height=600&satid=25544&cul=cs
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/07/2018-07-10-204500.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/2018/05/Screen-Shot-2018-05-23-at-12.44.47.png
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-23-193338.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
28 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před

Počítá se do budoucna i s možností nasazení iontového motoru? Jeho tah je sice malý, ale mohl by alespoň kompenzovat aerodynamický odpor stanice.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Pro ISS není plánován, ale na Gateway budou solárně elektrické motory primárním pohonným systémem.

casso
casso
6 let před

da sa nejako kvantifikovat o ake zrychlenie sa pri reboostoch jedna? pocituju to nejako astronauti v iss, pripadne ma to nejaky vplyv na experimenty?

Michael Voplatka
Michael Voplatka
6 let před
Odpověď  casso

Na experimenty to má značný vliv a musí být v době zážehu, před ním i po něm přerušeny nebo u jejich záznamu musí být známo, že probíhal reboost. Astronauti to sami o sobě nepociťují, jelikož je tah velice slabý, ale mohou jeho účinky pozorovat. Na YouTube lze najít video z reboostu ATV, kdy je volně poletující astronaut pomalu unášen směrem k zádi stanice, protože ta “kolem něj” zrychluje.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Když se dívám na ten obrázek s CST-100, Crew Dragonem a DC a uvědomuju si, že IDA 2 už je nahoře a IDA 3 poletí s CRS-16. Že by jich mělo být víc si nevybavuji, ale samozřejme se můžu plést. Navíc by se asi nemělo nikdy stát, že se nahoře potká starliner a crew dragon. Ale i tak se tam může potkat Crew Dragon, nákladní dragon a e-cygnus. A k tomu už budou třeba tři porty.
Dokování těch nákladních lodí v rámci CRS-2 bude probíhat přes původní CBM a bude pořád prováděno záchytem?? Nebo taktéž se budou připojovat přes IDA? Protože pokud ano, tak mi to nějak nesedí a nějaka IDA chybí.

Samo2
Samo2
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Pre kontrakt CRS-2 bude automaticky dokovať na IDA iba nový Cargo Dragon. DC a Cygnus ostanú pri záchyte a CBM.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Samo2

Není to trochu jinak? IDA se přece připojoval pro pilotované lodě. Tak bych raději zmiňoval Crew Dragon než Cargo Dragon

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Samo2

Díky, pak to rozhodně už dává smysl a 2x IDA stačí.

Samo2
Samo2
6 let před
Odpověď  Samo2

Pilotované lode sú samozrejmosť no myslel som z lodí nákladných, IDA bude využívať iba Cargo Dragon 2 alebo inak cargo verzia Crew Dragonu 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Samo2

Jasně, já jen, že to mohlo někoho zmást. 😉

pbpitko
pbpitko
6 let před

Ten Dream Chaser na obrázku je pripojený k dokovačke zadnou časťou, čo sa mi akosi nezdá, že by astronauti sa z prednej časti Dreamu prebojovávali do zadu okolo motorov a až potom prestúpili do samtnej ISS ?
Logickejšie by bolo keby sa Dream pripojoval prednou časťou a astronauti by to mali omnoho pohodlnejšie a kratšie. Ešte menej sa mi pozdáva že by podobne presúvali náklad sem a tam.
Neviem si dosť dobre predstaviť ani to, že že by Dream k ISS nacúval. vyzeralo by to prapodivne a nepraktické, astronauti v Dreame by približovací manéver nemohli vôbec sledovať.

pb 🙂

casso
casso
6 let před
Odpověď  pbpitko

dream chaser ma skutocne tam vzadu dockovaci port a poklop. motor je pod nim

casso
casso
6 let před
Odpověď  pbpitko

manevrovacie trisky ma na nose a nacuvat pomocou parkovacich kamier vie skoro kazdy 🙂

Vaclav
Vaclav
6 let před
Odpověď  pbpitko

Dream chaser bude jen ve verzi cargo

Karel
Karel
6 let před

Orbitalni mechanika jde v tomto pripade totalne proti zdravemu rozumu. Atmosfera ISS sice brzdi, ale ISS tim padem zrychluje. Nezpomaluje.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Karel

Tím, že ISS tře o atmosféru, tak zpomaluje a klesá. Aby neshořela, tak musí zrychlit a vystoupat na vyšší dráhu. Nevím, co je na tom proti zdravému rozumu.

Karel
Karel
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

To, ze zrychluje. Telesa s nizsi drahou maji vyssi rychlost. Az nedavno jsem teno pomaly proces pochopil pomoci skoro kruhove drahy v Kerbal Space Programu ve vysce 69km nad Kerbinem. Ta lod mela apogeum za sebou a perigeum pred sebou. De facto porad ve stejne vzdalenosti vuci lodi. Takze ta lod vlastne neustale padala k perigeu a zaroven ho tlacila pred sebou. Proto zrychlovala

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Karel

Jo takhle, Vy to berete ještě z hlediska výměny rychlosti za výšku.

Jarda
Jarda
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

To je samozrejme blbost. Snizeni drahy lze docilit vyhradne zpomalenim. Kdyby zrychlovala, vystoupa na vyssi drahu. Staci se podivat na vektory stanice, odporu atmosfery, pripadne reboostu.
Zrychlovat brzdenim o atmosferu zavani perpetuem mobile 🙂
Zase hratky se semantikou…

Karel
Karel
6 let před
Odpověď  Jarda

Dušan: Já jsem prostě hnidopich. Věta „Kladou jí sice mimořádně slabý, ale přesto konstantní odpor, takže ISS postupně zpomaluje“ není fakticky správně. Ten odpor tam je, „brzdí“ ji, stanice klesá, ale nezpomaluje. Naopak. Její dráha je „spirálovitá“ a postupně zrychluje.
Jarda: Já se bavím o atmosféře, ne o Cygnus. A i když stanici zrychlím pomocí Cygnus, docílím toho, že ji zvýším apogeum, ve kterém je zase ISS pomalejší. Tam zase stanici zrychlím, abych zakulatil dráhu, ale ve finále tato nová dráha bude „pomalejší“, než ta původní.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Karel

Pozor, mícháte dvě věci dohromady. Tím, že je stanici kladen odpor, tak zpomaluje oproti situaci, kdyby letěla v naprostém vakuu. Tím, že zpomaluje, se sníží její oběžná dráha a na nižší dráze má stanice rychlost vyšší než na té vyšší dráze. Ale nemůžeme říct, že tření stanici zrychluje. Vy dohromady mícháte dva efekty – to co je teď, tedy třeme = zpomalujeme a to, co bude klesneme na nižší dráhu = zrychlíme.

Vojta
Vojta
6 let před
Odpověď  Jarda

Řešení tohoto zauzleného problému je v tom, že třením o atmosféru stanice opravdu zpomalí v daném bodě, ale na opačné straně dráhy se její rychlost zvýší, protože v tom místě klesne její dráha. Pokud je dráha kruhová, tak to sice vypadá, jako kdyby stanice brzděním zrychlovala, ale na eliptické, kde k brzdění dochází prakticky jen v periapsidě, je krásně vidět, co se tam děje – Průlety periapsidou jsou stále pomalejší a pomalejší, průměrná rychlost však kvůli ztrátě výšky roste.

Alois
Alois
6 let před

Zase jsou údajně na pořadu dne odklady realizace pilovaných lodí, u SpaceX jsou skluzy běžné, ale u Boeingu mne to překvapuje.

Samo2
Samo2
6 let před
Odpověď  Alois

Okolo toho je stále niečo no v kozmonautike či ide o novú firmu alebo zabehanú vždy sú odklady na dennom poriadku ako sa ukazuje Boeing je na tom s tým meškaním Crew programu horšie ako SpaceX tí úž majú vákuovo testovaný exemplár pre DM-1 Starliner v akej fáze je sa nevie ale verím že by sa Boeing pochválil ak by mali nejaký významnejší míľnik za sebou.

Alois
Alois
6 let před
Odpověď  Samo2

Dědové dnešních konstruktérů stavěli pilotované kosmické lodi v řádu měsíců či několika málo let, pokud se týkalo Měsíce a to měli jen logaritmická pravítka a vše museli vynaleznout. Dneska se s fantastickou výpočetní technikou, roboty ve výrobě, se supermateriály o nichž se dědům ani nesnilo, se s loďmi pouze na LEO hrabou a né a né to postavit. To platí i pro Rusy, ti ke všemu zamrzli ve fázi ideových návrhů, maximálně modelů. Děsné.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Alois

Tehdy se hodně spěchalo, šlo o to urvat prvenství. Dnes jde o bezpečnost.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Samo2

Samo2 „Boeing je na tom s tým meškaním Crew programu horšie ako SpaceX“

Na druhou stranu, přečtěte si tohle:
https://arstechnica.com/science/2018/07/nasa-commercial-crew-analysis-finds-boeing-slightly-ahead-of-spacex/

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Samo2

Samo2:

A ještě tohle
https://www.flickr.com/photos/nasakennedy/42369668434/
(to je exemplář pro pilotovaný let)

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.