sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Gateway, Artemis IV a V

    Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

    Latitude

    Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

    O3b mPower

    Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

    Atomic-6

    Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

    LeoLabs

    Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

    Skynopy

    Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

    NOAA

    Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Certifikace padáků Orionu je téměř u konce

    Padáky lodi Orion, která by měla pomoci dopravit lidské posádky dál než kdy dříve, absolvovaly před pár dny další zkoušku. V pátek 13. července došlo k testovacímu shozu z výšky deset a půl kilometru nad testovací oblastí Yuma v Arizoně. Data z této zkoušky, která byla sedmým testem z plánované série osmi kvalifikačních zkoušek, pomůže certifikovat padáky Orionu pro mise s posádkou. Při této zkoušce bylo naposledy použito závaží ve tvaru šipky. Poslední test ze série, který je momentálně plánován na září, využije kabinu, která bude odpovídat té, ve které se při misi EM-2 budou vracet na Zemi skuteční astronauti.

    Hlavní padáky Orionu po sedmé certifikační zkoušce.
    Hlavní padáky Orionu po sedmé certifikační zkoušce. Zdroj: https://www.nasa.gov

    Aby se ověřila robustnost systému, zkouška byla zaměřená na vypuštění padáku za podmínek, které překračovaly požadavky systému pro pilotované lodě. Inženýři spustili testovací závaží ve tvaru šipky z dostatečné výšky, aby zařízení nabralo požadovanou rychlost. Ta byla potřebná k tomu, aby hlavní padáky zažily téměř dvojnásobné zatížení oproti nominálním podmínkám. Kompletní padákový systém Orionu je tvořen 11 padáky – najdeme v něm tři padáky předního krytu, dva brzdící padáky, tři výtažné padáky a tři hlavní padáky, které sníží rychlost kabiny během průchodu atmosférou, aby mohlo dojít k měkkému přistání v oceánu.

    Po vystřelení se každý ze tří hlavních padáků Orionu rozloží na průměr 35,5 metru, ovšem v útrobách Orionu zabírá ve složeném stavu prostor srovnatelný s větším kufrem. Není se co divit – před uložením se o jeho zhutnění postará hydraulický lis, který jej stlačí ekvivalentem 40 tun. Takto slisovaný padák je pak dva dny v peci a následně se vakuově uzavře. Po této proceduře má slisovaný padák hustotu srovnatelnou s dubovým dřevem – 640 kg/m3.

    Zdroje informací:
    https://www.nasa.gov/

    Zdroje obrázků:
    https://media.defense.gov/2015/Mar/24/2001030353/-1/-1/0/150127-O-0000U-002.JPG
    https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/cpas_photo.jpg

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    6 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Jaroslav Jansa
    Jaroslav Jansa
    6 let před

    Konečně se mohou postavit na startovní čáru vedle Orionu i Boeing. CST-100 Starliner. – SpacX. Crew Dragon,

    Risa123
    Risa123
    6 let před
    Odpověď  Jaroslav Jansa

    Myslím že s těmito loděmi, nelze orion vzhledem k diametrálně rozdílnému určení srovnávat.

    Mirek S.
    Mirek S.
    6 let před

    Děkuji za skvělé info a alespoň malý náhled do problematiky balení padáků pro vesmírné lodě. Ta procedura je neskutečná.

    Jirka Hadač
    Jirka Hadač
    6 let před
    Odpověď  Mirek S.

    Souhlasím, to je naprostý mazec. 😀 Taky sem měl pocit, že jsem se přeslechl, když jsem v seriálu měsíční stroje slyšel něco podobného o balení padáků pro Apollo. To se pak člověk diví, že ty padáky maj chuť se otevřít po takové nakládačce 😀

    Štěpán Krňanský
    Štěpán Krňanský
    6 let před
    Odpověď  Jirka Hadač

    Zajímalo by mě co by řekli konstrukéři Apolla, že v roce 2018 se přistává prakticky stejnou technologií.. (o tom, že jsme nebyli 50 let na měsíci ani nemluvě)

    No ten optimismus 60tých let bohužel nevyšel…

    Ale jinak díky moc za článek!! nikdy by mě nenapadlo co vše se s padáky musí udělat… Je to mazec 🙂

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před

    Musím říct, že ty detaily překvapily i mne. 😉

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.